Ga naar inhoud

Bloed voedster


Dommel

Aanbevolen berichten

Dommel, ik ga even weer on-topic (neen, ik ga jullie niet op de vingers tikken,het blijft proper ;) )

Als ik eerlijk ben...een DA die moet opzoeken hoeveel graden lichaamstemperatuur een konijn heeft... kan die ook vaststellen dat er niets mis is? Bloed is gewoon echt niet goed... Ik ben een voedster verloren aan een baarmoederontsteking en die verloor zelfs niet duidelijk bloed...misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik zou naar een andere DA gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 191
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dommel, ik ga even weer on-topic (neen, ik ga jullie niet op de vingers tikken,het blijft proper ;) )

Als ik eerlijk ben...een DA die moet opzoeken hoeveel graden lichaamstemperatuur een konijn heeft... kan die ook vaststellen dat er niets mis is? Bloed is gewoon echt niet goed... Ik ben een voedster verloren aan een baarmoederontsteking en die verloor zelfs niet duidelijk bloed...misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik zou naar een andere DA gaan...

Ja ik snap dat het zo klinkt inderdaad... Misschien weet ze nog niet alles uit dr hoofd, omdat je konijntjes wel wat minder vaak ziet dan honden en katten?

Maar ze twijfelde even waar de grens lag.. en dan kun je het beter nazoeken dan dat je je konijntje medicijnen geeft die niet nodig zijn toch?

Ze dacht namelijk dat het vanaf 39.5 echt te hoog was.

Een andere dierenarts zou ik trouwens best willen eventueel, maar dan wel echt een konijnkundige... de lijst die hier bestaat vind ik niet echt je-van-het... iedereen kan er maar een adres aan toevoegen... en ik heb daardoor dus geen idee naar welke dierenarts ik in omg. Zwolle het best kan gaan.

De DA's in Zwolle zelf hebben we tot nu toe niet bezocht omdat de meesten erg commercieel zijn (en dat merk je aan de prijzen...)(niet dat Kampen goedkoop is, maar toch..).

** Lucky valt trouwens weleens ongelukkig met haar buik/onderdeel op de rand van het hok omdat ze er lomp inspringt... en ik dacht even dat het daardoor kwam... maar wel raar dat het dan uit haar vulva zou komen... Maargoed we houden haar scherp in de gaten! Als ze ook maar wat eetlust verliest of wat dan ook, zitten we weer bij een DA.

Wat voor symptomen had jouw voedster verder?

Kortom, ik weet het eigenlijk niet :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op dat soort woorden gaat googlen, zou ik wel een beetje oppassen met de links die google gaat geven! Whahaha! :he:

Whaha, heb het ook maar niet Gegoogled, wie weet wat je ziet ;)

En het had mn intresse alweer verloren hahaha... was alweer druk aan het lezen

(op dit forum blijf je bezig he :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat is sneu zeg :(

Het is niet te hopen dat het Lucky dr baarmoeder is... had bij castratie namelijk verzocht alles eruit te halen, maar daar zijn ze niet zo happig op (is dat bij alle DA of weer deze? ;))... zou niet best zijn als ze weer open moet want ze is niet zo'n makkelijke na een operatie...

Tot nu toe eet ze nog als vanouds... dus ik hoop dat het niets was... wel een eng idee trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster stopte met eten. Bij de DA was er een speldeprikje bloed op haar "vulva" meer niet. DA kon niet uitmaken of het een baarmoeder- of blaasontsteking was. Week antibiotica tot castratie, bleek baarmoeder, maar ze is overleden toen ze haar net weer hadden dichtgenaaid...

Ach wat naar, heb je alles geprobeerd en mag het nog niet baten! :aww:

Maar ben het met je eens dat bloedverlies vaak niet veel goeds voorspelt. Het overlijden van mijn voedstertje ging ook gepaard met bloedverlies. Alleen verloor zij wel bijzonder veel bloed. Eten deed zij ook niet meer trouwens.

Maargoed, dat hoeft natuurlijk niet met Lucky te gebeuren, ze wordt goed in de gaten gehouden nu! En kan het niks te maken hebben met haar castratie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij kan dat wel....

ze kunnen bij verwijdering van de eierstokken geen baarmoederkanker meer krijgen omdat dit onder invloed van hormonen gebeurt....

Maar een ontsteking ontstaat door bacterien....

Als er dus via de vulva bacterien naar binnen dringen zouden ze volgens mij wel nog gewoon een ontsteking kunnen krijgen....

Hormonen kunnen een onsteking wel versterken maar primair is de oorzaak van een infectie toch een bacterie of virus volgens mij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om toch maar weer verder te gaan op de benamingen van geslachtsdelen: penis, vulva en vagina zijn de officiële anatomische benamingen voor de verschillende onderdelen. Daar is niets 'raars' aan en het is ook absoluut niet iets 'menselijks' omdat het bij alle zoogdieren wordt gebruikt. Ik weet best veel alternatieve namen voor een penis, maar penis is de enige officiële naam.

Vulva en vagina zijn twee verschillende dingen. De vagina is het gedeelte dat binnen zit, dus tussen de opening en de baarmoeder in. De vulva is de buitenkant, bij mensen omvat de vulva de openingen van vagina en urinebuis, de clitoris en de kleine en de grote schaamlippen. Bij konijnen zit het iets anders, bij hen mondt de urinebuis uit in het laatste deel van de vagina. Zij plassen dus wel degelijk uit hun vagina als je het zo bekijkt. Daarom kun je aan de buitenkant ook niet zien of het bloed uit de baarmoeder of uit de blaas komt.

Wat betreft het verwijderen van de baarmoeder en de kans op baarmoederkanker: ik meen ergens gelezen te hebben dat het verwijderen van enkel de eierstokken niet genoeg is om baarmoederkanker te voorkomen. Dat kan komen doordat (zoals Caroline al zei) het proces al gaande is op het moment van castreren. Maar het kan ook zijn dat infecties zorgen voor baarmoederkanker en dat hormonen daar enkel een versnellende rol in spelen. Wellicht is er zelfs een virus ofzo die baarmoederkanker veroorzaakt. Dat weet ik verder ook niet, het is maar een beetje speculeren van mijn kant, ik weet alleen dat bij mensen baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat petra al geantwoord heeft over de benamingen.

Ontstekingen hebben trouwens niet altijd met bacteriën te maken. Bij iets als een slijmbeursontsteking zijn er geen bacteriën in het spel, toch is het een ontsteking, omdat er nu eenmaal dingen gebeuren die wetenschappelijk gezien ook een ontsteking vormen.

Nu heb ik niet zoveel verstand van baarmoederontstekingen, maar aangezien hier de hormonen een rol in spelen, zou ik zeggen dat dit ook een verstoring in het lichaam is die de naam ontsteking heeft, maar waar niet automatisch bacteriën een rol in spelen.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat hoeft zeker niet automatisch een rol te spelen maar is wel aannemelijk als er in dit geval een ontsteking zou zijn, aangezien de eierstokken verwijderd lijkt me de kans dat het hier hormonaal is erg klein is......

maar het is waar dat niet iedere infectie een bacteriele infectie is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

. ik weet alleen dat bij mensen baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus.

Dit virus kun je bijna alleen maar krijgen als je gemeenschap hebt. Daarom krijgen nonnen bijna nooit baarmoederhalskanker.

Dommel: heeft de DA tijdens de castratie niet naar de baarmoeder gekeken? Bij mijn voedster zouden eigenlijk alleen de eileiders verwijderd worden, maar omdat de baarmoeder vergroot was is die er ook meteen uit gehaald.

Misschien heeft jouw DA de baarmoeder bij je voedster laten zitten omdat die er goed uitzag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een vreemd verhaal dat een virus kanker veroorzaakt, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, vooral die uitspraak over de nonnen doet mijn ogen uit mijn kassen vallen. Als er staat "bijna nooit" neem ik dus aan dat OF die nonnen wel gemeenschap hebben OF dat er toch kanker wordt veroorzaakt door een virus dat niet alleen door gemeenschap overgedragen wordt? Graag zou ik over het veroorzaken van kanker door een virus (bergen) informatie willen lezen als iemand die voor me heeft!

Wanneer alleen de eileiders eruit gehaald worden verschrompeld de baarmoeder flink, wat het risico op baarmoederkanker nihil maakt. In eerste instantie zou bij mijn voedster ook alleen de eileiders verwijderd worden, maar inderdaad na inspectie van haar baarmoeder is deze toch uit voorzorg verwijderd omdat de DA constateerde dat deze er niet geheel normaal uitzag.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een vreemd verhaal dat een virus kanker veroorzaakt, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, vooral die uitspraak over de nonnen doet mijn ogen uit mijn kassen vallen. Als er staat "bijna nooit" neem ik dus aan dat OF die nonnen wel gemeenschap hebben OF dat er toch kanker wordt veroorzaakt door een virus dat niet alleen door gemeenschap overgedragen wordt? Graag zou ik over het veroorzaken van kanker door een virus (bergen) informatie willen lezen als iemand die voor me heeft!

Wanneer alleen de eileiders eruit gehaald worden verschrompeld de baarmoeder flink, wat het risico op baarmoederkanker nihil maakt. In eerste instantie zou bij mijn voedster ook alleen de eileiders verwijderd worden, maar inderdaad na inspectie van haar baarmoeder is deze toch uit voorzorg verwijderd omdat de DA constateerde dat deze er niet geheel normaal uitzag.

Jonge meisjes worden nu toch ingeënt tegen baarmoederkanker, tenminste in België. Is erg duur vaccin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een vreemd verhaal dat een virus kanker veroorzaakt, heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord, vooral die uitspraak over de nonnen doet mijn ogen uit mijn kassen vallen. Als er staat "bijna nooit" neem ik dus aan dat OF die nonnen wel gemeenschap hebben OF dat er toch kanker wordt veroorzaakt door een virus dat niet alleen door gemeenschap overgedragen wordt?

Ik verzin dit niet zelf hoor... Ik ben 30 en heb dus pas een uitstrijkje laten maken. In de folder die je krijgt bij de oproep staat uitgelegd dat baarmoederhals kanker in 95 % (even uit mijn hoofd) veroorzaakt wordt door een virus dat over gedragen wordt door geslachts gemeenschap.

Dat van die nonnen vertelde mijn huisarts mij, ik dacht namelijk dat deze vorm van kanker erfelijk bepaald werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .