Ga naar inhoud

Wat is dit en mogen konijnen het hebben?


kaatje-kim

Aanbevolen berichten

ik vind het niet echt op paardenbloemen lijken...Die zitten toch nooit met van die verloop steeltjes aan elkaar?? hihi en bij paardenbloem zit er ook niet blad aan de steel maar onderin

ik kan je alleen niet helpen met wat het wel is....ik kan nog geen cactus levend houden dus je raad al hoe groot mn liefde voor plantjes is whahahaha ik zou het nog ff niet geven en dan even wachten totdat er wel een plantenkenner langs komt hier hihi die kan je wel verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk geen paardenbloem! Het blad zit niet alleen beneden maar ziet er ook echt totaal anders uit!!

Ik ga even google-en of ik het kan vinden.. want ik geloof dat ik weet wat het is.. maar durf het niet met zekerheid te zeggen..

Tot zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken.. en volgens mij is het inderdaad Jakobskruiskruid..

Giftig voor paarden en geiten e.d... die kunnen er zelfs dood aan gaan.. :blink: Ik ga nog even een goed plaatje zoeken die ik dan hier zal posten.. zodat je zelf ook even kan zien of het het inderdaad wel is..

Ik weet niet of het gevaarlijk is voor konijnen.. moet ook nog even in de lijst op BB kijken..

Liefs! En tot later!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de vraag gezien en was ook al aan het zoeken.

Plumeau, klasse hoor, dat je het zo goed en duidelijk hebt opgezocht.

We hebben het zelf ook wel eens als onkruid in onze tuin gehad dus ik ben blij dat ik dit onderwerp ben tegengekomen !

Groetjes,

Sterre :bunny:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.. voor mensen met paarden kan het echt een plaag zijn.. je ziet dat spul namelijk steeds vaker en meer in de wei.. :blink:

Er staat op internet ook wel veel onzin hoor over kruiskruid.. van een hap kunnen ze niet dood gaan hoor!!! Daar is wel wat meer voor nodig.. maargoed.. er is er veel van.. dus kan me voorstellen dat als je je paard niet in de gaten houdt en hij heeft een hele plant op dat dat dan niet goed afloopt.. :(

Raar is wel dat paarden het niet eten als het nog groeit over het algemeen.. ze herkennen het dan als gevaarlijk.. ze eten het soms alleen perongeluk als het al een soort van hooi geworden is omdat ze het dan niet meer herkennen.. Raar dat nijnen dat groeiende spul dan juist wel zo aantrekkelijk vinden! :hmmm:

Owja.. en als ik Kaatje-Kim haar stukje zo nog eens lees hebben ze er volgens mij nog niet van gegeten.. als ik het zo lees wilde ze eerst zekerheid.. Erg verstandig! :bow: Denk zelf niet dat ik zo gehandeld had.. :$

(btw.. ik heb zelf geen paarden ofzo hoor.. gewoon even wat research gedaan.. en wat navraag gedaan bij m'n mams (de plantenexpert) en een goede vriend die wel paardrijdt..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouw.. het stond niet ín de ren maar ernaast, 1 van de kleintjes had dus wel de uitweg gevonden, die ik na lang zoeken ook vond en meteen heb dicht gemaakt. Die had het dus ontdekt................

Op een ander forum waren 2 mensen die zeiden dat het een distel was dus ging ik daar vanuit en had dat wat er stond (een paar steeltjes (omdat ze dr gelijk op af vloog)) maar gegeven, omdat ze wel distel mogen hebben.:blink:

Maar toen las ik inderdaad op een ander forum ook dat het kruiskruid was en dat het giftig was. Ik heb de plantjes meteen met wortel uit de tuin gehaald, in de hoop dat ze ook niet terug groeien. Dan kunnen mijn neefjes het ze ook niet geven als die hier zijn:baby:. Ze hebben wel allemaal wat binnen gekregen, het was niet veel gelukkig en ze zien er tot nu toe allemaal nog goed uit:bow:.

Ben blij dat ik nu weet wat het is en dat het giftig is, nu krijgen ze het nóóit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha!! :lol: Nou het heeft niet alleen meer vertakkingen en dan paardenbloem hoor... Paardenbloem heeft veel grotere bloemen.. wordt veel minder hoog.. blaadjes zitten altijd op de grond.. zijn ook wat harig.. enzovoorts.. :$

Appart dat ze het op een ander forum aanzagen voor distel.. dan lijkt paardenbloem er nog wel meer op.. :blink:

Mooi dat het goed gaat met je diertjes! Ach ja.. het blijven gekkerds.. dat ze dat soort spul graag willen hebben.. Mijn broers Nijn wilt altijd aan de lavendel.. ook niet zo best.. :slap:

Misschien is het trouwens wel eens een idee om van alle planten uit de onveilige lijst plaatjes op te zoeken en hier op BB te zetten??? Wantuh.. de meeste namen zeggen mij ook niets.. Plaatjes zijn dan toch wat makkelijker herkennen toch?!

Als er mensen zijn die dit wel een goed idee vinden dan wil ik er wel een topic over maken...

Groetjes!

En sterkte voor je nijntjes maagjes kaatje-kim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch even ter vergelijking.. Zie hier de Paardenbloem:

paardenbloem.jpg

Geen vertakkingen.. blad op de grond niet aan de stengel.. grotere bloemen.. en ik zie hier geen haar op het blad geloof ik.. maar die heb je ook.. :$ En dan is het nog steeds paardenbloem... en dus veilig..

En Distel:

030907distel1.jpg

Dit plaatje leek het meest op de foto die kaatje-kim had gemaakt.. maareh.. sorry hoor.. nog niet misschien toch?!

En ja.. normale distels zijn paars.. maar ze zijn er ook in het geel:

200938305_88d66947aa.jpg?v=0

En dan nog.. snap ik de verwarring niet... :$ Ik zie niets stekeligs op kaatje-kim d'r foto... :blink:

Knuffels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.. dan ga ik iets maken!! :smart: Niet vanavond al hoor... maar het komt er zeker aan..

Ik ga ook zeker niet alle planten erin zetten.. Ik neem aan dat iedereen weet wat lavendel is.. en wat bonen zijn... etc.. maar gewoon de wat minder normale dingen... komen er wel in.. en dan begin ik met de dingen die ik zelf ook niet ken.. ok?!

Nou ja.. to be continued in een volgend topic over GIFTIGE PLANTEN.. >)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiden, kruiskruid is prima voor konijnen. Wat de plaatjes van Kaatje-Kim en van Plumeau laten zien is het gewone, kleine kruiskruid en niet het giftige Jacobskruiskruid. Maar als je het verschil al niet kunt zien tussen een paardebloem en klein kruiskruid.... dan is het verschil tussen klein kruiskruid en Sint Jacobskruid wat veel gevraagd denk ik. Dus laat dan allemaal maar staan hé. In ieder geval hoeft Kaatje-Kim zich niet ongerust te maken als haar konijnen het klein kruiskruid van haar plaatje hebben gegeten, want dat is prima voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiden, kruiskruid is prima voor konijnen. Wat de plaatjes van Kaatje-Kim en van Plumeau laten zien is het gewone, kleine kruiskruid en niet het giftige Jacobskruiskruid. Maar als je het verschil al niet kunt zien tussen een paardebloem en klein kruiskruid.... dan is het verschil tussen klein kruiskruid en Sint Jacobskruid wat veel gevraagd denk ik. Dus laat dan allemaal maar staan hé. In ieder geval hoeft Kaatje-Kim zich niet ongerust te maken als haar konijnen het klein kruiskruid van haar plaatje hebben gegeten, want dat is prima voor konijnen.

Waarom staat het dan tussen de lijst met giftige planten?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .