Ga naar inhoud

Mag hij dit weer hebben?


A&J

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Noenoe eet sinds een aantal weken slecht van zijn hooi.. Ik heb al vanalles (verschillende soorten kruidenhooi) geprobeerd, maar hij moet er niks van weten.. Hij eet er echt heel weinig van, hij trekt er hooguit een aantal sliertjes uit.. Van zijn biks eet hij nog steeds goed, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij meer van zijn biks eet als van zijn hooi..

Op aanraden van een fokster pluk ik nu dagelijks gras, weegbree en paardebloemblad, zodat hij toch voldoende vezels binnen krijgt.. Dit vind hij erg lekker, maar dit kan ik natuurlijk niet blijven doen.. Ik bedoel; stel je voor dat hij straks (in de herfst of winter) nog steeds geen hooi wil eten, waar haal ik dan gras en paardebloemblaadjes vandaan?

De fokster zei dat ik hem even niks anders moest geven als biks, paardebloemblad, weegbree en gras.. Dat doe ik nu al een weekje, en hij heeft ook nog steeds (veel) normale keutels.. Ik vraag me af of ik hem onderhand niet weer groenvoer kan geven? Voorheen at hij ook (o.a.) best veel witlof en andijvie, maar ik weet niet of het verstandig is om dat nu ook weer te geven, aangezien hij nog steeds praktisch geen hooi eet..

Ik hoop dat jullie er een antwoord op hebben.. En of iemand misschien hetzelfde probleem als mij heeft (meegemaakt)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn charlie had ook serieuze problemen met het eten van hooi, maar ik heb heb op alle mogelijk manieren gestimuleerd te eten, door er een spelletje van te maken. ik had kruidenhooi, dat vinden ze lekkerder, in een wc-rolletje met in het midden zijn biks. ook heeft hij zo'n ijzeren hooibal met een belletje eronder, die vind hij super! nu eet hij gewoon hooi, en veel ook, dus daar ben ik erg blij mee. wat groente betreft, als je het heel langzaam opbouwd en meteen stopt als hij afwijkende keutels kijgt, is er denk ik niks aan de hand, zo heb ik het ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook moeilijke hooieters zitten, maar nu heb ik gelukkig een smaakje gevonden wat ze wel willen eten. Ik heb nu alpenweide hooi van vitakraft en dan zo'n baal, zo'n kubus. Die is nog weer anders kennelijk dan de alpenweide hooi in een kleinere verpakking, want dat eten ze niet.Het ruikt trouwens ook anders. Misschien dat je dat kunt proberen, en inderdaad niet teveel ander eten geven. Maar weet je zeker dat hij alleen kieskeurig is en dat er niks mis is met zijn gebit? Konijnen die bijv. haken op de kiezen hebben eten ook (bijna) geen hooi meer. Ik zou daar toch eens naar laten kijken!Stel dat hij het wel wil eten maar niet (meer) kan. Dus even naar de DA...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook eens een met moeite gehad met hooi eten ,en caroline van hier heeft me toene eens de tip gegeven om hooi te kopen met rozeblaadjes ,en dat heeft hier heel erg geholpen ,

bij de franse bo ,eet hij meer van het hooi als ik het hem nat sproei hahahahah ,lekker verwend he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn eet ook niet veel kruidenhooi. Hij graaft er meer uit dan dat ie het op eet. Iedere keer als ik langs hem loop denkt ie dat ik lekkere groente voor hem heb, ik denk gewoon dat mijn nijn daar op wacht :D haha. Meestal wacht ik dan langer met groenvoer geven tot dat hij zijn hooi op heeft.

aangepast door chantal1987
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.. Ik ben toevallig een paar weken geleden met hem naar de dierenarts geweest (voor een enting tegen myxomatose en VHS), en volgens haar had hij geen haakjes op de kiezen.. Ze vertelde ook dat konijnen met haakjes op de kiezen praktisch geen biks meer eten, en dat eet Noenoe nog wel..

Ik twijfel alleen of ik hem weer groenvoer (zoals witlof en andijvie) kan geven.. Van de week was ik een dagje gestopt met het geven van gras (in de hoop dat hij weer van zijn hooi ging eten), maar toen werden z'n keutels ook gelijk een stuk minder, dus toen ben ik weer begonnen met het geven van gras..

Ik heb ook al verschillende dingen geprobeerd;

- het hooi in een wc-rolletje stoppen

- in een ijzeren speelbal ophangen

- in een ruifje (wat hij er binnen no-time afsloopt, en mee gaat gooien)

- in een hoek van de kooi leggen

Maar niks lijkt te helpen.. Hij trekt er hooguit een paar sprietjes uit, en dan vind hij het wel weer mooi geweest.. Wat raden jullie mij aan om te doen, nog een tijdje doorgaan met het geven van vers gras (doe ik 2 keer per dag), of alweer wat groenvoer (witlof/andijvie) geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het niet slecht is om hem weer groen te geven. Je kunt hem ook niet te lang op alleen gras ed laten zitten. Dan erbij, als hij echt geen grote hooieter is, is het voor hem ook wel goed om op een andere manier vezels binnen te krijgen. Je hoeft hem ook neit meteen heel veel te geven. En verder met dat hooi, blijven proberen maar. Ik heb ook wel eens gehoord dat er kruidenhooi met stukjes wortel is, ik heb dat zelf niet kunnen vinden helaas. Maar dat schijnt ook wel populair te zijn onder de nijnen. En het hooi vochtig maken, heb je dat geprobeerd? En je kunt er zelf ook nog stukjes kruiden in stoppen, bijv. bassilicum dat ruikt erg sterk en de meeste konijnen vinden dat wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook het probleem is als hij zo weinig hooi eet is dat zijn tanden dan minder goed zullen afslijten. Wilgentakken lijken me op zich wel een goed idee dan, en daar zitten ook erg veel vezels in.

Maar eerder at hij wel hooi? Want het is best vreemd dat hij het dan opeens helemaal neit meer eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan ga ik zo gelijk even wat witlof halen, en dan zal ik hem een klein beetje geven.. Hij kreeg voorheen aardig wat groenvoer, en kon het ook allemaal goed verdragen, aangezien hij altijd normale keutels had.. Het hooi natmaken heb ik nog niet geprobeerd, dus dat ga ik zo even doen.. Ik kan ook wel even proberen om wat munt en peterselie tussen het hooi te stoppen, want dat vind hij ook wel lekker..

Als er verandering in komt (of niet), laat ik het wel weer even weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, voorheen at hij wel hooi.. Na zijn castratie stopte hij langzaam met het eten van hooi.. Echt heel vreemd.. Inmiddels is de castratie alweer meer als een maand geleden, en hij eet er nog steeds heel weinig van.. Ik weet hoe belangrijk hooi is, dus daarom maak ik me ook zo'n zorgen.. Hij krijgt nu 2 keer per dag vers gras zodat hij toch voldoende vezels binnen krijgt (zonder dat gras worden zijn keutels ook veel minder, logisch) maar hier kan ik natuurlijk niet mee door blijven gaan.. Hij hoort gewoon hooi te eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je wel op let waar je je gras en paardenbloemen vandaan haalt?

Niet langs drukke wegens ect, daarnaast kan gras uit plekken waar ook wilde konijnen lopen besmet zijn met vhd.

Gewoon weer langzaam aan normaal groenvoer proberen en langzaam opbouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, ik let heel goed op waar ik gras en paardebloemblaadjes pluk.. Ik ben ook als de dood dat ik een ziekte mee naar huis neem.. Bij ons voor de flat (tussen onze flat en de overkant in) is een speelplek voor kinderen, waar dus ook gras groeit.. Daarnaast is een hondenuitlaatveldje (waar ik dus uiteraard niks pluk) Ik pluk het gras dus alleen hier voor de flat, nouja plukken, ik kníp het.. Ik schaam me soms kapot, dus ik doe dat het liefst 'sochtends vroeg of wanneer het donker begint te worden.. Want de flat aan de overkant zal ook wel denken; 'wat doet zij daar in het gras met een schaar.' Paardebloemblaadjes pluk ik meestal ook rondom dit grasveldje (nu staan ze er niet meer), en als ik thuis kom, word het gras (of paardebloemblaadjes) nog even goed gewassen in een zeefje, daarna droog ik het goed af met een paar keukenrolvellen..Ik geef hem nu ook weer een aantal blaadjes witlof, en ik denk dat ik maandag even wat andijvie haal.. Ik heb trouwens vanochtend wel weer gras geplukt, aangezien hij weer heel weinig van z'n hooi (ondanks dat ik er basilicum kruiden overheen had gestrooid) had gegeten..

aangepast door A&J
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gisteren weer wat meer witlof gegeven, en toen ik vanochtend in de woonkamer kwam, rook het nogal naar poep.. Ik zag in z'n kooi (op het plastic) verschillende plekjes zitten met fijngestampte blindedarm keutels, en nog een paar trosjes die ik maar gelijk opgeruimt heb.. Kan het zo zijn dat hij meer blindedarmkeutels is gaan produceren door de witlof?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel gek, dat hij geen biks krijgt en bijna niets anders dan gras en paardebloemblaadjes en dat hij toch zijn bdk's niet opeet. Dat zal dan idd wel luiheid zijn...paardebloemblaadjes gaf ik eerst ook aan mijn nijnen maar ik durf het nu niet meer ivm VHD. Zeker omdat het nu zomer is.Ik vind het lastig een goede plek te vinden, waar geen auto's rijden en honden plassen zijn wilde konijnen en vice versa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mireille: Oh oke, ik dacht dat het misschien te maken had met het feit dat hij de dag daarvoor weer wat meer witlof had gegeten.. Het waren aardig wat plekjes vastgeplakte poep, natuurlijk ook in z'n vacht (heel fijn) Er zat een klein beetje in z'n oor, aan z'n achterpoot en onder z'n buik.. Niet veel hoor, een heel klein beetje, maar dat heb ik eruit geknipt.. De aangekoekte plekjes in de kooi heb ik schoongemaakt, en daarna heb ik weer normale keutels aangetroffen.. Kan het ook zo zijn dat hij teveel blindedarmkeutels produceerde en ze niet allemaal kon/wou opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danja: Hij krijgt wel biks hoor, daar eet hij ook nog steeds goed (normaal) van.. Het is alleen zo dat hij bijna geen hooi eet (niet meer als een paar sliertjes), dus daarom ging ik gras en paardebloemblaadjes plukken, aangezien dat heel vezelrijk is.. Hij zal tóch voldoende vezels binnen moeten krijgen om de darmflora in balans te houden.. Ik vind het ook een beetje eng hoor, maar ik heb op dit moment geen andere keus.. Als ik hem geen gras of paardebloemblaadjes geef, eet hij alleen biks, en dat is niet de bedoeling.. Langs de weg staan de meeste paardebloemblaadjes, maar daar pluk ik ze niet.. Ik probeer ze hier in de wijk (bij mensen langs hun tuin) weg te plukken (als het een beetje donker word uiteraard, want ik schaam me kapot)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noujaaa zeg, nu begrijp ik er helemaal niks meer van.. Ik had net wat gedroogde munt over z'n hooi gestrooid, en het plukje vervolgens in een hooibal opgehangen (ruifjes sloopt hij eraf), maar (zoals verwacht) deed hij er niks mee.. Daarna haalde ik er een plukje hooi uit, en hield het met me hand voor z'n neus.. En ja hoor, meneer begon te eten! Het was maar een klein plukje, maar hij heeft het tóch opgegeten.. Ik begrijp er niks meer van, hij eet er niks van als het op de grond ligt, ook niet als ik het in een ruifje doe, uit een hooibal moet hij er ook niks van weten, en ik hou hem net met me handen een plukje voor, en dat eet hij wél.. Wat vreemd zeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik dacht dat hij ook helemaal geen biks meer kreeg! Dan heb ik het verkeerd begrepen!:$ Nu lees ik terug en zie ik dat ik het verkeerd gelezen had! Zit hij alleen? Dan kan het misschien ook nog komen dat hij wel eet als jij het vast houdt, omdat eten een sociale gebeurtenis is onder konijnen en ze dus liever samen eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit inderdaad (nog) alleen.. Ik heb er wel eens aan gedacht om een vriendinnetje voor hem te halen, maar aangezien hij zo dominant is en vreemd (agressief) gedrag vertoont jegens onze katten, ben ik bang dat zoiets helemaal fout gaat.. Ik hield hem net weer een plukje hooi voor, maar toen moest hij er niks van weten.. Ik ga het straks en morgen weer proberen, en ik laat wel even weten of hij het wel (of niet) aangenomen/gegeten heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hem gisternacht, vanochtend en vanmiddag weer een plukje hooi voorgehouden, maar toen moest hij er niks van hebben.. Toen wij (2 uurtjes terug) aan het eten waren, zag ik wel dat hij aan z'n hooi aan het knabbelen was.. Althans, hij trok er een aantal sliertjes uit en at het op.. Ik hoop echt dat hij snel weer normaal van z'n hooi gaat eten hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn at ook zo slecht hooi.. hooiballetjes haalde niks uit, in een hoek leggen haalde niks uit. Maar sinds kort leg ik een pluk hooi naast en in zijn toiletje. En als hij dan z'n behoefte gaat doen dat zit hij uitgebreid van het hooi te eten :D Dus hij eet nu bijna wel een pluk weg !

Misschien een tip voor jou, om het hooi neer te leggen waar je konijn vaak z'n behoefte's doet ??

Ze vinden het fijn om tijdens het keutelen te eten.

Succes ermee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gisteren geprobeerd, en hij begon wel aan zijn hooi te knabbelen! Ik had het in een hoek van z'n toilet gelegd, en toen hij op de toilet zat, had hij ineens zoiets van; 'Hhmm laat ik daar eens even aan knabbelen terwijl ik bezig ben.' Hahaha.. Hij at er niet genoeg van hoor (helaas) maar hij trok er wel een paar sliertjes uit.. Momenteel heeft hij kruidenhooi met mintsmaak (munttakjes/blaadjes vind hij normaal wel lekker) maar hij eet er nog steeds niet veel van.. Ik vind het wel vreemd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .