Ga naar inhoud

Inenten tijdens dracht


trea68

Aanbevolen berichten

Ik ben in eerste instantie een beginnend hobbyfokster, heb mijn beide voedsters bij een fokster gehaald en de ram ben ik zelfs voor naar Ameland gegaan ook bij een fokster maar ben er inmiddels zo aan verslingerd dat ik zelf wil proberen er een nestje bij te krijgen...

Maar dank je voor het advies, dan laat ik ze nog even een poosje apart zitten, hoe lang na de enting kunnen ze bij elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee...

Maar weet zeker dat hier fokkers zitten die daar wel een antwoord op weten.

Weet alleen niet of ze je die ook 'zomaar' geven als ze je zien als concurrent.

In dat geval zou je het zelfs de dierenarts nog kunnen vragen of de bond waar je aangesloten bent als fokster zijnde ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan een van de dames fokkers misschien de betreffende tekst van de bijsluiter van cunical inscannen (of een foto maken)? Want als er idd in staat dat zwangere voedsters niet mogen worden ingeënt, dan staat er op erg veel pagina's foute informatie. Dat zou ik dan wel willen weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Myrthe...een ECHT antwoord...:baby:

Het was de toon die de muziek maakte..

Ondertussen ben ik wel benieuwd of er inderdaad verschil zit tussen de bijsluiter en de sites..

Mireille en Cindy hebben (?) de bijsluiter, dus dat is een goede vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het een en ander onder tussen bekeken maar advies blijft niet enten.

De entingen hier in nederland zijn vaak 2 in een zowel myx als vhd in een enting.

Als hier mee geent word wat veel dieren artsen doen buiten hun konijnen entings dag.

Is het niet veilig.

Voor rhd of wel vhd haal ik me entingen in belgie

die heten anders hebovak 88 t

En dervaximyxo

Bij beiden word niet aangeraden zwanger voedsters te enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, maar ik heb het toch over cunical, niet over de combinatie-vaccins.

En dervaximyxo (of dercunimyx, een ander combinatie-vaccin) wordt sowieso afgeraden voor huisdierkonijnen, omdat hier geattenueerd (levend verzwakt) myxomavirus in zit wat een groter risico op ernstige bijwerkingen geeft.

Mijn advies blijft dus: zwangere voedsters kun je laten enten met cunical, niet met lyomyxovax.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik heb wel een discussie teweeg gebracht geloof ik, ik laat ze enten op een inentingsdag dus dan krijgen ze de mix neem ik aan maar ik speel wel op safe en wacht met de dekking tot na het enten....

dan zou je aan de DA meteen kunnen vragen hoe lang je moet wachten met fokken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lyomyxovax

Fidin Extranet

Staat duidelijk in niet tijdens dracht en immuniteit 1 MAAND AANGETOOND

Op het moment is de bijsluiter van cunical niet bij Fidin op te vragen, maar alles wat ik erover kan vinden is dat je met cunical wel een drachtige voedster mag enten.

Cindy ent dus met belgische entingen en ik weet dus niet hoe het daarmee zit. Het hierbovenstaande zijn gewoon dus de feiten over de medicijnen.

Hieronder nog even een korte omschrijving van mezelf die ik op papier heb gezet na contact te hebben gehad met Merial de fabrikant van de vaccins.

Myxamatose (overdragen door mug) en VHS (door de lucht en via kleding, besmettelijk dus)

Allereerst heb je verschillende entstoffen, nl. dercunimix, dat is een enting tegen zowel myxamatose als vhd,

deze vaccinatie word vooral voor fokkers aangeraden.

Voordelen: een keer prikken, immuniteit een jaar voor vhd 4 maanden voor myx.

Nadelen : grootste risico op entreactie's (dit heeft mijn opvang vorig jaar ondervonden, alle konijnen waren ziek en ik moest 3 weken dicht)

Dan heb je 2 entingen lyomyxovax tegen myx en cunical tegen vhd

Voordelen : minste kans op entreactie's

Nadelen, 2 keer prikken en de immuniteit tegen Myx is niet bewezen dat het 6 maanden is, sterker nog de fabrikant Merial (ik heb met hun gesproken) kan geen zekerheid over de immuniteitsduur geven en heeft het zelfs over 1 maand immuniteit. , dat zou betekenen iedere maand enten.

Bij alle entingen geld, dat dieren er ziek van kunnen worden, maar dat is een afweging die een ieder zelf moet maken, je hebt natuurlijk wel meer kans als fokker dat als een konijn het krijgt, dat al je konijnen ten onder gaan. Allebei de ziekte's zijn geen pretje, ik adviseer konijnen met vhs meteen af te maken, het is een ziekte die inwendige bloedingen veroorzaakt en vrijwel binnen 48 uur de dood als gevolg heeft, je kunt hier niets tegen doen, het laatste stadium is als er bloed uit de neus, anus , of oren komt, dan is het al bijna over.

Myxamatose is een ziekte die grote bulten, ontstekingen etc bij ogen neus en anus veroorzaakt, sommige mensen proberen hun dieren te redden door als de ziekte uitbreekt, snel hun konijn te enten, sommige halen het, anderen niet, maar er gaat een lijdensweg aan vooraf en als je konijn het red wekenlange intensieve verzorging.

Tot slot : met enten moet je altijd oppassen dat je konijn in een goede conditie is.

Weinig risico : als je je konijn gewoon in de achtertuin of binnen houd.

Veel risico : Konijnenopvang, fokkers, dicht bij het bos wonen of vlakbij populatie’s met wilde konijnen of hazen, die brengen de ziekte vaak met zich mee.

Tips om te voorkomen : Tegen de Myx, vliegengaas om het hok doen, hok schoonmaken met citronella, tenslotte moet je de muggen en vliegen buitenhouden.

Tegen VHD : goed ontsmetten van je kleren, schoenzolen etc, als je in aanraking bent geweest met konijnen die vhd hebben of mogelijke kans op vhd hebben, ontsmet dan met een goed ontsmettingsmiddel, zoals, halamid of dettol, spullen zoals chloor, jif, spiritus zijn niet voldoende.

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zéér nuttige info!!!

Vooral je contact met fabrikant lyomyx...

Enten is hier verboden en ik heb vorig jaar dat produkt uit B gesmokkeld en dan iemand gezocht om de tweeling te enten.

Na jou bericht heb ik nu definitief beslist dat niet meer te doen. Een maand...dat haalt echt niets uit...

Tegen VHS enten als je in de stad woont en er geen andere dieren zijn, is sowieso een beetje gek vind ik...dat doe ik dus sowieso niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een van de redenen dat ik myx wel in de koelkast heb staan voor als het dicht bij komt.[binnen 10 km] Dan loont het mij me dieren wel te beschermen.Aangezien ik apart ent.En vhd ent ik 2 keer per jaar apart.Wij fokkers zullen dus niet de 2 in een enting gebruiken van wege de verhoogde risico op een ent reactie.En de wel bekende bobbel.Dus dan blijven de 2 aparte over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .