Ga naar inhoud

konijn verkouden?


nieek-14

Aanbevolen berichten

hoi,

een aantal dagen geleden had mijn konijn tranende ogen, we vonden dat er niet goed uitzien en hebben haar meteen bij de rest weggehaald.

Omdat ze laatst ontsnapt is, en er wilde konijnen bij ons in de tuin rondlopen, dachten we eerst dat ze myxomathose had. Onze hond heeft een aantal konijnen gevangen deze week, terwijl die er normaal nog geen 2 per week vangt, het waren er volgens my al 4! Die konijnen hadden ook tranerige ogen.

Gisteren ademde mijn konijn(snuffie) heel raar, echt snotterig, nu vanmorgen doet ze dat ook, ze ademt ook via haar mond. niezen heb ik haar nog niet zo vaak zien doen. Ze heeft wel een opgezwollen neus, en volgens mij ook snot. Ze heeft opgezwollen ogen, die tranerig zijn, maar er zit ook etter langs de randjes, weet iemand wat dit betekent?

is dit nu verkoudheid of myxomathose?

ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

groetjes aniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

nu je konijn dus ziek is, mag je hem absoluut niet enten! hij heeft nu een sterk verminderde afweer waardoor een enting dus verkeerd kan aflopen!

je gezonde konijnen kan je wel laten enten, mits je er zeker van bent dat die niet ook ziek zijn.

je MOET met dit beestje echt naar een dierenarts. zelfs als het geen myx is, maar "gewoon"snot dan zal ie ook behandeld moeten worden. want ook snot word van kwaad tot erger!

heeft ie ook knobbels aan zijn oren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Kelly. Aan de andere kant is het enten van je andere konijnen nu ABSOLUTE NOODZAAK en kan je dat best ook zo snel mogelijk doen, dus liever gisteren dan vandaag. Dat is de enige mogelijkheid om hen nog een kans te geven.

ALS het myx is...ziet het er niet zo goed uit en is het aan nu aan jou om te beslissen hoever je wil gaan om je konijntje nog te redden. Als je wil dat het nog een kans maakt , ga je het verschillende weken intensief moeten behandelen. er zijn konijnen die deze ziekte op die manier kunnen overwinnen, maar dat zijn eerlijk gezegd uitzonderingen.

Je vindt het misschien "hard" van mij dat ik dit zomaar post, maar ik denk dat je beter weet waar je aan toe bent, als het myx is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kelly, ik ben ook niet van plan snuffie en die andere konijnen nu te laten enten, ik doe dat pas als ik zeker weet dat ze allemaal gezond zijn. Ze heeft geen myxomen, dus geen knobbels aan de oren. Ik heb net nog even gevoeld.

ALS het myx is, denk ik dat ik zover wil gaan totdat ze niet meer eet, en niet meer wil, maar ik weet dat het een heel sterk konijn is, ze is hier geboren, en de vader en moeder zijn ook heel sterk, zij zelf ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee nog niet, ik ga morgen naar de dierenarts met mijn moeder, ik wou met mijn vader maar die is weg en mijn moeder heeft er geen verstand van dus ga ik vandaag of morgen naar de da. Mijn zusje zei dat ze haar al vaker heeft zien niezen, wat denken jullie, myxomatose of verkoudheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jou situatie... kan 2 kanten op...

OF

-je konijn in afzondering heeft een ernstige vorm van snot, waar het zonder snelle medische hulp niet beter van zal worden. De rest van je konijnen moeten dan ook (minder dringend) worden nagekeken want het is besmetelijk.

OF

-je konijn in afzondering heeft myx en zal waarschijnlijk sterven, vermits het nooit geënt is geweest. Je andere konijnen lopen evenveel gevaar en diegene die nog geen tekenen van myx hebben kunnen door een ONMIDDELLIJKE enting mogelijk nog van een zeer pijnlijke dood gered worden.

En dan heb ik het nog niet eens over je konijn in afzondering...daarin ga ik helemaal met Mireille mee...

Hoe dan ook, je had vanmiddag al naar de DA moeten gaan, niet misschien vanavond als hij dienst heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel snel richting dierenarts gaan . Ik heb hier meerdere konijnen achter elkaar verloren door myx en meisje dat is geen pretje. dus bewijs je zelf een dienst en het konijn helemaal bel die dierenarts en vraag als je direct nog langs kan komen. !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

ik ben vanavond naar de dierenarst geweest, hij zei dat ze waarschijnlijk een luchtwegeninfectie had, myxomatose kon hij niet uitsluiten. Ik heb medicijnen gekregen, ik ben vanavond begonnen met die toe te dienen. Ze heeft ook bij de dierenartst nog 3 spuitjes gekregen.

Caroline, je hebt gelijk. Ik had meteen naar de dierenarts moeten gaan. Ik heb de andere konijnen nagekeken op symptomen, maar bij hen is niets aan de hand. Ik controleer ze nu iedere dag.

nu maar hopen! dankjewel voor jullie hulp!

aangepast door nieek-14
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .