Ga naar inhoud

giftige planten


jufke

Aanbevolen berichten

Nadat ik enkele jaren konijnen binnen heb gehad, heb ik nu twee konijnen buiten. Ze lopen (als wij thuis zijn) los door de tuin. Omdat ik wist dat klimop giftig is, heb ik braaf de klimop van de buurvrouw die door de schutting groeit, weggeknipt.

Maar nu zie ik de lijst van giftige planten op deze site: buxus, hortensia, primula, hulst, kornoelje, lavendel, narcis... En ga zo maar door. Ik heb ze allemaal!

Mijn binnen-konijnen liepen alleen buiten als ik zelf in de tuin zat. Dan hield ik wel in de gaten dat ze niet aan de planten vraten. Maar nu is dat geen doen. Tot nu toe (ik heb ze iets meer dan twee weken) heb ik ze alleen maar het onkruid tussen de tegels en wat gras zien eten. Van de andere planten blijven ze gelukkig af.

Moet ik er nu maar op vertrouwen dat ze van de giftige planten niet eten? Of moet ik ze toch maar in de ren houden? Dat laatste zou ik jammer vinden. Ze rennen en springen zo heerlijk rond als ze los lopen.

Overigens krijgen ze voldoende biks, groente, hooi en wilgentakken. Ze zullen dus niet van de honger aan de planten gaan eten. Ik zorg ook geregeld voor nieuw speelgoed, dus met de verveling zal het ook wel meevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnnen kunnen geen onderscheid maken tussen wat giftig en niet giftig is voor hen...ik zou dus het risico met bepaalde planten niet nemen.

Kan je proberen op te zoeken wat echt dodelijk giftig is en dat eventueel verwijderen uit je tuin of net een rennetje om de planten plaatsen ipv om de konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. Ik moet inderdaad maar eens kijken of ik de planten buiten bereik van de konijnen kan krijgen. Mijn achtertuin is helemaal bestraat. De paar planten die ik heb staan in potten of bakken. Een aantal planten is daardoor al te hoog voor de nijnen, maar bij de meeste kunnen ze er wel bij als ze op hun achterpoten staan. Misschien kan ik de losse potten op stapels stoeptegels leggen of op omgekeerde boempotten ofzo.

Het moet wel mooi blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen knagen echt aan alles, ook als hun buikje rond gegeten is.

Ze hebben zelfs aan mijn tuin side tafeltje geknaagd. OCH WAT WAS IK WOEST.

Maar je doet er niets aan, ze vinden knagen leuk. Ik heb mijn plantjes ook hoog moeten zetten, Ik hou wel van een vrolijke tuin en helemaal zomers is het erg gezellig met al die plantjes,toch!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daarom wil ik m'n plantjes liever ook niet kwijt. Ik heb er niet heel veel, maar de plantjes die ik heb vind ik ook echt mooi en worden liefdevol verzorgd. Ik zou het zonde vinden om daar dan weer een hekje omheen te moeten zetten. Dan maar liever wat de hoogte in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons hebben we nu hoge potten waar ze niet bij kunnen en een paar kleine maar die zetten we op een tafeltje of bankje, zodat ze er niet bij kunnen (als ze los lopen). Dit hebben we ook sinds kort, want me moeder werd gek van alle omgeknaagde planten. Bij ons knagen ze alles om wat om te knagen valt. Ze eten 't niet de planten op maar knagen ze alleen om :P dan liggen er gewoon allemaal van die margrieten op de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha. Geinige beestjes zijn het toch ;-) Maar het kunnen inderdaad nogal slopers zijn. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga op zoek naar tegels of iets anders om die potten op te zetten. En dan zet ik in de lage bakken gewoon planten die geen kwaad kunnen. Want de nijnen opsluiten in de ren kan ik toch eigenlijk niet over mijn ahrt verkrijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen zijn het ook gewend om lekker door de tuin van 17mtr lang heen en weer te racen, dus dat willen we graag zo houden. Ik zou het niet kunnen om ze nu ineens continu in hun flat te laten. Ze staan al s'morgens beneden van LAAT ONS ERUIT!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .