Ga naar inhoud

2 soorten paardebloemblad??


A&J

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik pluk regelmatig paardebloemblad voor onze fransoos.. De laatste paar dagen wat meer (in combinatie met weegbree en gras), aangezien hij niet zoveel meer van zijn hooi eet.. Nu is het me vandaag opgevallen dat ik met 2 soorten paardebloemblaadjes thuis kwam..De ene was helemaal glad, en de andere voelde een beetje ruw aan, net of er een soort van kleine haakjes op zitten (niet scherp hoor, het voelt meer als allemaal kleine bobbeltjes) Hij eet ze beiden even graag, maar ik vraag me nu af hoe het mogelijk is dat ze van elkaar verschillen? Ze zien er beiden precies hetzelfde uit, alleen voelen ze anders aan.. Is jullie dit ook wel eens opgevallen? En mag ik die blaadjes die ruw aanvoelen gewoon geven, of is dat niet goed?

aangepast door A&J
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er bestaan verschillende soorten paardenbloemen. Daarnaast is er ook nog biggenkruid, wat veel op paardenbloem lijkt. Het gewone biggenkruid heeft haartjes op de bladeren. Die bobbeltjes, ik weet het niet. Misschien een aparte soort paardenbloem, of een ziek blad? Aangetast door luis ofzo? Ik heb hier in de tuin ook verschillen tussen de bladeren hoor, sommige zijn idd heel mooi glad, andere iets bobbelig. Bij sommige bladeren zitten de insnijdingen bijna tot aan de middennerf van het blad, andere zijn alleen maar een beetje golvend aan de rand.

Haha, ik heb van mijn leven nog nooit zoveel over de paardenbloem nagedacht volgens mij :smart:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn het geen zieke blaadjes, want ik had een heleboel paardebloemblaadjes die van die bobbels/haakjes op de blaadjes hadden.. Ze zien er verder ook heel mooi groen uit, maar ze voelen anders aan.. Hij heeft er al een aantal gegeten, maar ik durf op de één of andere manier de rest van de blaadjes niet meer te geven.. Ze zien er echt precies hetzelfde uit als de normale (gladde) paardebloemblaadjes, maar ze voelen alleen ruw aan.. Heel apart.. Ik vraag me dus ook af of deze blaadjes wel tot de paardebloemblaadjes behoren, en of ze gewoon gegeven mogen worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het nog verwarrender maken... er is idd een verschil...volgens mij is het ene voor de mens ook lekker en het andere niet... Ik weet dat Zwitsers wel eens de blaadjes in het wild gaan plukken om een slaatje van te maken en dan is er ook maar 1 van die 2 geschikt... het is héél lang geleden dat iemand me dat heeft uitgelegd, dus ik weet de details ook niet meer...

Zou het kunnen gaan om een mannelijke en vrouwelijke plant? Zoiets als bij wilg? En dat daar het verschil in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Petradhd: Ik wil er wel een foto van maken, maar zo op het blote oog is er niks te zien.. Het viel mij ook pas op toen ik ze onder de kraan aan het afspoelen was.. Verder zien ze er precies hetzelfde uit als de gladde paardebloemblaadjes..@Carolina: Ik heb geen idee of er verschil kan zitten tussen mannelijke of vrouwelijke paardebloemblaadjes.. Daar heb ik helaas helemaal geen verstand van.. Maar zijn jullie dit soort ruwe paardebloemblaadjes nog nooit tegengekomen dan? Ik had er gister toch een aantal in me tasje zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Offtopic; Als ik een tekst typ en 2x op enter druk (zodat niet alles onder elkaar staat) lukt dat op de 1 of andere manier niet.. Wel als ik de tekst aan het typen ben (dan druk ik 2x op enter) maar als ik dan op 'reactie versturen' druk, kan ik geen enters (lege regels) terugvinden in me tekst..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .