Ga naar inhoud

Wam verwijderen?


leentje_1978

Aanbevolen berichten

Gister ben ik met Cato naar de dierenarts geweest (inenten en controle), nu is Cato te dik. Dat wisten we toen we haar bij de opvang vandaan haalden. Bij ons thuis hebben we haar op een "dieet" gezet (niet echt dieet hoor gewoon gezond eten en heel veel beweging) en ze wordt inderdaad een stuk slanker (ik wou dat het bij mij zo goed ging :mdr:)

De dierenarts vond dat het echt heel goed met haar gaat maar die wam.... Die is zo groot dat ze haar bd keutels moeilijk kan opeten soms lukt het maar daar moet ze wel veel moeite voor doen. Nu is de DA bang dat deze wam niet meer weg gaat omdat het alleen maar over gebleven vel is.

(Ik weet dat als een konijn haar bdkeutels niet eet ze te veel te eten krijgt daarom hebben we al besloten om haar alleen 's avonds biks te geven dat krijgt ze uit mijn hand zodat ik precies weet hoeveel biks ze binnen krijgt, een klein handje. Dit doen we ook voor Jip zodat Cato niet stiekem Jip zijn biks kan opeten)

We hebben af gesproken dat we het nog twee maanden aan kijken, Cato is tenslotte nog maar kort bij ons. Daarna beslissen we of de wam / los vel chirugisch wordt verwijdert zodat ze gewoon haar bdkeutels kan opeten en zich zelf kan wassen (nu kan ze niet eens bij haar eigen voorpootjes omdat de wam in de weg zit). En gelijktijdig wordt haar baarmoeder dan verwijderd ze is dan tenslotte al onder narcose.

Cato is trouwens 3 jaar.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En wat zouden jullie doen?

groetjes

Marleen

PS. Wij controleren Cato nu om de dag of zij een vieze kont heeft. Tot op heden niet gelukkig maar we blijven controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is ook het eerste dat ik daar over lees, dat ze die wam kunnen verwijderen, nj ze zeggen altijd eens een wam altijd een wam dus, mijn konijn was vroeger ook wat dikker, nu met de vorige keer die wormen te hebben is ze sterk vermagerd, maar ze is nog goed van vel, ze is ook een redelijke grote en weeg nog 2,9 kg dus. ideaal eigelijk, daarvoor kreeg ze ook een grotere wam, maar nu is de wam kleiner geworden door te vermageren,

ik zou toch nog even afwachten, een beetje laten letten op haar voeding en veel beweging geven, en daarna zien of een operatie echt nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er moeilijk wat van zeggen zonder een foto, maar als het echt zo erg is dat ze zichzelf niet meer goed schoon kan houden en het wordt niet beter denk ik dat de wam kleiner maken misschien niet eens zo'n slecht idee is. Hou er alleen wel rekening mee dat ze daarna de wond waarschijnlijk niet zelf goed schoon kan maken, dus dat gaat aardig wat verzorging kosten na de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhh:P is zo'n wam zo'n vetkwam onder de keel? ( ik dacht al: wam??:s)

Een van mijn konijnen was zo dik dat ze zich bijna niet kon bewegen.. ondertussen is ze afgeslankt tot een normaal konijn.. maar die vetbobbel ( of wam? ) blijft! Ik heb trouwens nu twee andere konijnen ( jong nog ) hoe kan ik voorkomen dat ze ook zo'n "wam" krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ik weet niet of je dit zomaar weg moet laten halen, ik kan me niet voorstellen dat het een makkelijke ingreep is. Ik vermoed dat hier vaten door lopen, en waar willen ze de huidflap hechten, onder de kin? Ik kan me voorstellen dat als het beestje zich niet goed zelf kan verzorgen, je dit wil laten doen, maar ik denk dat je je wel moet afvragen of dit voor je beestje de beste beslissing is, denk ook aan het hoe en wat na de ingreep!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik even iets vertellen over iemand die een konijn met flink overgewicht van iemand heeft overgenomen.

Dat konijn is bij de nieuwe eigenaar heel erg veel afgevallen, en daar was het zo erg dat het konijn over de eigen vel heen liep. Dus die moesten het overtollige vel wel laten verwijderen en het is helemaal goed gekomen. Het konijn is een stuk vrolijker.

Maar ik weet niet of het bij jou konijn ook zo erg is dat ze over haar eigen vel loopt.

Uiteindelijk is en blijft het je eigen beslissing. Maar ik vind de gedachte van het verwijderen niet heel gek.

En wat betreft die vaten waar Rian het over heeft.

Die worden gewoon netjes afgebonden voordat de huid wordt gehecht, dit moet geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha lekker liggen doet ze zeker met dat kussentje onder haar hoofd. Zelfs Jip kan er met zijn hoofd nog op liggen (doet hij dan ook)

Maar die foto van dat witte konijn vind ik zielig! Zo erg was het bij Cato wel maar na haar dieet is het al een stuk minder!

We kijken het nog even aan maar ze blijft stuctureel haar BD keutels laten liggen!

Kan het ook zijn dat ze gewoon niet snapt wat ze er mee aan moet? Wat kan ik hieraan doen? Komt het voor dat konijntjes niet de bdkeutels eten?

Groetjes

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .