Ga naar inhoud

Onregelmatigheden in voeding !


webwiper

Aanbevolen berichten

Hey,

Bo (ram, 1,8kg, NDH) is nu al een drietal weken gecastreerd, maar ik heb de indruk dat dit alles wat invloed heeft op zijn voedingspatroon. Ik omschrijf even wat hij krijgt :

' smorgens 7u30 :

- hooi

- stevige portie groenvoer (witlof, selder, wortelgroen, peterselie), telkens min. 3 soorten

- af en toe een stuk wortel of een hoekje droog brood

's avonds 5u30 :

- afgewogen portie biks (grootte van een doosje tomatenpuree, mengeling 3/4 biks 1/4 mengvoer dat hij graag lust)

- stevige portie groenvoer (zie idem 's morgens)

Tot voor zijn operatie at ie alles op tegen de volgende maaltijd, nu niet meer.

- Het groen blijf ie eten

- van de biks laat hij 1/4 liggen

- hooi eet ie niet of weinig, maar dat was ook voorheen al zo

- drinken uit zijn flesje doet ie niet meer

- vroeger kon je hem echt lokken met eten, ging hij ook gelijk van start als we hem eten gaven. Nu niet meer, nu kan ie het gerust nog een uurtje laten liggen alvorens ie begint.

Verder merken we echter niks raars. Hij keutelt als vanouds en plast ook goed (voor zover ik kan vergelijken met vroeger). Hij is vrolijk en speels en loopt heel veel rond in huis.

Toch maak ik me wat zorgen, vooral ook rond die drinkfles daar ik vrees dat hij op den duur de betekenis ervan niet meer zal kennen ? (het is een nippelfles).

Zijn mijn zorgen terecht of ben ik aan het muggeziften ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zo zijn dat gecastreerde dieren minder voeding nodig hebben omdat de stofwisseling verandert door de veranderde hormoonhuishouding? Dat is iig bij katten wel zo, en vaak ook bij vrouwen die door de overgang zijn. Dus het zou me niets verbazen als het ook bij konijnen geldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zo zijn dat gecastreerde dieren minder voeding nodig hebben omdat de stofwisseling verandert door de veranderde hormoonhuishouding? Dat is iig bij katten wel zo, en vaak ook bij vrouwen die door de overgang zijn. Dus het zou me niets verbazen als het ook bij konijnen geldt.

Dat heb ik dus ook al zitten denken ! Ik ga vooral uit van het feit dat zijn gedrag niet verandert, hij blijft heel levendig en speels, meer nog dan vroeger ! Nu ja, mochten nijnen kunnen spreken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet weer lukken dat die van ons geen banaan mag !! Ik vermoed zelfs dat hij nu nog extra gemotiveerd is om zijn fles te mijden aangezien er banaan opzit ... Denk dat ik 'm maar weer schoonmaak :(

Deze morgen ook grote hoeveelheid biks over, heb minder groen gegeven, toiletje ververst en nu even in de gaten houden vandaag of ie zijn biks nog afwerkt en van zijn flesje drinkt (wegens minder groen gekregen). Man man man ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over minder drinken maak ik me eerlijk gezegd nooit veel zorgen. Die van mij drinken zelden (ze hebben uiteraard WEL water ter beschikking :P), maar ze krijgen wel twee keer per dag een groenteschotel...

Zolang Bo goed groen eet, zou ik me geen zorgen maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over minder drinken maak ik me eerlijk gezegd nooit veel zorgen. Die van mij drinken zelden (ze hebben uiteraard WEL water ter beschikking :P), maar ze krijgen wel twee keer per dag een groenteschotel...

Zolang Bo goed groen eet, zou ik me geen zorgen maken hoor.

Bedankt Mintaka ! Ben al een hoop geruster !

Ga misschien wel wekelijks zijn gewicht in de gaten houden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zo zijn dat gecastreerde dieren minder voeding nodig hebben omdat de stofwisseling verandert door de veranderde hormoonhuishouding? Dat is iig bij katten wel zo, en vaak ook bij vrouwen die door de overgang zijn. Dus het zou me niets verbazen als het ook bij konijnen geldt.

Toen ik Binky heb laten castreren kreeg ik een brief mee en daar stond in dat je 10-15% minder biks moest geven omdat ze dus luier worden. Binky krijgt per dag 30 gram maar ik moet hem in de gaten gaan houden want bij de da was hij 1700 gram en zwaarder mag hij niet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik Binky heb laten castreren kreeg ik een brief mee en daar stond in dat je 10-15% minder biks moest geven omdat ze dus luier worden. Binky krijgt per dag 30 gram maar ik moet hem in de gaten gaan houden want bij de da was hij 1700 gram en zwaarder mag hij niet worden.

Aha ... dat verklaart dingen ... Boeiend forum toch hier !! :bow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .