Ga naar inhoud

Nagels knippen


Ynske

Aanbevolen berichten

Hallo,

Nagels knippen moeten we allemaal, bij ons maar ook bij onze konijnen.

Nu vroeg ik me af of jullie de nagels van jullie konijn zelf knippen of laten doen.

Mijn Saar laat haar nagels iig wel bijvijlen als ze erg scherp zijn, maar knippen heb ik me nog niet aan gewaagd.

Morgen ga ik naar de dierenarts om haar vaccinatie te halen, en zal dan meteen even naar haar nagels laten kijken en vragen om uitleg.

Ze heeft een paar witte/lichte nagels daarin zie je de ader goed lopen maar vooral bij haar donkere nagels vind ik het nogal eng om daarin te gaan knippen.

Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes Yns

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik knip de nages van de konijnen zelf...

bij witte nagels kun je idd goed zien waar hetleven van de nagel begint en waar je dusniet moet knippen., beter is trouwens om steeds maar een puntje eraf te knippen en hiervoor een speciaal nagelschaartje voor te gebruiken.

bij zwarte nagels kun je ze tegen het licht houden of er met een lampje onder schijnen om te kijken waar het leven in die nagel begint.

konijnen die buiten op tegels lopen hoeven minder vaak de nagels geknipt te krijgen doordat die vanzelf slijten op de tegels.

normaliter moet er twee keer per jaar geknipt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dierenartsassitente, en wij knippen altijd nagels van oa konijnen...Mijn trucje is: de knipper of schaar op de nagel zetten, en iets druk geven, als het konijn reageert zit je te ver. je moet dan een paar mm naar voren knippen.

Maar als je het niet vertrouwt: laat dan de ass of dierenarts het doen. Zij hebben altijd spul in huis om evt bloeden te stoppen!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dierenartsassitente, en wij knippen altijd nagels van oa konijnen...Mijn trucje is: de knipper of schaar op de nagel zetten, en iets druk geven, als het konijn reageert zit je te ver. je moet dan een paar mm naar voren knippen.

Maar als je het niet vertrouwt: laat dan de ass of dierenarts het doen. Zij hebben altijd spul in huis om evt bloeden te stoppen!

Succes!

Als het konijn reageert? Bij het knippen reageerde Sammy constant, en maar spartelen... Zij heeft ook donkere nagels...erg lastig. Gelukkig zit ze nu buiten en sindsdien heb ik niet meer hoeven knippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihihih

twee weken terug is cindy bij me geweest ,om me te helpen met het sexen en selekteren van de nijnen ,hele leuke gezellige dag ,

maar ze ging me dus ook leren hoe ik zelf de ngels kan knippen van de nijnen,

nou ik kan je zeggen ,het zweet liep me aan alle kanten over me heen hahahahhahahah

vreselijk eng vond ik het ,gewoon bang om het verkeerd te doen ,

hele handige tip die ik van cindy kreeg,

het konijn op de rug op schoot leggen ,het dier geruststellen door het over de voetzool te wrijven of over de buik ,en ja hoor ,ze werden er rustig van ,en heb ze zo kunnen knippen ,

nog een tip die ze me gaf ,(en cindy corrigeer ,e als ik het fout zeg )

als je twijfelt waar je moet knippen ,dan hou je de haar grens van het pootje bij de nagels aan ,hmm beetje lastig uit te leggen ,

e altijd met een speciaal schaartje voor konijnen knippen niet met een gewoon nagel schaartje dan kan hij scheuren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd de haargrens aanhouden zei de dierenarts vandaag ook

t was voor haar nogal een gevecht, Saar lag op mijn borst omdat ze niet te houden was in de handdoek, dus t was een beetje klooien. Maar goed t is nu allemaal voorlopig even geregeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hun nagels knip ik ook zelf.

Bij donkere nagels kan je het leven meestal ook wel zien.

Het leven is dan donkere als de nagel. (moet je wel heel goed kijke ;) )

Ik leg je ze ook altijd op hun rug dat gaat het makkelijkste.

En als je progelijk de nagel te kort knip lijkt het allemaal onwijs erg omdat het wel behoorlijk kan bloeden.

Maar het stelt niet zo veel voor, je konijn zal er ook niet veel van voelen en het gaat van zelf weer dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeh nagels knippen.. toen ik dat voor het eerst zelf deed liep het zweet me ook letterlijk over het voorhoofd.. ben ontzettend lang bezig geweest over een paar nageltjes... Gelukkig is Saartje erg geduldig als het nodig is en daarna sprong ze weer blij rond met korte nageltjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik knip de nageltjes zelf maar is voor mij ook niet zo moeilijk hihi witte nageltjes kan je het goed zien,al moet je nooooit maar een milimeter van het leven afzitten want soms kun je het leven net niet goed zien en loopt het nog heeeel dun een stukje door...en de zwarte nageltjes knip ik gewoon een puntje af liever iets te lang dan te kort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het doen, een drama is dat hier thuis. Bij de dierenarts moet meneer al door 3 mensen vast gehouden worden en nog iemand er bij die over sijn buikje aait als zijn achterpoten worden gedaan. Voor gaat gelukkig een stuk makkelijker laat hem gewoon zitten en schuif zijn pootje een beetje onder hem vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff... Als ik alleen maar het pootje van Verona pak en de haartjes opzij schuif om haar nageltjes te zien, reageert ze panisch... Gelukkig is haar zusje wat rustiger en bij haar heb ik in ieder geval al haar nageltjes bij de voorpoten kunnen knippen. Toen ik aan de achterpootjes wilde beginnen had mevrouw er genoeg van en wilde niet meer. Gelukkig ga ik binnenkort na de DA voor inentingen en dan kan ik vragen of zij me kan helpen met het knippen van de nagels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip ze zelf bij mijn niet tamme konijn. Samen met mijn moeder dan he.. Zij houd hem goed vast, en ik knip zn nageltjes. Maar ik denk dat het nu niet meer nodig is omdat we zijn verhuisd, en hij nu buiten op de grond huppelt ;) Maar normaal doe ik het dus zelf, samen met mijn moeder. Mijn andere 2 konijntjes zijn nog te jong om te knippen, die nageltjes zijn nog zo klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .