Ga naar inhoud

gasaanval is dat heel slecht?


Mutsie

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Speedy heeft een paar weken terug een gasaanval gehad. Tenminste dat denk ik. Toen ik hem ging voeren, kwam hij niet naar me toe en bleef dood stil in een hoekje zitten. Ook al hield ik hem een stuk banaan voor hij bleef zitten. Ik wist toen niet goed wat ik moest doen en heb hem uit zijn hok gehaald om te kijken of hij nog wel kon lopen. Dit deed hij wel maar na een paar stappen ging hij lang uit liggen. Dus toen heb ik hem maar opgepakt, en hij was helemaal slap. Na een half uurtje was dit weer over en zag ik hem weer eten. Vandaar dat ik denk dat dit een gasaanval is geweest.

Maar precies dit zelfde deed hij vorige week weer. Ik heb gezorgd dat hij goed warm bleef en ik heb hem in de gaten gehouden. Na een half uurtje ging het weer goed met hem.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit voorkomen en is dit niet heel slecht voor Speedy om zo'n gasaanval te hebben?

Kan iemand me alsjeblieft tips geven. Ik wil niet dat mijn konijn telkens zoveel pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké bedankt voor de reactie:)

Als Speedy dit nog een keer heeft ga ik naar de dierenarts. Ik weet niet zeker of die 2 aanvallen een half uur hebben geduurt of langer. Ik ontdekte het namelijk toen ik hem eten ging geven en weet dus niet of het al langer bezig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer zelf een gas aanval meegemaakt bij Noah. Ze ging stil in een hoekje zitten, heel opeens laat in de avond. Toen ik haar oppakte was ze helemaal slap en ook haar buik voelde mega slap aan. Ik heb haar apart gezet in haar kooi, met een hot-pack eronder, handdoeken over haar heen. Ik ben zelf op de bank gaan slapen en ik heb mijn konijnen - ehbo kist open getrokken. Ieder uur heb ik haar een anti-gas middel gegeven, buik massage en warm gehouden. De volgende ochtend een dierenarts gebeld (was in het weekend, dus eerst mijn eigen dierenarts geprobeerd, die nam niet op dus een lijst met dierenartsen afgebeld die op een KKDA lijst stond. Een gevonden in mijn stad, ben naar hem toegegaan. Ze heeft toen injecties gehad voor haar darmen en tegen de pijn. Ook heb ik medicijnen meegekregen. Na een dag was ze gelukkig weer de oude. Maar het heeft dus langer geduurd dan een half uur. Ik raad ook aan om een ehbo-kist aan te leggen, maar natuurlijk is deze alleen voor noodsituaties en moet je altijd naar een dierenarts gaan als er iets is met je konijntje.

Ik had de pech dat ik een pijnstiller had die niet meer werkte, was niet goed meer, langer open dan een half jaar....gelukkig vond ze de buikmassage wel erg lekker, en bij Gas verlicht het ook ietsje de pijn heb ik altijd geleerd van forums.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok bedankt voor je antwoord.

Ik zal hem de volgende keer goed warm houden. Zo'n hot-pack is dat zo'n zak die je in de magnetron doet ( die je bijvoorbeeld kan gebruiken voor als je een stijve nek heb).

wat moet er eigenlijk precies in een ehbo-kist?

:$ik begin me nu eigenlijk steeds meer te interreseren in me konijnen, nu ik vaker thuis ben. Vandaar dat ik sommige dingen nog niet weet.

uhm.. waar kan kan die KKDA lijst vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt ik denk dat het zo wel gaat lukken om een ehbo-doos samen te stellen. Mijn DA is niet konijnkundig. Is het dan wel zo verstandig om met Speedy er naar toe te gaan? Ik wil Speedy ook laten castreren kan dat gewoon bij deze DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van mening dat de lijst van KKDA van konijn.nl niet zaligmakend is.

die lijst is net als hier samengesteld door mensen die hun dierenarts er hebben opgegeven.

wel zie je oiop die site een aantal vragen vermeld staan die je je dierenarts zou kunnen stellen, én wat dan het antwoord zou moeten zijn, om te bepalen of hij konijn kundig is.

of je bij jou dierenarts een goed geveol hebt en het dus aandurft je konijn daar te laten castreren kun je dus beopalen door die vragen te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de castratie van een ram heb je niet noodzakelijk een konijnkundige DA nodig. Het is echt een zéér eenvoudige ingreep. Wat wel belangrijk is, is de narcose. Dat zou ik dus zeker eens navragen.

Verder is de nazorg belangrijk, je kan eventueel zelf een pijnstiller en een darmstimulerend middel aan je DA vrage als het nodig zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .