Ga naar inhoud

Kale plekken


Punkie_

Aanbevolen berichten

hallo allemaal! ik heb gezocht op het forum naar kale plekken bij konijnen, maar bij geen van de topics kan ik een echt antwoord krijgen voor wat mijn nijntje heeft. vorig weekend was ik er niet en heeft iemand anders opgepast, toen ik terug kwam zag ik een kaal plekje bovenop zn rug, ongeveer 1 bij 2 cm. ik dacht dat het misschien door stress kwam, ik was het hele weekend niet thuis en misschien heeft tie te weinig aandacht gehad van de oppas.. verder is hij helemaal blij, rent en springt alle kanten op en maakt ook binkies. nu een weekje later is de plek op zn rug groter geworden en heb ik ook 2 nieuwe plekjes gevonden, die overigens erg klein zijn want ik heb er echt naar moeten zoeken. ik weet niet hoe ik een foto erop kan zetten, anders zou ik dat doen. ik begreep van de andere topics dat dat handig is..

oftewel, denken jullie dat dit door stress of te weinig aandacht komt? verder lijkt hij helemaal gezond qua eten, drinken en bewegen.

waar ik zelf ook misschien aan dacht is dat de oppas een kat heeft, en mogelijk op die manier vlooien heeft overgebracht? en dat hij door de jeuk dit doet? hij verhaart overigens ook als een gek op een moment, overal vind ik plukken haar. zou dat het ook kunnen zijn? groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn kan misschien vachtmijt hebben.

Ik heb een foto opgezocht van een vacht met allemaal kleine kale plekjes:

vachtmijt.jpg

Konijnen kunnen door verschillende mijten besmet worden, een daarvan is de vachtmijt.

De volwassen mijten worden doorgegeven door direct contact tussen dieren. Ze kunnen echter ook een aantal dagen in de omgeving overleven en kunnen dus ook op deze manier van dier naar dier gaan. Honden, katten en ook mensen kunnen besmet worden.

Bij vachtmijt zijn op de kale plekken wat schilfers te zien (soms moet je hier heel goed voor kijken). Konijnen die hardnekkige vachtmijt hebben zitten onder de kale plekken en onder de schilfers (zie foto).

De meest eenvoudige en effectieve behandeling bestaat uit het toedienen van Stronghold 6-12 mg/kg. Het middel wordt tussen de vacht, op de huid gedruppeld en het is verstandig de behandeling na een maand te herhalen. Sommige andere middelen zijn bij hond en kat wel werkzaam tegen de vachtmijt maar zijn niet geschikt voor toepassing bij het konijn! Een voorbeeld hiervan is Frontline, dit heeft gevaarlijke bijverschijnselen bij het konijn, dus gebruik het niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even last gehad van geen internet hebben (of van het uitvallen ervan), dus mn reactie heeft even geduurd. Vanavond ben ik toch maar even langs de DA geweest omdat hij een week verder nog steeds kale plekken had. ik kon ook geen schilfers ontdekken waardoor mijt weer niet in t plaatje paste. de DA kon me vertellen dat mn nijntje een schimmel heeft en heeft me een flesje meegegeven wat ik moet verdunnen met water, hiermee mag ik zn kale plekken de komende twee maanden wekelijks mee insmeren. hopelijk is t dan over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .