Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels & binnenkort castreren


Micky

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik weet dat er al een paar topics over BDK gestart zijn maar daarin kan ik mijn specifieke situatie niet vinden dus open ik dit topic.

Teun (9 maanden, 1850 gram, rasloos dierenwinkel NHD rammetje) is sowieso geen makkelijke eter. Hij valt z'n eten niet aan en eet z'n bakje SS vaak niet eens helemaal leeg. Gisteren vond ik een BDK in z'n toiletje en vandaag weer een, die niet opgegeten was. Teun krijgt onbeperkt kruidenhooi, ongeveer 60 gram groenvoer & SS. Ik geef zelfs te veel SS (70 gram) want ik vind hem mager (DA vindt van niet) in de hoop dat hij wat aankomt. Dat doet ie dus niet. Ik zit zelf aan wormen te denken omdat hij maar niet aankomt, hoewel ik ze nog nooit gezien heb in zijn keutels.

Nu eet hij dus z'n BDK niet helemaal op. Op zich geen ramp maar hij wordt volgende week maandag gecastreerd. Wat kan ik nu het beste doen? Toch minder SS zodat hij z'n BDK op eet? Ik ben bang dat hij dan af gaat vallen, zeker als hij wormen heeft. Hoe kan ik wormen uitsluiten en kan ik hem sowieso wel een kuurtje geven als hij binnenkort gecastreerd wordt?

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

is 1850 gram niet wat veel voor een hangoordwerg? Die van mij weegt 1,5 kg en dat is volgens mij ook zwaar genoeg?!

BDK eten ze vaak niet op als ze te veel voer krijgen. En je zegt zelf al dat je te veel voer geeft aan je ram. Misschien moet je dat eens minderen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het te veel SS is maar hij is echt niet te dik. Ik kan z'n heupbotjes voelen en bij lichte druk z'n ruggengraad en ribben. De Da vond hem er goed uitzien en absoluut niet te dik. Het is trouwens geen ras NHD dus die gewichttabel kan ik niet aanhouden. Ik wil wel minderen maar stel dat hij wormen heeft, gaat het dan niet mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even ontwormen en dan heb je zekerheid. Je geeft idd wel véél te véél biks!!! Mijn konijnen wegen samen ongeveer 7 kg en krijgen maar 100gr ss, dat is meer dan voldoende voor hen! Dat is ook de reden waarom de BD 's niet opgegeten worden. Maar dat hij daarnaast wormen heeft is idd mogelijk. Ontwormen voor castratie kan eigenlijk geen kwaad, zo lang er maar een paar dagen tussen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan ga ik de SS minderen tot 35-40 gram. Ik vind het dan wel een beetje vreemd dat Teun dan geen tonnetje is aangezien hij te veel krijgt en ook altijd z'n BDK heeft opgegeten tot gisteren. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Kan ik hem ook ontwormen na z'n castratie want dat is a.s. maandag al. Dan kan ik meteen panacure meenemen als ik hem ophaal. Uiteraad eerst even wachten tot hij weer normaal eet maar na een weekje kan ik hem mischien ontwormen of is dat te vroeg?

aangepast door Micky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor!

Panacur is in principe een onschadelijk middel doordat het niet door het lichaam word opgenomen.

Het is sowieso raadzaam je konijnen 1 keer per jaar preventief te ontwormen.

Konijnen kunnen namelijk wormen hebben zonder dat je het weet.

Je moet ze of zien per toeval of merken doordat je konijn ineens mager word.

als je ontwormd zie je ongeveer 16 uur na de toedineing de wormen in de keutels.

Zie je niks... hebben ze geen wormen. Zie je wel wat herhaal je de behandeling na toen dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, DA heeft Panacur op voorraad maar de DA assistent overlegt even met de DA omdat het vlak voor de castratie is. Mag om 13 uur bellen.

Dus, minder SS en ontwormen. Ik heb nog een hoop te leren over konijnen. Dank dat jullie altijd antwoorden hebben op mijn vragen en mij willen helpen. Ik wou Teun al preventief gaan ontwormen maar mijn timing is niet zo goed mbt de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan vanmiddag de panacur ophalen. De DA vond het idd vreemd dat Teun zo veel eten krijgt maar qua gewicht niet zwaarder wordt. We hebben de castratie 2 weken uitgesteld zodat we de kuur goed af kunnen maken en Teun 100% gezond is. Dan is mijn gebruikelijke DA ook terug van z'n vakantie en die doet dan de operatie.

Ik heb net een post op BB gezet over opvang- of asielkonijnen maar de koppeling zal dan over mijn vakantie heen getild worden. Wordt dus pas begin september dat Teun een vriendin krijgt. Jammer, maar helaas nog even wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij denkt dat je konijn mager is dat ie ie niet.....

Hij heeft een bouw fout zijn achter hand is niet goed.....

dan voel je botjes op zijn kont.

die verdwijnen niet met een laag vet.

Dat komt bij nhd vaak voor.

Met zulke dieren hoor je als fokker ook niet te fokken.

Oeh, klinkt als een gebouw dat op instorten staat. Het is ook geen raskonijn maar uit de dierenwinkel (van vrienden gekregen) dus er zal best een en ander mis zijn. Hij gaat idg op dieet wat betreft de SS en aan de panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe bedoel je de kuur afmaken?

Je moet 1 keer 0.8ml per kilo geven en dan de keutels van 16 uur later afwachten.

aan de hand van de uitkomst daarvan zie je of je het nog een keer moet geven of niet....

het is niet zoals met AB dat je het dagelijks moet geven.

twee weken na de castratie mag je ram aan been voedster gekoppeld worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe bedoel je de kuur afmaken?

Je moet 1 keer 0.8ml per kilo geven en dan de keutels van 16 uur later afwachten.

aan de hand van de uitkomst daarvan zie je of je het nog een keer moet geven of niet....

het is niet zoals met AB dat je het dagelijks moet geven.

twee weken na de castratie mag je ram aan been voedster gekoppeld worden!

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik weet dat je het geeft en dan af moet wachten. Indien Teun wormen heeft moet je het na 10 dagen nog een keer geven (toch??). Ik vraag het bij de DA nog een keer na als ik de panacur ophaal.

Als ik Teun na twee zou koppelen heeft hij maar 1 week om te wennen aan z'n nieuwe vriendin. Dan vertrekken wij op vakantie. Teun zou bij mijn ouders gaan logeren en die zijn erg lief maar (nog) minder konijnkundig dan ik. Ik koppel liever als ik terug ben dan kan ik alles in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik heb de panacur en ik ga het hem morgenavond geven. Ik ben vrijdag nl. heel de dag weg en dan kan ik z'n keutels niet in de gaten houden, zaterdag ben ik de hele dag thuis.

Even een vraag over de dosering want dat heb ik niet zo snel kunnen vinden op BB. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij en de DA assistente wist het allemaal niet zeker. Kijk maar op het etiket... lekker handig. Daar staat dus op:

Panacur ml suspensie 2,5%

Dosis: 1xdaags 0,8 ml ingeven

Gebr: na 14 dagen (ik denk dat ze bedoelt dat ik dan terug moet komen ivm de castratie)

Dus 0,8 ml per kg gewicht = 0,8*1,85 kg = 1,48 ml

Vrijdagavond 1,48 ml geven, na 16 uur keutels met wormen (of niet) en dan?

Herhalen na 10 dagen?

Is dat zo goed? Ik weet het even niet meer. Moet ik het trouwens in z'n bekje spuiten of mag het ook in water opgelost worden of op z'n groenten? Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het idd het beste gewoon in een keer even in zijn bekje spuiten.

Die vloeibare panacur gaat lopen op groen en maakt er een vieze boel van...

Hij en jij zijn er het snelste van af als je even kort maar krachtig door zet!

Een tip! doe oude kleren aan of leg een handdoek op je!! Knoeien zal je beslist en het maar een kleverig goedje!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het kleverige goedje zit er in, een dag later dan gepland. Als Teun wormen heeft zien we dat morgen tussen 13 en 17 uur. Ik heb echter nog wel een paar vragen voor het geval dat Teun wormen heeft.

Moet elke keutel met wormpjes meteen uit z'n toiletje gehaald worden?

Moet ik elke dag z'n hok ontsmetten of pas na een paar dagen?

Moet ik ergens extra op letten: eetlust of extra drinken?

Hoeveel dagen komen er worpjes uit?

Moet ik 10 dagen optellen bij de dag van medicatie of bij de dag dat er voor het eerst wormpjes te zien zijn?

Ik heb trouwens geen BDK meer gezien en Teun eet braaf z'n bakje met 40 gram SS leeg. Vond het wel heel zielig om te zien hoe hij vocht tegen het spuitje met panacur. De haren vlogen rond en hij keek heel angstig. Gelukkig hupt hij nu weer vrolijk rond.

Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen met mijn vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb de antwoorden op mijn vragen niet meer nodig want er is na twee dagen nog geen worm te zien. Ik dacht echt dat Teun wormen had omdat hij structureel te veel eten kreeg en geen gram was bijgekomen. Natuurlijk hartstikke goed dat hij geen wormen heeft maar de castratie is nu wel uitgesteld.

Teun krijgt nu nog 35/40 gram SS en eet dat netjes op maar eet nu wel weer minder hooi en groenvoer en drinkt minder. Ik snap echt helemaal niets van dat konijn. Misschien is hij gewoon niet dikker geworden omdat hij hele dagen in de woonkamer rondsjeesd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch weer even een vraagje. Sinds Teun minder SS krijgt is hij een ware sloopkogel geworden. Hij verbouwd z'n hok van boven tot onder, gooit alles om. Misschien is hij op zoek naar eten.. :P ?

Ik maak z'n groenten (witlof en peterselie) behoorlijk nat voor ik het aan hem geef. Dat in combi met minder SS zou verklaren dat hij een minder drinkt? Ik zie hem overdag nooit meer drinken terwijk hij vroeger toch wel 5 keer per dag aan het lurken was. Hij drinkt 's nacht wel want z'n flesje is s' ochtends leger (ongeveer 30-40 ml).

Iemand een verklaring voor z'n gedrag en drinklust?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .