Ga naar inhoud

Nageltjes knippen en dierenarts


meroke

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb mijn konijntje nu ongeveer 1 maand. Ik denk dat hij (?) ongeveer 'n half jaar is nu. Het is mijn eerste huisdier en dus ook mijn eerste konijntje.

Ik vroeg me af wanneer het nodig is om de nageltjes te knippen.

Ik zie dit echter niet zitten om zelf te doen. Het is een echte lieverd, maar vanaf ik hem wil oppakken of aan z'n pootjes zit begint ie stevig te spartelen. Zou het dus liefst door een dierenarts laten doen.

Echter, ik heb nog geen dierenarts gevonden in mijn regio.

Weet iemand een dierenarts die ook gewoon is van met konijnen te werken in regio Kortrijk? Ik heb namelijk geen zin om kilometers te gaan rijden met mijn konijntje. Hij had genoeg schrik toen ik hem vervoerde om mee te nemen naar huis.

Ik contacteerde reeds een dierenarts in mijn regio maar kreeg als antwoord "als de nageltjes krom staan zijn ze te lang en moet je ze knippen". Ik denk dat het dan al te laat is !!?

Graag een beetje info

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

nageltjes moeten over het algemeen twee keer per jaar geknipt worden. konijnen die buiten leven en hun nagels slijten op tegels hoeven minder geknipt te worden.

meestal word de regel aangehouden dat als de nagels voorbij de vacht van de tenen groeien dat ze dat te lang zijn.

konijnen nagels knip je beter steeds een puntje vanaf dan in een keer een heel stuk....

waar ligt kortrijk precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt eens kijken op de lijst met konijnkundige dierenartsen...

ik ben niet zo's topografisch wonder dat ik precies weet waar dat ligt... hihihih

de nageltjes slijten binnen niet tenzij je stoeptegels als vloer hebt maar dat dek ik niet....

maar zo een vaart zal het er niet mee lopen.... twee keer per jaar is voldoende.

veel mensen laten de nagels tegelijk knippen als ze vor de inentingen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op zich vind ik 3 kwartier rijden niet zoveel, ik doe het dagelijks naar mijn werk. Maar ik kan me wel inbeelden dat mijn konijn dat niet leuk vind.

maar als het moet zou ik het natuurlijk wel doen.

al denk ik dat er in mijn regio toch ook een konijnkundige dierenarts zou moeten zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn niet zo heel veel dierenartsen die echt konijnkundige zijn.... konijnen zijn hele aparte dieren als het alleen al om hun spoijsverterign gaat...

inge Thas, staat bekend als een van de beste dierenartsen in belgie op het gebied van konijnen....(naar mijn weten), ik dnek dat die het zeker de moeite waard is om drie kwartiertjes te rijden....

konijnen kunnen die rit makkelijk aan. er zijn wel mensen hier die véél langere ritten hebben gemaakt met hun konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, heb deze week een half uur heen & half uur terug gereden met Fluf. Ze zat wel gewoon bij men zus op schoot maar dan nog was ze nogal gestresseerd dus 'k kan mij voorstellen dat 3 kwartier toch wel lang is ..

Op http://www.konijnenkot.be staat ook 'n lijst en daar staat voor West-Vlaanderen nog 1 in Ieper, is iets dichter maar toch ook nog ver :Phttp://www.dierenartsenpraktijkdgp.be

aangepast door Kimmi
probs met links
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ieper is ook niet zo bij de deur. denk ook goed half uurtje rijden. maar heb besloten om morgen een transportkooi te halen en eens te bellen naar Inge thas, want mijn konijntje begint erg vaak te niezen. Ineens ook laten inenten en een volledige checkup

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, heb deze week een half uur heen & half uur terug gereden met Fluf. Ze zat wel gewoon bij men zus op schoot maar dan nog was ze nogal gestresseerd dus 'k kan mij voorstellen dat 3 kwartier toch wel lang is ..

Op http://www.konijnenkot.be staat ook 'n lijst en daar staat voor West-Vlaanderen nog 1 in Ieper, is iets dichter maar toch ook nog ver :Pdierenartsenpraktijkdgp.be is de website van dierenartsenpraktijk de gouden poort uit ieper, het is een team van dierenartsen die klaar staat voor uw dieren hond, kat, enz...

kimmi, heb jij je fluffy laten inenten? wat kost zoiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In BE belachelijk veel meer dan in NL .. Ze verkopen 't vaccin in grotere dosissen samen maar 't blijft maar enkele uren goed eens geopend. Als ge dan maar 1 konijn wilt laten inenten laten ze hier dikwijls heel 't potje betalen, iets van 'n 55 euro. Ik ben naar dierenkliniek VVD geweest gisteren, daar was 't entingsdag: tussen bepaalde uren konden alle konijntjes langskomen voor de spuitjes om zo de prijs wat te drukken. 'k Heb 25 euro betaald voor de 2 spuitjes (nog genoeg maar toch betaalbaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In BE belachelijk veel meer dan in NL .. Ze verkopen 't vaccin in grotere dosissen samen maar 't blijft maar enkele uren goed eens geopend. Als ge dan maar 1 konijn wilt laten inenten laten ze hier dikwijls heel 't potje betalen, iets van 'n 55 euro. Ik ben naar dierenkliniek VVD geweest gisteren, daar was 't entingsdag: tussen bepaalde uren konden alle konijntjes langskomen voor de spuitjes om zo de prijs wat te drukken. 'k Heb 25 euro betaald voor de 2 spuitjes (nog genoeg maar toch betaalbaar)

Het is precies niet zo goedkoop. Ben vandaag bij Inge Thas geweest, wist me te vertellen dat als ik ga de volgende keer dat de consultatie & de 2 spuitjes samen 63 euro kosten.

De castratie die zal volgen 140-180 euro!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .