Ga naar inhoud

konijn in rui = suf


Abby

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb even een vraagje, ons normaal altijd druk en allert hangoor konijn van ruim een jaar oud is sinds vanmorgen een beetje anders dan normaal. Dan ga je je gelijk zorgen maken. We hebben hem gelijk nagekeken maar kunnen geen gekke plekken of dingen aan hem ontdekken. Wel is hij wat suffig, zit maar in zijn nachtverblijf (hij heeft een mooi groot hok met twee verdiepingen buiten, onder een afdak en uit de wind en directe zon) en kijkt suf uit zijn ogen. Verder zijn zijn ogen wel ok, maar gewoon echt suf alsof ie net wakker is. Hij loopt wel goed maar niet zoveel als normaal. Kunnen konijnen veel last hebben van de rui periode? Zou hij daarom wat suffer zijn en niet meer bewegen? Normaal is hij super druk overdag. We hebben geen gekke dingen zoals diarree of ander soort urine gezien. Gisteren nog normaal gegeten, gedronken en net zo druk als anders.

Heeft iemand een idee??? Hij is netjes ingeent om naar buiten te gaan...

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes Abby en Yuki

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee volgens mij niet, hij staart een beetje voor zich uit. we hebben wat extra stro in zijn nachtverblijf gedaan zodat ie het niet koud zou krijgen en toen ging hij vanzelf naar beneden. Maar we kunnen niet echt zien of hij gegeten of gedronken heeft. Idd, naar de da als het zo blijft, want dit is niet normaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn man is nu het hok aan het verschonen zodat we echt kunnen zien wat hij poept en plast (gisteren was het hok ook nog volledig verschoont). En we hebben zijn water gemarkeert zodat we kunnen zien of hij wat drinkt...gisteren heeft hij veel vast voer gegeten en stro dus hij heeft wat dat betreft nog genoeg gehad misschien...hopelijk heeft hij gewoon een off day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Dommel. Hou hem aub wat lekkers voor en als hij er geen reactie op vertoont of met de rug naar je toe gaat zitten en niet wil eten, METEEN naar de DA. Het kan erg snel gaan dan nl! (als hij idd niet eet en je wacht tot morgen heb je dan waarschijnlijk geen konijn meer om mee naar de DA te gaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij zit gelukkig niet met de rug naar ons toe en ook niet echt in een hoekje, hij vind het ook niet erg om aangehaald te worden, maar lekker levendig is anders. Wel is er een pluspunt: hij heeft gegeten, en veel en ook nog zitten uitzoeken (lekkers eruit en minder lekkers naast de bak gelegd). Zondagavond geen goede avond om naar de DA te gaan, maar als er morgen geen verbetering is (niet meer eten en drinken) dan gaan we zeker naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iedereen;

Helaas mocht het niet meer baten. We hadden voorgenomen om vanochtend gelijk naar de dierenarts te gaan, maar het was al te laat.

Gisteravond was er nog geen teken van verslechtering en omdat hij ook gegeten had dachten we dat we nog wel voldoende tijd zouden hebben, maar het tegendeel is waar.. Het is niet echt een goed begin van de (werk) week, vooral ook omdat je jezelf nu gaat verwijten dat je misschien gisteren toch had moeten gaan enz. enz. En je gaat denken van wat heb ik verkeerd gedaan? En we hadden gisteren gewoon gelijk naar de dierenarts moeten gaan. Ik wist echt niet dat het zo snel kon gaan bij een (dwerg)konijn.

Het is erg sneu omdat het konijn nog maar 1,5 jaar oud is, en dat is natuurlijk veel te jong voor een dwerghangoortje. Er moet dus wel iets heel ergs aan de hand zijn geweest, want het was wel zeker een verstopping. Vanochtend was er nog geen ontlasting in zijn hok te vinden.

Maar goed, nu eerst dit maar even verwerken, en vanavond ons lieve nijntje begraven (zal erg moeilijk worden..)

Nogmaals iedereen hartstikke bedankt voor alle reacties.

aangepast door Abby
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi;

Bedankt voor alle lieve medelevens. Momenteel vind ik het nog erg moeilijk om het te relativeren, maar dat komt wel.

Het is wel erg moeilijk als je een beslissing hebt genomen om nog de nacht af te wachten, en dan s'ochtends je beestje zo in het hok te vinden. En Mireille, het is inderdaad ook zo dat we er alles aan hebben gedaan (en aan wilden doen).

Ik blijf het toch nog steeds heel erg vreemd vinden dat een springlevend konijn van 1,5 jaar ineens van de 1 op de andere dag van zeer gezonde jonge puber binnen 18 uur (!!) kan sterven. Dat zit me nog steeds wel erg dwars, vooral ook omdat het konijntje nog zo jong was. Ik vraag me ook om die rede wel af dat wanneer ik gistermiddag naar de dierenarts was gegaan het niet al te laat zou zijn geweest.

Maar goed, dat zal ik nooit meer weten. :-(

Het klinkt misschien raar, maar het besef dat Yuki er echt niet meer is begint nu pas echt te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meisje, je mag jezelf niets verwijten. Dit had je echt niet kunnen zien aankomen. Een konijn wat nog eet, heeft normaal geen pijn ,dus ook geen gas in de darmen wat die pijn veroorzaakt... een verstopping zal het daarom niet geweest zijn denk ik...kan bijna niet, dat gaat niet zo snel als er geen hopen gas zit...

Ik vermoed dus dat er eerder een andere reden achter het overlijden zit... en in dat geval...mag je er bijna zeker van zijn,dat ook de DA niets had kunnen doen. Een hartaanval bv...niets te doen of gewoon een afwijking ergens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat had ik maandag morgen ook ga zo als altijd s.morgens om half 7 konijnen eten geven alle drie eten dus als ze op hebben laat ik de deuren van ren open ga naar binnen om koffie aan te zetten nou zie 2 konijntjes op hof lopen denk dus nergent aan nou koffie klaar zet die op tafel zie nog maar 2 konijnentjes ja nou toch even kijken waar snuf is nergent te zien dus ren in daar komt ze uit hok gerent rent naar de anderen kant of haar wat na zat gaat in hoekje zitten en maar omhoog kijken dus ik pak haar op neem haar mee naar binnen nou net binnen daar maakt ze een geluid

schrok er van maar voor dat ik deur achter mij dicht had was hij dood heeft nog lekker gegeten en al dan zo iets ben er kapot van kon het ook niet tegen iemand vertellen dus ik weet wat je nu voelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .