bunnyaap Geplaatst: 5 december 2025 Geplaatst: 5 december 2025 Hallo allemaal! Ik zou graag willen weten hoe je de nagels van je konijnen kort kunt houden. Is het altijd noodzakelijk om de nagels zelf te knippen, of zijn er ook andere manieren waarop konijnen hun nagels kunnen laten slijten? Mijn konijnen hebben op dit moment nog korte nagels. Ook voel ik me nog niet zelfverzekerd genoeg om het konijn vast te pakken en met een schaartje de nagels te knippen. Heeft iemand tips of ervaringen die kunnen helpen? Alvast bedankt! Quote
happy211 Geplaatst: 5 december 2025 Geplaatst: 5 december 2025 Het ligt een beetje aan de ondergrond van het verblijf of het nodig is om de nagels te knippen. Als ze op tegels lopen, dan slijt het vaak bijvoorbeeld vanzelf. Maar zitten ze binnen, dan is het vaak wel nodig om ze te knippen. Een goede richtlijn: zitten de nagels nog mooi verstopt in de vacht van de pootjes, dan is het prima. Maar zodra ze eruit steken, dan worden ze te lang. Tips om de nageltjes te knippen: - gebruik een speciaal nagelschaartje, dat is veilig - knip niet direct door, maar zet eerst een beetje druk op het nageltje met het schaartje waar je wil gaan knippen. Zit je per ongeluk te ver en op het leven, dan zullen ze hun pootje bij die druk al terugtrekken en kun je nog aanpassen voor je echt knipt. - steek het pootje in een panty, dan kun je de nagels beter zien zonder last te hebben van de vacht. - zijn het donkere nagels, dan kun je vaak met een zaklamp onder de nagels zien waar het leven zit. - durf je het niet aan, dan kun je het altijd bij een trimsalon, dierenarts, dierenwinkel of asiel/opvang vragen. Vaak wordt er dan wel een klein bedrag gerekend. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 9 december 2025 Geplaatst: 9 december 2025 Zelf knippen we nu tussen de 3 a 4 keer per jaar. Bij Leeuw gaat het altijd rustig maar bij Kleine heb ik angstzweet door zijn drama King gedrag. 😅 Moet zeggen dat Leeuw het laatste jaar veel feller is geworden dus ook daar moet ik altijd opletten. Alle tips die Happy gaf zijn super maar ik zou als extra tip, Doe dit niet alleen!!!!, mee geven. 1 vasthouden met de poetjes naar voren. En de ander poetje goed vasthouden en goed kijken waar het leven zit en daar voor blijven knippen. Bij Leeuw werken kusjes goed op zijn koppie maar bij Kleine moet er een shirt of doek over zijn koppie zodat hij niet ziet wat we doen. Hij raakt altijd zo in paniek en trekt niet alleen zijn poetje keihard terug maar draait zich ook nog eens volledig om en ondersteboven. Ieder konijn reageert weer anders. Bij de vaccinaties laat ik het altijd door de dierenarts doen. Maar ook dan hou ik ze goed vast en knipt zij met speciale veiligheids bril op 🤪 Mijn jeugd konijnen waren heel anders. Die legde ik gewoon op schoot en kon rustig knippen. Bij Lappie ging dat ook altijd goed totdat het een keer mis ging omdat er iets heel hard op de grond viel waar we allemaal van schrokken en trok zo een hele nagel uit😱😢. Nagel groeide wel terug naar altijd krom naar boven. Echt trauma voor hem en mij. Altijd bij de DA laten knippen daarna. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.