Ga naar inhoud

pasteurella? bogena sivotine, sulfatri drops, doxoral aqua drops helpen niet! wat nu?


sannexx

Aanbevolen berichten

Hallo!

Mijn konijn Truffel heeft momenteel heel erg veel last van niesbuien! Het is zo zielig! Een keer of 6 per dag niest hij bijne een minuut non-stop! Hij draait helemaal rondjes en zn oren vliegen alle kanten op! Ik vind het zo zielig!

Ik heb nu ook een klodder snot op de tafelpoot gevonden...

We zijn al bij de dierenarts geweest... hij heeft een keer een kuur gehad met sulfatrim drops... die hielpen niet... het was daarna wel aardig weg, maar niet over...

nu is het weer erg terug en krijgt hij doxoral aqua drops... dit moest 7 dagen en we zijn op dag 7 en het heeft niks geholpen.

Zelf ik hem al een keer tussen deze kuren door 5 dagen bogena sivotine gegeven door zijn water heen. ook dit hielp niet.

wat moet ik nou?

Ik ga natuurlijk de dierenarts bellen dat het niet over is, en ook niet minder is geworden. Maar hebben jullie nog tips van bepaalde medicijnen die misschien goed aanslaan?

dan kan ik daar naar vragen.

O ja, de dierenarts kon trouwens niets aan hem merken waaruit blijkt dat hij pasteurella heeft... hij nieste niet toen hij daar was en ze hoorde ook niks op zij longen en zijn temperatuur was goed en zijn ogen zijn niet ontstoken. hij eet trouwens wel goed en hij is gewoon actief als altijd.

Maar als er zelfs snot op de tafelpoot beland na een niesbui kan ik er toch wel vanuit gaan dat het pasteurella is?

Ik zou graag wat tips krijgen!

lieve groetjes Sanne en Truffel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote kans dat als het snot is het inmiddels chronisch is.

Na de eerste behandeling sulfatrim had gelijk een 2e moeten volgen en niet tijd ertussen.

Duidelijk blijkt uit jouw verhaal dat de eerste behandeling aan sloeg, is het niet geheel over had je van je da gelijk een vervolgkuur moeten krijgen.

Sivotine werkt niet bij snot, dit werkt zelden tegen dat soort bacterien.

De doxoral drops zijn duidelijk niet het juiste voor dat type bacterie.

Maar wat ook nog heel goed zou kunnen is dat je konijn allergies is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo je verhaal lees zou ik nog niet in paniek raken als ik jou was. Als hij goed eet, zijn kop nog recht houd en nog actief is is de evt Pasturella nog niet heel erg (om het maar even bot te zeggen)

Het klinkt meer als een verkoudheid of allergie.

Ik heb zelf een Vlaamse Reus met Pasturella gehad.. ik hoop voor je dat het iets anders is.

Maar bij hem begon het ook met verkoudheidsklachten en had de dierenarts voor we hem kochten ook gezegd dat het chronische verkoudheid was.

Wat ik zelf heb laten doen door de d'arts is een test met wat pus uit zijn oor opsturen naar Universiteit Utrecht. Toen ik de bevestiging had dat hij echt Pasturella had en ik er alles aan gedaan had had ik meer rust.

Ik weet niet of je meer konijnen hebt maar in de tijd dat je niet zeker weet dat het het niet is kan je hem beter zo ver mogelijk weg houden van andere konijnen. Het is nogal besmettelijk.

Toen mijn konijn ziek was kreeg hij iets om zijn darmen in beweging te houden primperan geloof ik, pijnstiller metacam, enrofloxaral en iets tegen evt parasieten in zijn oor .

Nou ik hoor graag hoe het verder gaat. Ik wil je absoluut niet bang maken hoor!

Veel sterkte en succes!

Groetjes Maayke

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft/had precies hetzelfde

eerst 2,5 enrofloxoral drops geprobeerd maar hielp niets.

nu bijna een week doxoral aqua drops met ontstekingsremmers erbij. (carprofen drops)

hij is al heel wat opgeknapt. Soms nog niezen maar hij heeft zijn neus nu bijna snotvrij. Alleen nog harde stukken bij zijn linker neusgat.

misschien dat ontstekingsremmers ook bij jouw konijn helpen??? mijn konijn had wel verhoging trouwens....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijntje heeft ook snot (gehad), het is volgens de dierenarts nu chronisch anders had het andere konijn het nu ook moeten hebben (je kleed je immers niet elke keer om als je het beestje eten geeft of aan de kooi komt)

Ik heb hem eerst zelf elke dag rozemarijn gegeven, ben nu overgestapt op tijm. Hij heeft af en toe nog niesaanvallen (vooral als hij zich veel heeft ingespannen, weer binkies gemaakt en rondrennen als een idioot) dus vermoed ook dat het een beetje t id is van inspannings astma ofzo(??)

Ik heb de eerste weken elke dag hem zijn antibiotica gegeven, elke dag een pilletje echina force junior (kleinste dosis), elke dag ongeveer 5 tot 10 minuutes stomen in zijn reiskoffer en een bakje kamillethee ervoor (let op dat het ver genoeg weg staat dat ze er niet aan kunnen trekken ivm kokend water) en daar een handdoek overheen. En dan nog even zijn neusje schoonmaken (snot of geen snot te zien, ook die harde stukjes krijg je daar makkelijk mee weg) met een lichte zoutoplossing (1 theelepeltje zout in een heel longdrinkglas lauw water) daar even een punt van een flanellen doek in dippen en om de 2 dagen een druppel zoutoplossing in elk neusgat (is makkelijk te doen met een pipetje of zon klein spuitje wat je van de DA krijgt voor de antibiotica, wel even goed omspoelen of uitkoken)

Het gaat al een heeel stuk beter met hem!

En natuurlijk stress situaties vermijden!

succes en veel beterschap

aangepast door Miss Tigger
Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt voor de reacties!

Ik hbe nog een konijn en zij heeft het niet... ten minste ik heb haar niet horen niezen! maar ja... kan ze het dan nog hebben?

Ik ben bang als ik de reacties lees dat het inderdaad inmiddels chronisch is geworden! O dat vind ik zo erg, truffel is pas 1! en ik vind het vreselijk als hij zijn hele leven moet niezen en het benauwd hebben! ik kan wel huilen! dat doe ik soms ook als ik in mijn bed lig en hem weer zo hard en lang hoor niezen! dan ga ik er maar uit en kijken bij hem en hem wat aandacht geven... arm klein ding! Ik moet er zelf al niet aan denken dat ik zo vaak zo lang achter elkaar moet niezen! laat staan als je zon klein konijn bent! wat een rot ziekte zeg!

Ik heb niet het idee dat hij niest door allergie! ik heb al een tijd zijn hok op kranten na leeg gehad, en heb al een ander merk hooi gekocht en nu ook andere stro en andere houtvezelkorrels erin... maar het verandert niet...

Of kan een konijn ook allergisch zijn voor zijn eigen haren? Of die van zijn vriendinnetje? of misschien huismijt?

Ik heb trouwens nooit van de dierenarts gehoord dat ik door moest gaan met die kuur sulfatrim! Toen ik belde dat ik het bijna niet bij hem naar binnen kreeg en dat het beter ging zei ze dat ik mocht stoppen ermee!

Inmiddels ben ik ook naar een andere dierenarts overgestapt. en als ik dit hoor ben ik daar blij om!

to Mireille: Denk je dat het zin heeft om nu nog eens een kuur sulfatrim te vragen en langer aan te houden? Of heeft het geen zin omdat het al een paar maanden terug is begonnen met het niezen?

Mijn neefje had sivotine gebruikt bij zijn konijn en het ging over daarmee, dus ik dacht: niet geschoten is altijd mis!

to miss Tigger: wat een waslijst om af te werken elke dag! maar misschien moet ik het maar proberen! het is het waard om te proberen!

to klumpie: Ik zal eens vragen om ontstekingsremmers morgen! Wie weet!

to maayke: ik denk niet dat ik zijn darmen op gang hoef te houden! hij maakt nog mooie keutels en hij eet genoeg! alleen drinken maak ik me zorgen om! we zullen morgen wel wegen of hij is afgevallen of niet!

Nou ik ga het allemaal opschrijven en morgen vragen bij de dierenarts! Hopelijk is het nog te verhelpen! en ook als het chronisch is hoop ik niet dat het zo erg blijft als het nu is... het breekt mijn hart en doet me pijn als hij zo niest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .