Ga naar inhoud

Slijmerige ontlasting


Flibberke

Aanbevolen berichten

Eén van mijn twee nijnen lijkt een beetje last te hebben van een ietwat slijmerige ontlasting. De laatste dagen vind ik geregeld een slijmpropje bij de keuteltjes.:blink: Het slijmpropje is licht gekleurd maar nog wel doorzichtig. Ook zie ik een verschil in keutels. Er zijn keutels die mooi rond en droog zijn zoals het hoort en er zijn keutels die wel mooi rond zijn (misschien iets groter dan normaal) maar vochtig lijken (ze blinken :$ ).

Zou dit door een verandering van voeding kunnen komen? Hun brokjes zijn wel nog altijd dezelfde (science selective) maar sinds een goede week ben ik aan het opbouwen met groenvoer, ze krijgen nu dagelijks wat peterselie, wortelloof en een stukje wortel.

Of zou er iets anders aan de hand zijn? Wie herkent dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vaker gelezen dat wanneer er verschil in ontlasting is je toch even moet stoppen met het groenvoer.

het kan zijn dat je misschien teveel groenvoer in 1 keer hebt gegeven en dit kunnen de darmen dan niet goed verwerken. Dit zeker omdat je pas bent begonnen met het groenvoer. je moet dit echt heel goed opbouwen.

Verbeter iemand als dit niet goed is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je als je met groente gaat beginnen starten met 1 soort tegelijk. Eerst een heel klein beetje en dan steeds iets meer. Als dat goed gaat pas beginnen met een nieuwe soort groenten.

Ik denk dat je het beste weer even geen groen kan geven, wachten tot de keutels weer normaal zijn en het dan weer langzaam opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh...slijm bij de uitwerpselen is normaal niet goed...meestal is er dan wat meer aan de hand dan gewone diaree van teveel groen ofzo...

Als dit morgen nog zois , zal je er echt mee naar de DA moeten hoor! En dan best niet wachten tot maandag...als het coc is, kan het dan al te laat zijn nl...

Link naar reactie
Delen op andere sites

slijm in de ontlasting kan idd een teken van coccidiose zijn!

heefteen van je nijnen dit niet al eens eerder gehad? staat me zowat van bij!

alsje morgen weer slijm vind dan moet je idd zoals caroline al zegt naar de dierenarts, maar dan is het ook wel zo handig om dat slijm en keutels mee te nemen voor evt onderzoek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder zijn ze allebei actief, ze eten en drinken goed! Maar mijn ram heeft inderdaad eerder al coccidiose gehad.:( Ik heb vandaag nog niets van slijm kunnen vinden, maar ik hou het in het oog en als ik wat vind laat ik het voor alle zekerheid onderzoeken door de DA!

Ik zal dan maar even terug stoppen met groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net nog eens naar de nijnen gaan zien, ze zijn allebei lekker actief en nieuwsierig dus dat is wel goed. Ook eten en drinken ze goed. Slijm heb ik nog niet gevonden vandaag maar ik zie wel dat er 2 verschillende keutels in het hok liggen, normale ronde droge keuteltjes en dan wat grotere ei-vormige meer nattige keutels. Geen diarree!! Ik ga ze vandaa goed in het oog houden en als ze blijven zoals nu ga ik gewoon morgenvroeg ontlasting bij de DA binnenbrengen om te onderzoeken. En dan maar hopen dat we snel een correcte diagnose krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgaande op mijn uitleg denkt zij dat het ook aan het groenvoer lag. De ram is na de coccidiose die hij enkele maanden geleden heeft gehad gevoelig gebleven in de darmen, ik denk dat hij daarvoor ook al wel moeilijke darmen had want zijn keutels varieerden toen ook al in grote. Waarschijnlijk voor hem te snel opgebouwd met groenvoer. Dus nu wat rustiger aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .