Ga naar inhoud

Diaree en tandenknarsen


Loesah

Aanbevolen berichten

Ben ik weer hoor met een probleem..

ik zal het hele verhaal vertellen zodat jullie een goed beeld krijgen.

Mijn voedster, Belle, is 13 dagen geleden bevallen van een paar jongen.

Ik verwende haar lekker, gaf genoeg voer, hooi (kruidenhooi) en vers water.

Daarnaast gaf ik haar wat groen, perselie, rucola en gras.. ik merkte al snel dat ze hiervan diaree kreeg dus gaf ik het haar niet meer. Ik ook tegen mijn ouders gezegd, GEEN groen geven aan Belle want ze is aan de diaree!

Kom ik een paar dagen geleden thuis, een hele berg gras bij Dolce, het andere konijn en Belle weer aan de diaree!

Heeft mijn vader (eigenwijs en denkt dat hij verstand van konijnn heeft) ze beide een flinke hoeveelheid gras gegeven.

Belle, weet ik, eet dat in 1 adem op (bij wijze van spreken). Dus die is weer aan de diaree. Weer met nadruk gezegd, GEEN groen geven aan Belle, ze is weer aan de diaree!

Nu, een paar dagen later, is ze nog aan de diaree, ik zal zo een foto van de plak-keutels maken (misschien wat duidelijker)

En, ik merk dat als ik haar aai ze een soort knarsend achtig geluid maakt. Dit doet ze volgens mij alleen maar als ik haar aai.

Ze eet en drinkt wel goed, ook het hooi knabbelt ze lekker op.

Ik las dat hooi-thee een goed middel is de diaree te stoppen in combinatie met gewoon water en hooi (geen voer). Maar in haar geval, met 3 jongen lijkt me dat niet echt verstandig.

Wat zou dit alles kunnen zijn?

en

Wat zou ik het beste kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijn mijn bericht niet meer wijzigen, maar hier de foto.

misschien een beetje onsmakelijk...

keutels.jpg

je ziet de harde keutels, de lichte en de natte, donkere. Ik moet wel zeggen deze zijn al weer iets ronder als dat het was.. eerst was het meer 1 plak..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat sneu zeg :( toch fijn dat ouders altijd luisteren:((,....en zij maar zeuren dat hun kinderen nooit luisteren.

Afijn, weet je toevallig of het jong gras is geweest? Daar kunnen ze gas van krijgen. Maar je zegt dat ze nog gewoon normaal eet gelukkig.

Dat knarsentanden...als ze dat alleen doet als je haar aait vind ze het misschien wel erg lekker, en gaat ze het daarom doen? Is het toevallig heel zachtjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja vers geplukt uit de tuin..

mja ze eet nog steeds goed, en hooi ook, en ik heb 2 keer hooithee gemaakt en dat verkiest ze boven het gewone water :)

Het knarsen is soms iets harder en soms zachter.

Het zou wel kunnen zijn dat ze het doet omdat ze het fijn vind..

Want als ze ziet dat ik haar hok open maaak dat zit ze er al klaar voor om geaait te worden.. legt ze haar hoofdje lekker op het hooi.. gaat ze echt in de goede stand zitte haha.. en dan kan ik haar heeeel lang aaien.. heb het ooit een kwartier volgehouden en ze bleef stil zitten.. haha en zelfs als ik even stop blijft ze zitten dromen :P

maar dat knarsen hoeft dus niks te zijn als ze normaal eet enz?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een paar keer gelezen dat sommige konijnen het doen als ze iets lekker vinden. Het aaien dus. Maar ze doen het ook als ze erge pijn hebben, ik heb dat gehoord toen Noah gas had. En dat is best een hard geluid. Bij de dierenarts zat mijn moeder (ja mijn mama gaat altijd met me mee als ik naar de dierenarts ga, ben namelijk niet zo'n held) meer dan 2 meter van mij vandaan en ze kon Noah luid en duidelijk horen knarsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ahh dat doet ze gelukkig wel :)

Drinken echt wel 300 ml voor zover ik nu kan zien.. en eten.. genoeg, hooi knabbelen ook.. :)

Ik krijg ook niet het idee dat ze zich rot voeld..

heb ook het idee dat het misschien blindedarm keutels zijn.. maar die zijn daar wel erg groot voor.. maar ze heeft volgens mij ook gewone droge keutels.. vandaar dat twijfel.. ik zal zo alle keutels weghalen en dan morgen kijken.. als er dan nieuwe droge keutels liggen dan zijn het misschien blinddarm keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

of toch diarree maar is ze er morgen vanaf. Ik denk niet dat op de foto's goed te zien is of het blindedarm keutels zijn. Die hebben een aparte structuur. Misschien kan google helpen om te zien hoe ze er uitzien precies (als je dat niet weet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb ze inderdaad wel ooit gezien en ik dacht ook, dik lijkt er niet op.. maar hoe kan ze dan droge keutels en van die natte hebben...

ze krijgt trouwens gemengd voer.. en nu had ik extra biks erdoorheen gedaan, omdat ik daar langzaam op over wil gaan.. kan ze daar ook diaree van krijgen? Want die roken wel anders, die zijn dus ook anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet zoveel van diarree af bij konijnen, gelukkig hebben de mijne dat nooit gehad. Het kan zijn dat ze er langzaam vanaf aan het komen is om het zomaar te zeggen. Het kan inderdaad door de overgang komen naar het andere biks, maar ik neem aan dat je dat in hele kleine beetjes doet, zou dus niet de oorzaak moeten zijn. Mijn gevoel zegt dat het het groen is geweest dat je pa ze heeft gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hele kleintje beetjes.. ik heb een zak van 10 kilo gemengd met een zak van.. ik weet niet hoeveel het was.. 5 kilo biks (weet niet zeker)?

Misschien een beetje te veel van het goede geweest.. Mja ze eet die biks volgens mij niet eens op.. en van het gemengde voer de biks wel..

mja heb niet het idee dat het echt dun is heh.. meer een vochtig en niet zo mooi rond, wel een beetje.. maar heb wel het idee dat ik het iets minder aantref..

ik maak vandaag nog maar hooithee want ze drinkt er goed van :) en las dat het goed was tegen de diaree

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ja bij Dolce kan ik wel wachten tot hij eet, bij Belle niet omdat ze voor dr kleintjes moet zorgen haha :)

maar komt goed..

ik hou nog ff de diaree in de gaten maar volgens mij gaat het al beter.. mja nou heeft ze vanmiddag ff in de ren op het gras gegeten en toen gaf mijn zus blaadjes van een of andere plant!

Ik kan echt 1000 keer zeggen, geen groen geven! en toch doen ze het.. hoezo eigenwijs denk ik dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zussen,....ouders....tja.....heb ik geen last van heheh :). Ik hoop dat die diaree snel over is. Als het morgen nog niet over is dan in ieder geval niet meer de ren op het gras zetten zodat ze daar niet meer van kan eten tot het echt helemaal weg is.

En zeker even geen groen geven zolang todat je echt zeker weet dat ze geen diaree meer heeft. En goed de plak keutels opruimen en kontje checken of daar niets aan geplakt zit. Anders schoonwassen in een bak water als dat lukt. Als het nou echt niet over is morgen is naar de dierenarts gaan misschien toch wel een goed idee aangezien ik begrijp dat ze het al een paar dagen heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ze heeft het al een paar dagen. Heb wel het idee dat het al een stuk minder is.. maarja na vandaag, toen me zus weer iets groen gaf dacht ik NEEE niet weer! Maar de konijnen zitten ook bij mijn ouders, niet bij mij (ben nu dus elke dag bij me ouders om alles in de gaten te houden ook ivm die kleintjes)

ik vraag morgen wel ff aan de DA want moet Dolce weg brengen voor castratie.

Ik durf Belle niet zo goed mee te nemen nog want zij heeft die kleintjes van net 15 dagen oud.. Maarja daarom vraag ik morgen aan de DA of hij haar wil zien enz..(tenzij de diaree weg is natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oow irritant is dat, dat ze niet luisteren!!Maar het minder erg nu toch? Misschien zijn het toch gewoon bd keutels. En dat knarsetanden, doen mijn nijnen ook, als ze het fijn vinden dat ik ze aai bijv. Maar als het echt hard is is dat vanwege pijn. Maar als ze gewoon eet etc zal het dat vast niet zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ze valt meteen aan als ik haar bak kom vullen, net ook weer. En ze pak heel vaak hooi waar ze lekker op knabbelt..

maar ik zag toenet niks liggen van natte keutels ofzo.. mja ff afwachten.

De hooithee drinkt ze in ieder geval goed.

Moet ik dat nog ff blijven geven of maar mee stoppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm het gaat hier om een zogende moeder, die heeft wel groen nodig hoor! Onbeperkt blijven voeren(dr bix) en niet helemaal stoppen met groen, dan maar geen gras maar iets waar ze wel beter tegen kan. Ze heeft het nodig voor dr melk. Niet gaan overstappen op ander voer tot de jongen niet meer bij haar drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .