Ga naar inhoud

Nagelsknippen


chantala

Aanbevolen berichten

Hoe regelen jullie het nagels knippen van je kleine pluizenbol??

Jopie spartelt nogal dus ik zie er altijd tegen op om het te doen waardoor ik het uitstel, ik heb t eens gedaan met een handdoek samen met mijn vader maar dat ging ook niet van harte...

tips?:bunny2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk dat je je konijn 2x per jaar laat inenten tegen Myxomatose en VHS. Bij de inentingen hoort een algemene controle te zitten, zodat ze het gebitje nakijken, de konijntjes wegen, hartje en longen luisteren enz. En mijn dierenarts knipt dan ook gelijk de nageltjes, dat zit bij de prijs inbegrepen.

Hier kun je er ook wat meer over lezen en evt. je vragen stellen over de inentingen;

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/10816-algemene-inentingen-topic.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd bij de Da en als je konijn inschrijft bij een DA dan krijg je vanzelf bericht als de inentingen er weer aankomen.

Ik zou het zelf niet durven de nagels knippen, nou slijten die wel iets meer omdat ze bij mij bijna de helft van de dag buiten in de tuin rennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook niet, doet de DA. Kost bij mijn DA een paar euro extra als ik voor inenting ga en dan weet ik meteen dat het goed gebeurt. Zelf zou ik dat echt nooit doen, dan knip ik er grandioos naast door het vele gespartel en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het gedeelte waar je niet in mag knippen, dus waar het leven in zit, is bij mijn nijntjes roze. Ik denk dat dat bij die van jouw ook zo zal zijn, maar bel even je DA voor de zekerheid om na te vragen of dat bij zwarte nagels ook zo is? Of kun je het zelf goed zien? Knippen mag vanaf het moment dat ze te lang zijn, is niet leeftijd gebonden. Jouw nijn heeft naar mijn idee een prima leeftijd om te knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neu in het begin dat ik 2 konijnen had werd mij verteld dat ze te jongen waren dat ik ze nog niet mocht knippen. Leeftijd weet ik dus niet meer.

Hij is geen rugligger om zijn nagels beter te knippen en zijwaards lukt ook niet, ik bedoel niet dat ik de konijn op zijn zij zet maar dat hij gewoon kan zitten op zijn 4 pootjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 4 konijnen, waarvan de nagels bij twee ook wat donkerder zijn. Dat is inderdaad heel lastig te zien waar het leven begint. Ik heb zelf weleens geprobeerd er met een lamp/zaklamp onder doorheen te schijnen en dat helpt opzich wel maar je heb dan handen tekort. Als je heel goed kijkt, kun je wel ongeveer schatten waar het leven zit, maar knip altijd gewoon kleine beetjes eraf. Voor de zekerheid zeg maar.

Ik doe het overigens wel ongeveer elke 3 maanden. De nageltjes groeien namelijk redelijk snel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, en dat zal ik vast wel doen maar is niks mis mee dat ik het ook ga leren.

Alleen was het wel een puinhoop met de vorige konijnen. Misschien kan de dierenarts mij het wel leren, dat hij mij eventueel het laat doen. Wolfie moet vertrouwen krigen in mij. Vandaar dat ik het ook over op de rug liggen had. Vele konijnen vinden het relax om op hun rug te liggen, toen ik hier vorig hjaar zat waren er aantal die het makkelijker konden knippen als ze op hun rug liggen.

Maar mijn vraag was: welke leeftijd kon ik het beste laten knippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, en dat zal ik vast wel doen maar is niks mis mee dat ik het ook ga leren.

Dat zei ik ook niet.

Het lijkt me alleen meer relaxed als je het op die manier kunt doen, zodat je geen strijd aan hoeft te gaan met je nijntje.

Maar leren kun je het altijd, het kan in ieder geval nooit kwaad om het te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nagels hoeven pas geknipt te worden als ze voorbij de vacht uit steken...

Ik zou maar niet teveel onnodig met wolfie gaan oefenen.Konijnen zomaar op hun rug leggen is helemaal niet goed voor ze...

Ze worden daar niet relaxed van maar raken in een soort van trance waardoor hun hartslag ook vertraagd....

Ik zou dit dus ook echt alleen doen als je ze deaadwerkelijk gaat knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .