Ga naar inhoud

Verkeerd uitgevoerde operaties


ennas

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben nieuw hier op dit forum, maar wil graag mijn verhaal doen en jullie advies.

Mijn voedster is een paar weken geleden gecastreerd. Ik heb toen teveel vertrouwd op mijn DA en achteraf had ik dat nooit moeten doen! Ze kwamen op mij heel konijnkundig over, maar dat bleek schijn. Mijn konijntje heeft geen pijnstilling mee naar huis gekregen, geen antibiotica, heeft geen gasnarcose gehad en is bovenhuids gehecht. Ze mocht dezelfde dag mee naar huis. Het arme beestje heeft ontzettend veel pijn gehad en heeft daardoor niet kunnen eten. Toen ik 's nachts belde, vertelde ze me dat ik de volgende ochtend maar langs moest komen. Dat deed ik en ze werd opgenomen in de kliniek. Ik dacht dat ze in goede handen was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ze dachten dat het niet uit maakte dat ze niet meer keutelde en dat ze niet meer at. Ze hebben haar gedwangvoederd, maar ze kreeg geen extra pijnstilling. 's Avonds kon ik haar weer ophalen en ze zeiden dat het vanzelf wel beter zou gaan. Niet dus... een uur nadien is ze overleden.

Ik had een gesprek met de da, ze vertelde me dat ze alles hadden gedaan wat ze konden. Ze vroeg of mijn konijn misschien een gebroken ruggetje had en daaraan overleden was. Ook vertelde ze me dat een konijn best een paar dagen zonder keutelen kan overleven (niet dus...)

Ik dacht: zij hebben gestudeerd, zij weten het wel. Ik had na de operatie al de pijnstilling ter sprake gebracht, maar dat gaven ze niet mee, omdat de nieren anders vergiftigd zouden worden. Ik had door moeten zeuren!

Ik ben nog dommer geweest, ik heb mijn rammetje daar een week later weer gebracht voor een castratie. Hij zit nu al 3 weken binnen en zit nu zwaar onder pijnstilling en antibiotica omdat zij balletjes zijn gaan ontsteken. Hij heeft geprobeerd ze eraf te eten (de details zal ik jullie besparen), waarschijnlijk omdat hij er zoveel last van had. Vorige week ben ik (eindelijk) naar een konijnkundige da gegaan, wilhelminapark in Utrecht, en hij maakte mij duidelijk dat een castratie zo absoluut niet uitgevoerd moet worden! Hij was zeer verbijsterd dat mijn voedster na de castratie daar ook was overleden.

Uiteraard zit ik nu vol schuldgevoel. Wat vinden jullie: moet ik dit ter sprake brengen bij de dierenkliniek waar ik eerst kwam?

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop op reacties, want ik zit er echt mee! Alvast bedankt!

Groet Sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne,

Wat een triest verhaal...helaas ook een bekend verhaal...en helaas kom je er als "leek" ook vaak veel te laat achter dat je DA niet konijnkundig is.

Ik kan je alleen maar aanraden om enorm veel te lezen mbt konijnen. Zowel over de juiste voeding, mogelijke ziektes en gedrag. Op die manier zal je in de toekomst beter geïnformeerd zijn en als je een met een spoedgeval zit midden in de nacht en naar een vreemde DA moet, kan je ook zijn beslissingen beter inschatten. Misschien is dat net wel 1 van de grote verschillen tussen het houden van een hond of een kat en konijnen, konijnen hebben vaak een veel actiever en alerter baasje nodig...

Een "schuldgevoel" heb je altijd als een dier komt te overlijden. Dat is deel van het verwerkingsproces en dat gevoel gaat na verloop van tijd over. Dan zal je zelf gaan inzien dat jou geen schuld treft (ik kan je dat nu wel vertellen, maar het gevoel moet van jou komen)

Nog 2 opmerkingen mbt jou verhaal:

-Ik zou zelf (is dus persoonlijk) nooit een konijn achterlaten voor verzorging bij de DA. Ze hebben daar eenvoudig niet de tijd om zich daar voldoende mee bezig te houden. Ik heb zelf sinds het begin van het jaar 3 keer nachtje doorgedaan om de konijnen te verzorgen, dwangvoeding en medicatie geven, massages etc... bij de DA gebeurt dat allemaal veel minder frequent plus een konijn thuis met zijn/haar partner heeft minder stress,maakt meer kans. Er zijn natuurlijk uitzonderingen hierop zowel wat het konijn en de ziekte betreft als de DA waar het zou verblijven...

-Een konijn kan wel een paar dagen zonder keutelen. als de darmen stilliggen ,duurt het even voor de keutels weer op gang komen. Maar dan moet er wel zéér vezelrijke dwangvoeding worden bijgegeven. Keutelt een konijn niet en wordt er niets ondernomen ,gaat het mis. Clicquot is pas 2 dagen na haar castratie gaan keutelen geloof ik, moet ik even opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zker zou ik dit wel doen ja ,.

weet niet of je er wat mee berijkt ,maar voor je eigen gevoel zal het veel waard zijn ,je legt je vertrouwen en leven van je nijnen in hun handn ,en dan zou je eigenlijk moeten kunnen weg ggaan met een gerust hart ,kan je meschien geen officiele klacht indienen ,dus ja ik zou het wel degelijk ter sprake gan brengen ,en laat hun opkomen voor de verdere onkosten van je geholpen ram ,door hun schul

(zoals jij zegt )is hij verkeerd geholpen ,dus wie niet waagt wie niet wint he ,ik zou het er niet bij laten zitten ,succes en beterschap voor je ram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de snelle reacties! Ik heb me voor de operatie van mijn voedster, zo goed mogelijk proberen voor te bereiden. Maar op het moment dat je tegenover zo'n arts in witte jas staat, ben je geneigd te geloven wat zij zegt. Ze was ontzettend lief voor mijn konijntje.

Goed dat je zegt dat jij je konijn nooit achter zou laten! Ik heb die dag aangedrongen dat ik het zelf wilde doen en dat ik alle tijd die nodig is vrij maak voor mijn konijnen, maar ook hier heb ik mezelf laten ompraten. Het vergt inderdaad veel tijd. Alleen het wassen van alle dekentjes waar mijn rammetje nu op ligt! Pfoe...

Ik ben ook al veel geld kwijt. 400 euro! Maar het gaat me er niet om dat ik dat geld terug krijg, maar dat andere konijntjes verder leed bespaard blijft. Maar zullen ze dat gaan inzien na mijn verhaal? Ze hebben me meer malen verteld dat ik gewoon pech heb met m'n beestjes. Bovendien vind ik de confrontatie best eng.

aangepast door ennas
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een vreselijk triest verhaal...

ik zou zeker mijn beklag doen bij deze dierenarts, want dit moet natuurlijk niet kunnen! Mss, was het gewoon onwetendheid, ik wil niet direct uitgaan van kwade bedoelingen van de dierenarts, maar als deze niet weet dat hij/zij dingen fout heeft gedaan zullen die fouten in de toekomst gewoon weer gemaakt worden! Ik zou het zeker bespreken, al is het maar om andere konijnenbaasjes deze ellende te besparen...

en over dat schuldgevoel; ik ken het. bij mij zijn pas geleden ook twee konijntjes komen te overlijden, en ik heb me alles afgevraagd: wat als ik er eerder bij was geweest? wat als ik haar die druppels niet gegeven had? had ik niet meer om pijnstilling moeten zeuren? Helaas krijg je je konijntjes er niet mee terug en je maakt jezelf alleen maar ongelukkig door jezelf dit soort vragen te stellen. jij hebt gedaan wat je kon en jou valt niets te verwijten. maar zoals Caroline zegt zal dit besef zelf tot je door moeten dringen (bij mij wil het er helaas ook nog niet helemaal in...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne,

misschien kun je dit eens doorlezen, ik denk dat je de dierenarts kunt ''aangeven'' bij het veterinair tuchtrecht, aangezien ze verkeerd gehandeld/behandeld heeft. Als jij er niks aan doet (en anderen ook niet) zullen er nog vele andere konijnen zo eindigen als die van jou.

Er zijn veel mensen die het veterinair tuchtrecht niet kennen.

http://www.agro.nl/vtc/brochure.pdf

Heel veel sterkte met het verlies van je voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even iets over het tuchtrecht, omdat daar veel misverstanden over bestaan. Het is er absoluut NIET om je gram te halen, of om de betreffende (dieren)arts gestraft te krijgen. Het is om het niveau van de (dier)geneeskundige zorg zo goed mogelijk te krijgen en houden. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Dat kun je nooit helemaal voorkomen, dus ook niet bij dierenartsen. Waar het bij het tuchtcollege om gaat is dat ze de zaak bekijken, en dan een oordeel geven. Is er werkelijk iets fout gedaan, dan wordt de dierenarts daar op gewezen. Zelden zullen er sancties volgen, tenzij een da willens en wetens verkeerd bezig is geweest. Wat wel gebeurt is dat een da dan weet dat er iets niet goed zit, en deze heeft dan de mogelijkheid om eens te gaan kijken hoe diezelfde fout de volgende keer kan worden voorkomen. Het gebeurt helaas vaak genoeg dat de da dat niet doet, maar als een da vaak (terecht) voor het tuchtcollege gedaagd wordt dan worden er wel acties ondernomen. Op die manier kunnen de "beunhazen" eruit gefilterd worden. Het is bij dit soort gevallen dus altijd nuttig om een klacht in te dienen als de da niet naar jou verhaal wil luisteren en in haar eigen gelijk blijft geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen wel gestraft worden hoor, de dierenartsen (en assistentes). Wij hebben er pas een lezing over gehad en daar werden 3 gevallen genoemd van dierenartsen die het vak niet meer uit mogen doen. Soms worden ze ook tijdelijk uit het vak gehaald.

Maar dat zal in dit geval niet zo zijn, deze dierenarts zal alleen even de waarheid verteld worden in de hoop dat zij niet nog een keer dezelfde fout gaat maken.

En uit Sanne's verhaal maak ik op dat de dierenarts haar helemaal niet gelooft en kunnen de mensen van het vet. tuchtrecht dat doen.

aangepast door kaatje-kim
Link naar reactie
Delen op andere sites

:blink:Dit is zo jammer en zinloos...........en een konijn is zo anders dan andere dieren.Dus een goede da is erg belangerijk.....Je vind hier op het forum meer da fouten helaas.

Tot met foute diagnose......:(

Het is reeds bekend dat dieren artsen in hun opleiding een flinke 5 minuten de tijd krijgen daar over te leren..............

Ook de castraties leren ze niet in de opleiding.Wel op hun stage mits ze bij de juiste da terecht komen.En anders kunnen ze wel zich zelf er over bijscholen.

Nog even wat tips op een rijtje wat betreft een konijnkundige da.

Een konijn mag nooit nuchter geopenreert worden!!!

Een konijn heeft pijn medicatie nodig.......bij ram vaak een dag een voedster tot wel 3 dagen of meer.

metacam [soort pijnstilling]werkt maar 12 uur bij konijnen en niet 24 uur als het bij katten word gebruikt.

De hechtingen mogen nooit!!! boven huids bij konijnen........

Daar naast moet een konijn binnen 24 uur eten.Zelf of door dwang voer.

Een ram zal bij castratie de zelfde dag keutelen.De voedster kan er zeker 2 dagen over doen.[bij voedsters word siseral aangeraden voor de darm stimulatie]

Bijt een ram in zijn bal zak na operatie met spoed terug naar da.

Dan krijgt ie een katten kap om en zal de zak opnieuw wel of niet gehecht worden.[Niet elke bal zak word gehecht]

Dat is per konijn verschillend.

Stopt je konijn met eten ga naar de dieren arts en laat je niet afwimpelen.

Zonodig ga door naar een andere arts.

Pijn medicatie kan helpen in z,n situatie maar is maar een tijdelijke oplossing.De oorzaak zal toch gevonden moeten worden.

Meest bekende tanden en kiezen,Vooral haken op de kiezen.

Daar naast is je konijn ziek spoed da binnen 48 uur zijn ze vaak al dood als de darmen stil liggen.

Ik vind het heel triest dat het met je konijnen zo verlopen is.Ik zal dit toppic naar mijn kundige dieren arts sturen.Of er meschien toch niet eens in een vak blad er meer over bekend kan worden gemaakt.

sterkte met je verlies van je lieve voedster.

En beterschap met je ventje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wat erg van je overleden konijntje, en beterschap voor je rammetje!

Als je toch niet van plan bent nog naar die DA te gaan, zou je kunnen overwegen een brief te schrijven met je gedachten en bevindingen? En ook daarin zetten wat de andere DA erover te zeggen had. Op die manier hoef je niet zelf de confrontatie aan te gaan, en heb je hopelijk de kans dat de DA leert van haar fouten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjeetje wat erg zeg. Och arme konijn wat zal ze veel pijn gehad hebben. Ik hoop dat alles goed komt met je ram. Hij is nu in goede handen.

Maar ik zou ook idd net wat Kaar zegt alles op papier zetten en aan de DA sturen of afgeven en ook een klacht indienen bij het veterinair tuchtrecht. Want hoeveel zijn al voor jou gegaan en hoeveel volgen er nog met dit beleid van de DA.

Ik wens je heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een fijne reacties allemaal! Bedankt! Ik heb besloten een brief te schrijven met daarin mijn verhaal en de reacties van de da waar ik nu loop. Ik ga eerst kijken wat daaruit komt en kan dan evt. alsnog naar het tuchtcollege. Bovendien vraag ik woensdag, bij de controle, aan mijn nieuwe da wat hij mij aanraadt.

Buurman, ons rammetje, heeft nu al 3 weken zijn kap op, arm beest. Bij mijn vorige da hadden ze gezegd dat hij in een hele kleine doos moest zitten, zodat hij zich niet kon bewegen. Het idee, hij heeft geen gebroken pootje! Natuurlijk heb ik me daar niet aan gehouden. Het manneke zou gek worden!

Hij krijgt nu 2 x per dag metacam en 2 x per dag 1 ml baytril. Daarnaast moet ik hem om de dag een injectie geven met 0,5 ml duplocilline. Hij heeft zich echt heel lang niet lekker gevoeld, maar gisteren kwam hij voor het eerst weer op mij afgestormd voor een knuffel! Met hem gaat het dus wel weer goed komen! De da zegt dat Buurman een deel van zijn balletjes aan het afstoten is en dat ik die in de komende dagen in zijn ren kan verwachten… :blink: Dan zal ik ze insmeren met Calendulan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .