Ga naar inhoud

Loge konijn heeft hersenvliesontsteking


Beestenboel

Aanbevolen berichten

Hoi,

wij hebben tot een week geleden 2 loge konijntjes gehad die 2 weken bij ons hebben gezeten.

Nu blijkt dat 1 van de dames hersenvliesontsteking heeft. ik schrok me rot toen ik het hoorde.

En dacht ook gelijk aan mijn eigen nijnen. Dus gelijk de DA gebelt. Had de ass. aan de telefoon en die gaf aan dat het besmettelijk is voor mens en dier!!! Ze durfde verder niet veel te zeggen en de DA is er pas om 18.30 weer dus kan ik dan weer terug bellen voor meer info.

Nu zit ik dus met een stress te wachten tot ik kan bellen. Kan het zo zijn dat mijn konijnen dit nu ook krijgen? Kan ik eventueel nog maatregelen nemen?

De loge konijnen hebben in hun eigen hok gezeten en zijn niet in de buurt van mijn meiden gekomen, maar wij hebben natuurlijk wel met hun gekroeld en daarna met die van ons.

Ook hebben wij een mannetje van 10 weken binnen zitten die als hij geholpen is bij de dames buiten mag.

En het dochtertje van de buurvrouw is vd week nog langs geweest om met de beesten te kroelen waaronder valentijntje het 10 weken oude konijntje.

Nu heb ik al op internet gezocht op hersenvliesontsteking en een en ander daarover gevonden maar misschien hebben de ervaren konijnhouders hier nog wat tips voor ons???

pffff geen leuk nieuws na een gezellig dagje weggeweest te zijn :s

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm...hersenvliesontsteking...zéér onwaarschijnlijk zo'n diagnose...

Kleine gok... konijntje hielt hoofd scheef, motorische stoornis en DA zegt hersenvliesontsteking?

Ik zou eens terugbellen naar die mensen ,vragen of er aan EC gedacht is en als dat niet het geval is, hebben ze gewoon geen kundige DA en moeten ze erg snel naar een goede DA voor de juiste medicatie!

EC steekt typisch de kop op na stress, wat ze gehad hebben als ze uit logeren zijn geweest en nu weer naar huis.

Hersenvleisontsteking is een typisch verkeerde diagnose van EC van een niet-konijnkundige DA. Niet te snel panikeren dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zéér onwaarschijnlijk die hersenvliesontsteking...

Zoals Caronline al zei komt dat nog wel eens regelmatig voor...dat de dierenarts niet kundig genoeg is en/of misschien te gemakkkelijk met het stellen van deze diagnose.

Zoek of Google even op E. Cuniculi of Encephalitozoon cuniculi.

Het is belangrijk dat de juiste diagnose snel naar boven komt zodat het konijntje vlug de juiste medicatie krijgt!

Succes en sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net even bij de buurvrouw geweest.

Fleur (het konijn waar het om gaat) lag vanmorgen met haar hoofdje naar 1 kant en reageerde bijna niet meer. Ze voelde koud aan en kon haar lijfje ook niet meer bewegen. Haar oren lagen plat in haar nek bijna naar beneden (normaal staande oortjes)

Ze is gelijk naar haar DA gegaan en die had het over een bacterie die konijnen altijd bij zich dragen en die kan door bv stress zich manifesteren. Ze wist niet meer hoe dat heette. Wss bedoelde hij EC.

Fleur heeft 5 spuiten gehad oa antibiotica en een een oppepmiddel. Ze heeft antibiotica meegekregen wat ze 2x daags in haar bekje moet geven, dit 2 weken lang. ook heeft ze dwangvoer meegekregen.

Ik heb aangegeven dat ze om de 2 uur even moet kijken en eten moet aanbieden witlof , hooi etc. Als ze dat niet wil dan dwangvoer geven. Aangezien ze nog steeds niet beweegt en dus ook niet bij haar voerbak kan. Haar oren staan iig weer overeind en volgens de buurvrouw beweegt ze haar koppie weer wat meer en ademt ze niet meer zo snel.

Heb ook nog met mijn DA gebeld en die had het ook gelijk over EC. Op mijn vraag of ik iets voor mijn eigen konijnen kon doen gaf hij als antwoord, het enige wat je nu zou kunnen doen is prefentief antibiotica geven. En mijn konijnen goed in de gaten houden.

Is dit verstandig om antibiotica te geven preventief? Ook voor mijn konijn van 10 weken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

pana cur moet ze hebben naast de antibioctica.De antibiotica geven ze min of meer om ooronsteking uit te sluiten.De parasiet e cuniculi word word met panacur behandeld.Als het konijntje koud is ligt ze wel binnen dan met een kruik.....

Konijn met e cuniculi

konijnen met ecuni culi net als op het filmpje eten namelijk wel goed en zijn normaal niet onderkoeld.....dus een ooronsteking lijkt mij logieser.

konijn eet http://video.google.nl/videoplay?docid=4950345485762191538&q=&hl=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad zéér onwaarschijnlijk die hersenvliesontsteking...

Zoals Caronline al zei komt dat nog wel eens regelmatig voor...dat de dierenarts niet kundig genoeg is en/of misschien te gemakkkelijk met het stellen van deze diagnose.

Zoek of Google even op E. Cuniculi of Encephalitozoon cuniculi.

Het is belangrijk dat de juiste diagnose snel naar boven komt zodat het konijntje vlug de juiste medicatie krijgt!

Succes en sterkte!

Heb net even op Google gezocht en kreeg info van Wilhelminapark. Ben het nu aan het uitprinten en ga dit zo even naar de buurvrouw brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pana cur moet ze hebben naast de antibioctica.De antibiotica geven ze min of meer om ooronsteking uit te sluiten.De parasiet e cuniculi word word met panacur behandeld.

Morgenochtend wordt de DA gebeld en gaat ze Panacur halen. Fleurtje voelde niet meer koud aan iig.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat met haar!!

@Petradhd :Tja als leek krijg je zoiets te horen en dan schrik je toch wel hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas.....

vanmorgen kreeg ik het bericht dat Fleur het niet gehaald heeft :(

Fleurtje krijgt een eervol plekje in de tuin.

Tranen schoten in mijn ogen toen ik het hoorde , ze was nog zo jong 6 mnd pas .

Het was misschien niet mijn konijn maar heb haar gelukkig in die 2 weken dat ze hier was veel kunnen verwennen en knuffelen en dat doet me toch goed. Ze heeft een plekje in mijn hart veroverd en die zal ze altijd blijven houden .:heart:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee , hij heeft het alleen gehad over prefentief antibiotica niet specifiek panacur.

Ik zat daar gisteravond over na te denken (na een ongelooflijk rotdag gehad te hebben ivm Fleurtje) en was van plan om vandaag hem te bellen en daar om te vragen.

Mijn konijnen doen nog steeds zoals vanouds, geen rare dingen. Zelfs in deze hitte zijn ze nog gewoon binky's aan het maken :P

Maar denk dat het niet onverstandig is om een prefentieve behandeling te doen. Zo even bellen en vragen of hij het op voorraad heeft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat een konijn binnen 2 dagen sterft aan e cuni culli dat ziekte proces duurt veel langer normaal gesproken.Omdat de meeste mensen voor keuse komen van het moeten laten inslapen van het diertje.Met deze ziekte.Dus preventief behandelen zie ik op dit moment de nood zaak niet van.En als je konijn het eenmaal hebt kun je hem enkel stabiel krijgen hij blijft altijd e cuni culi gevoelig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .