Ga naar inhoud

Haakjes aan de kiezen?


A&J

Aanbevolen berichten

zoals ik al schreef bevat ss wel andere vezels. namelijk langere vezels waardoor ze er langer op moeten kauwen......

maar wellicht is er helemaal geen tandprobleem en is de hoeveelheid biks die hij krijgt wel de "boosdoener".

als je nu morgen eens afweegt hgoeveel je hem geeft met zijn gewicht erbij.

biks is slecht een aanvulling op het konijnen dieet. hooi en groen zijn de hoofdcomponenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kelly1986; Ik las jou reactie pas nadat ik had gereageerd op bunny ranch chanty.. Maar wat jij verteld over Science Selective, heb ik ook gelezen.. Het ging in ieder geval om de vezels.. Ik zal morgen eens afwegen hoeveel biks ik hem nou geef.. Biks zijn inderdaad enkel een aanvulling, daarom maak ik me ook zo'n zorgen dat hij geen hooi eet..

Maar goed, ik ga morgen de dierenarts bellen, en hopelijk kan ik dan gelijk die middag terrecht.. Ik ben erg benieuwd, ik hou jullie op de hoogte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend de dierenarts gebeld.. De assistent vertelde dat ze zelf ook een konijn heeft die geen hooi wil eten, en dat het sowieso wel vaker voorkomt bij konijnen.. Noenoe is dus geen geval apart (maar ik had op het forum ook al gelezen dat een aantal van jullie konijnen hebben die geen hooi eten) Ze zei dat konijnen met haakjes aan de kiezen in de meeste gevallen ook geen biks meer willen eten, aangezien ze daar ook op moeten kauwen.. Dus als een konijn met haakjes aan zijn of haar kiezen op biks kauwt, komen die haakjes ook tegen z'n tong of wang aan.. De dierenarts had de vorige keer al bij Noenoe gekeken, maar dat ging heel moeilijk.. Ze kon het ook niet zo goed zien.. Ze dácht dat hij geen haakjes had, maar ik moest het even in de gaten houden (betreft het eten) Dus ik kreeg vanochtend (aan de telefoon) ook te horen dat ik het gewoon moest aankijken.. Zolang hij nog goed van zijn biks eet, en normaal keutelt, heeft hij hoogstwaarschijnlijk geen haakjes, en is er dus niks aan de hand.. Ze raadde me wel aan om Science Selective te halen, dus dat heb ik vanmiddag gelijk gedaan.. Hij vind die brokjes trouwens heerlijk, hij at er al direct een paar uit me hand op.. De rest heb ik vermengt met z'n biks.. Ik kijk het dus even aan, en op het moment dat hij minder van zijn biks gaat even, bel ik gelijk de dierenarts om een afspraak te maken.. En oja, ik heb even afgewogen hoeveel biks ik hem geef.. Ik gaf hem bijna 10 gram meer (iets teveel) als wat hij mag hebben, maar ik zat toch redelijk in de buurt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, precies.. Maar ze bedoelde dat konijnen met haakjes aan de kiezen in de meeste gevallen (ook) stoppen met het eten van biks, omdat ze daar ook op moeten kauwen, dus dan 'prikken' die haakjes in de tong of binnenkant van de wangen.. Ik heb hem net een stukje gedroogd (heel hard) brood gegeten, en ging zelf met me hoofd op de grond liggen om te kijken of hij kwijlde tijdens het eten.. Maar dat deed hij niet, het stukje was trouwens ook zo op, ik hoorde hem ook goed kauwen.. Ik hou het gewoon in de gaten, en als ik merk dat er ook maar iets veranderd, bel ik gelijk de dierenarts op..

aangepast door A&J
Link naar reactie
Delen op andere sites

ah zoo oke :)

haha.. en dat kwijlen is ook geen ding wat altijd is :) want dolce deed dat niet haha

mja je merkt het echt wel!! dolce deed zijn kaken de avond voordat hij "ziek" werd op gek op elkaar... die dingen vallen echt wel op!

mjaaa komt allemaal goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt konijnen met haakjes die langzaam steeds minder gaan eten en konijnen die accuut stoppen met het eten van alles....

maar zoals de dierenarst assistente en mensen hier al zeiden is het absoluut niet uiterst uitzonderlijk als een konijn geen hooi eet....

er zijn er wel meerdere van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik maak me misschien ook té snel zorgen.. Onze vorige fransoos heb ik van iemand overgenomen, en was achteraf gezien misschien al een beestje op leeftijd.. Hij stopte op een gegeven moment met eten (zijn gebid was prima in orde) en hij zat niet verstopt.. Ik ben wat heen en weer gegaan naar de dierenarts, maar het mocht niet baten.. Ik heb zijn leventje een paar dagen kunnen rekken met paardebloemblaadjes en gras, maar ook dat wou hij niet meer eten.. Dus toen heb ik besloten om hem in te laten slapen, hij kon van de één op de andere dag ook niet meer op z'n pootjes staan, en zijn hoofdje en oogjes draaide de hele tijd weg.. Echt vreselijk was dat.. We hebben hem maar een aantal maanden gehad, maar ik was toch heel erg aan hem gehecht geraakt.. Dus misschien ben ik daarom een beetje overbezorgt.. Noenoe ligt trouwens op dit moment heerlijk languit naast me op de bank, en vraagt om aandacht, dus ik ga hem even de nodige knuffels geven.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .