Ga naar inhoud

Dolce plotseling ziek :(


Loesah

Aanbevolen berichten

Vanmorgen was ik weer bij mijn ouders om de hokken schoon te maken en omdat bruintje vandaag opgehaald word.

Tijdens het schoonmaken van het hok komt dolce meestel kijken en wordt helemaal dol in zijn hok :)

Nu zag ik hem niet en zat hij stil in het donkerste hoekje van zijn hok. Oogjes dicht enz..

Ik meteen DA gebeld en kon meten terecht.

Temperatuur opgemeten: 37,3 graden. Te laag dus want hij zou zo een 39 meoten zijn.

DA geluisterd met zo een dinges.. (kom niet op de naam) en gebitje nagekeken.

Hij heeft dus een haakje op zijn kiezen. Gelukkig nog niet heel ver gevorderd.

Hij heeft een spuitje pijnstilling gekregen en maandag moet hij terug voor het afslijpen van zijn kiezen.

Ik moet hem nu druppels geven van een of ander iets. En zacht voedsel geven. Mocht hij zelf niet meer eten dan ga ik het hem toedienen.

Ik was wel erg geschrokken vanmorgen want hij was totaal zichzelf niet!

Ik hou jullie op de hoogte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat naar, maar hij wordt gelukkig snel geholpen. Wat kan dat snel veranderen bij een konijn he, zo zijn ze lekker vrolijk en zo doen ze eigenlijk niets meer.

Hoe kan het dat die haakjes op de kiezen komen? Is dat te vermijden door bv. ander voedsel?

Heel veel sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouja ik weet wel dat als een konijn gemengd voer krijg en de biks niet eet en geen hooi enz eet dat sneller kan komen. Dan slijten de tanden niet goed af.

Maar ik weet niet of het ook nog met iets erfelijks te maken kan hebben..

dat weten anderen misschien wel?

Even een update: Dolce eet de hele tijd hooi :) dus dat is positief :)

Ik hou hem goed in de gaten en maandag weer DA :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja bij belle waren de medicijnen een ramp!

Dolce heeft nu 2 keer de zijne gehad en ging nog steeds super!

Kan ook zijn dat deze medicijnen niet vies zijn. Het zijn medicijnen om zijn eetlust op gang te brengen/houden. Zoiets begreep ik van de da en de bijsluiter :)

Mja heb ook weer zacht gemaakt supreme science selective gegeven en dat at hij goed, wortelspul ook nog steeds. Ben nu weer thuis. Mijn ouders houden hem in de gaten. Gaan vanavond nog even kijken morgen ochtend ook. En morgen ochtend geef mijn ma de medicijnen. En dan eind ochtend/begin middag ben ik daar weer.

Hoelang werkt een pijnstiller van DA eigenlijk als een konijn dat krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het afhankelijk is van welk medicijn het is.

Onze ram heeft gisteren een injectie gekregen en die was voor verschillende doeleinden maar die duurt 48 uur. Dus druppels of een piletje als je dat vaker op een dag moet doen zal het wel een paar uur wezen. denk ik hoor weet ook niet zeker.

Maar zo te horen eet hij wel goed nu, super hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja als de pijnstilling 24 uur werkt.. dan is hij morgen middag rond half 3 uitgewerkt..

ik weet niet wat er in de medicijnen zit die ik hem nu geef.. maar als hij dan weer zo beteuterd raakt zal ik toch even terug moeten..

Ik ga er op letten morgen! Misschien heeft hij wel die voor 48 uur gekregen.. lijkt me beetje raar als da dat geeft voor 24 uur terwijl hij weet dat dolce pas weer maandag terug komt.. Maarja.. ik hou hem in de gaten

aangepast door Loesah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook erfelijk zijn ja, als de kiezen niet goed staan zodat ze niet goed slijten. Binkie had ook vaak last van haken op zijn kiezen. Bij hem was het een combinatie, erfelijkheid, maar ook dat ik er erg moeilijk hooi in kreeg...Fijn dat Dolce nou wel eten binnenkrijgt en de medicijnen ook. Hoop dat ie na maandag lekker opknapt!

Is dat te vermijden door bv. ander voedsel?

Het is heel belangrijk dat ze veel hooi eten, daarmee slijten de kiezen goed af. Geldt ook voor de voortanden trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik denk niet dat het erfelijkheid is.. Aangezien Dolce al een jaar of 3-4 is... dan had hij er al eerder last van moeten hebben lijkt mij..

Maarja na maandag gaat het hopelijkw eer beter :)

Ik bedoelde ook niet specifiek Dolce hoor, meer in het algemeen.:) Maar als ie al drie denk ik niet dat het erfelijk is nee, gelukkig maar!

Het was hier een antwoord op...

Maar ik weet niet of het ook nog met iets erfelijks te maken kan hebben..

dat weten anderen misschien wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan het zijn dat de haakjes ook maar eenmalig zijn.

Dat was bij Fibi van mij ook. Die was 5 en kreeg een paar mini haakjes.

Daarna heeft ze ze niet meer gehad, november had ze haakjes, mei is ze overleden.

En de week voor haar overlijden had ze nog geen haakjes terug (was bij de DA geweest), dus dat was geen oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nik ben nu nog bij mijn ouders. Ga zo wer naar mijn eigen huis. Ik vind het wel een beetje moeilijk hem niet meer in de gaten te kunnen houden.. Ik heb hem net nog wat zachte supreme science slective gegeven en wat wortelspul. Vers water en hooi. Dus als hij wil eten kan het. De wortel olvarit gaat er goed in. Daar ben ik blij mee. Ook hooi zie ik hem knabbelen. De zachte korrels eet hij ook wel..

Mja ik hoop dat het morgen allemaal goed gaat want ik wil mijn ventje echt nog niet kwijt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstillers zoals Metacam enzo werken maar 12 uur. Er staat op de verpakking vaak dat het 24 uur werkt maar doordat de spijsvertering van een konijn sneller gaat dan van andere dieren werken ze maar 12 uur. Daarom moet je de pijnstillers dus 2 keer per dag geven. Veel succes met de man :) klinkt in ieder geval alweer aan de betere hand :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouja ik weet niet of wat ik geef ook pijnstillend werkt.. volgens mij niet.. maar hij eet wel weer.. dus ik denk dat ik gewoon aan me ouders moet vragen hem goed in de gaten te houden.

Mocht hij vannacht niet meer eten, is dit dan heel erg? want anders ga ik morgen ochtend een uur eerder naar mijn ouders en zorg ik dat hij zowieso nog wat binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstillers zoals Metacam enzo werken maar 12 uur. Er staat op de verpakking vaak dat het 24 uur werkt maar doordat de spijsvertering van een konijn sneller gaat dan van andere dieren werken ze maar 12 uur. Daarom moet je de pijnstillers dus 2 keer per dag geven. Veel succes met de man :) klinkt in ieder geval alweer aan de betere hand :)

Ja klopt, als je het via de bek ingeeft werkt het maar 12 uur, per injectie werkt het wel 24 uur, want dat gaat buiten het maag-darm stelsel om.:bow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hij heeft een injectie gehad :)

maar ik ben nu weer in mijn eigen huis. Mijn zus houd dolce in de gaten. Ze geeft hem vanavond nog wat van die medicijnen die de eetlust bevorderen. Hij eet nog steeds vanalles dus dat zit denk ik wel goed. Ik ben blij dat ik er zo snel bij was en ik hoop dat het helemaal goed komt :)

morgen in ieder geval lekker vroeg op staan :P haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .