Ga naar inhoud

Groente


xLoeszx

Aanbevolen berichten

Heey

Ik weet het... er zijn al heel wat topics over geweest, maar dit was me nog niet helemaal duidelijk..

Ik heb net even de pagina's gelezen over voeding en daar staat dat als je met groente geven begint, je moet beginnen met 1 soort groente en dan na een week de volgende soort groente, enz... Maar met welke groente kun je dan het beste beginnen?

En welke groenten kun je verder het beste geven (voor elke dag)? (want in sommige groenten zit toch veel suiker of zoiets?)

iig alvast bedankt!:bow:

xLoeszx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als algemene regel kan je alle fruitsoorten beschouwen als dikmakers. Gebruik fruit dan ook eerder als extraatje of als beloning bv.

Veilige groenten die eigenlijk redelijk makkelijk te verkrijgen zijn:

-witloof

-andijvie

-peterselie

-rucola

-wortellloof

-selder

Heel veel kruiden vinden ze ook enorm lekker, maar niet ieder konijn lust alles even graag. In kruiden zitten vaak substanties die medische eigenschappen hebben. Zo helpt peterselie bv om gas te verlichten.

Veilige kruiden: basilicum, dille, thijm, peterselie, munt,rozemarijn

Je moet eigenlijk zelf kijken hoe jouw konijn op groen reageert. Sommige konijnen eten vrij snel hele hopen groenvoer (bv als ze het van kleins af aan gewend zijn) zonder probleem, bij andere moet je het echt heel voorzichtig opbouwen. Je merkt dat zelf wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelloof is wel iets om voorzichtig mee te zijn hoor, dus niet teveel ineens, bedoel ik. Je moet er voorzichtiger mee zijn dan met witlof of andijvie en ook voorzichtiger dan met de wortel zelf. Een winterpeen voor mijn drie konijnen samen is nooit een probleem. Maar wortelloof geeft (afhankelijk van de hoeveelheid) zomaar diarree. Ze lusten het wel heel graag!

aangepast door Claire68
Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet idd de witlof ook blijven geven. zo kun je je groenteschotel uitbreiden.

als je konijnen goed aan één groen soort gewend zijn kun je het opvoeren door er een tweede bij te gaan geven.

geef je een groente waaraan ze gewend zijn enkele dagen niet meer dan zullen ze er opnieuw aan moeten wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Okee Kelly, ik neem dan van je aan dat veel konijnen geen diarree krijgen van wortelloof, als het maar heel geleidelijk opgebouwd is. Maar ik zal eerlijk zijn: ik doe niet aan opbouwen of elke dag hetzelfde geven. Dat is ongetwijfeld heel goed en prettig voor een konijn, de konijnen die dat krijgen boffen maar! Maar ik doe het met mijn konijnen anders en dat werkt ook (ze zijn al 9 en 5 en in prima gezondheid en ik weet wat ze kunnen hebben). Ik geef gewoon wat ik toevallig in huis heb en soms een dag niets. Geen groente bedoel ik, wel hooi en korrels. Ik geef ongeveer 120 gram voor mijn drie konijnen (op het gevoel, maar heb eens gewogen, en daar komt het op neer) van witlof of andijvie of winterpeen, ze krijgen ook wel eens de schillen/kapjes van knolselderij of koolrabi (maar dan niet zoveel als 120 gram), of de blaadjes en kapjes van radijsjes, of de stronk van een bleekselderij, en er zijn nog wel meer dingen die ze wel eens krijgen denk ik maar daar kom ik nu niet ineens op. Wat betreft wortelloof: ik moet niet meer het loof van één worteltje geven per konijn. Anders is het diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee Kelly, ik neem dan van je aan dat veel konijnen geen diarree krijgen van wortelloof, als het maar heel geleidelijk opgebouwd is. Maar ik zal eerlijk zijn: ik doe niet aan opbouwen of elke dag hetzelfde geven. Dat is ongetwijfeld heel goed en prettig voor een konijn, de konijnen die dat krijgen boffen maar! Maar ik doe het met mijn konijnen anders en dat werkt ook (ze zijn al 9 en 5 en in prima gezondheid en ik weet wat ze kunnen hebben). Ik geef gewoon wat ik toevallig in huis heb en soms een dag niets. Geen groente bedoel ik, wel hooi en korrels. Ik geef ongeveer 120 gram voor mijn drie konijnen (op het gevoel, maar heb eens gewogen, en daar komt het op neer) van witlof of andijvie of winterpeen, ze krijgen ook wel eens de schillen/kapjes van knolselderij of koolrabi (maar dan niet zoveel als 120 gram), of de blaadjes en kapjes van radijsjes, of de stronk van een bleekselderij, en er zijn nog wel meer dingen die ze wel eens krijgen denk ik maar daar kom ik nu niet ineens op. Wat betreft wortelloof: ik moet niet meer het loof van één worteltje geven per konijn. Anders is het diarree.

Heb je het artikel mbt de spijsvertering van het konijn hier op BB al eens gelezen? Zou handig kunnen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .