Ga naar inhoud

Gas


Stamper&Pebbles

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb me nog maar juist geregistreerd hier, maar zit met een lastig probleem.

Stamper heeft heel gevoelige darmpjes, en heeft van het minste last.

Als ik hem langzaam aan laat wennen aan groenten heeft hij er geen last van, maar van de moment dat er iets van verandering is heeft hij het zitten.

Zo heeft hij sinds ik hem heb (hij word 4 in juli, heb hem van 8 weken) al zeker 10 keer met gas/trommelzucht gezeten..

Soms had hij het ook zonder dat er iets veranderd was aan zijn voeding.

Ik ga er wel elke keer mee naar de dierenarts en daar krijgt hij wel een spuitje om zijn darmen weer op gang te helpen, en dan geef ik hem thuis ook om de 3 uur dwangvoeding. Na een dag (soms een paar uur al) is het over en eet hij weer normaal.

Gelukkig komt hij er elke keer weer goed bovenop, maar er moet toch iets niet juist zijn, anders zou het toch niet elke keer opnieuw krijgen?

Van voeding krijgt hij cuni indoor nature van prestige, maar ik ben hem juist aan het overschakelen op gewone biks omdat hij alleen het lekkere eruit neemt.

Waarschijnlijk heeft hij daarom nu weer last, maar ik laat hem echt traag overschakelen, doe er elke keer maar een paar brokjes van het nieuwe voer bij.

Waarschijnlijk komt het ook omdat hij zo erg aan het ruiven is, de laatste weken valt het er echt met plukken uit.. ik kam hem wel elke dag, en dat helpt wel maar hij likt toch een groot deel op denk ik.

Nu heb ik zijn dwangvoer gemengd met ananassap ipv met water omdat dit ook in prozyme zit dacht ik?

Ik heb nu prozyme besteld bij onze apotheek, hopelijk helpt dit beter.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik maak me er wel zorgen om.. zou graag hebben dat hij gewoon gezond blijft en niet telkens last heeft..

Heeft er iemand nog ervaring mee?

Tips zijn altijd welkom..

Katrien

Link naar reactie
Delen op andere sites

prozymne is gemaakt van extracten uit ananasstelen. je kunt dit in tijden van extreme rui of bij constatering van kettingkeutels of haren in zijn keutels een mespuntje over zijn groenvoer strooien.

het overschakelen op biks is een prima iets maar doe het idd heel erg langzaam.

hoeveel biks krijgt hij en welke soorten groen geef je hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou hem eens wegen en dan een gerichte hoeveelheid biks gaan geven. zo weet je zeker dat ie niet teveel en niet te weinig krijgt maar precies genoeg.

als je hem gewogen hebt ga je uit van 52 tot 30 gram biks per kg lichaamsgewicht.

dat is voldoende voor een konijn.

qua groen vind ik een halve wortel best wel veel. wortel bevat veel suikers.. veel suikers zijn dikmakers maar suikers kunnen ook op de darmen slaan.

mocht het nu een fransoos zijn dan is ee halve wortel ok... maar voor een dwerg of gemiddeld konijn is 1 tot 2 plakjes voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal

ondertussen is Stamper er weer door, dwangvoeding met ananassap heeft hem duidelijk goed gedaan.

Hij is weer levendig, eet veel hooi en brokjes, maar naar zijn groenten kijkt hij niet echt om.. zal nog komen hoop ik.

Hij heeft altijd al vrij veel wortel mogen eten van mij, maar dik is hij zeker niet.

Ik zal hem eens wegen straks, ga hem nu nog wat op zijn gemak laten want hij is echt stressgevoelig, en oppakken heeft hij niet graag.

Is Science Selective ook zoals biks? zonder de kleurrijke "snoepjes" die in de gemengde korrels zitten?

Ik zal er eens naar uit kijken, maar heb het hier denk ik nog niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

science selectiove is een vrij grote en grove biks korrel. deze koreel word vooral geadviseerd aan konijnen die gevoelig zijn op de darmen en aan moeilijke eters.

maar desalnietemin is het ook voor gewone gezonde konijnen een heel goede korreld ie ook door veel dierenartsen aanbevolen word.

het is wel een vrij duur voer maar ik gebruik het ook al een jaar nu bijna en ben er erg tevreden over.

het zijn deze zakken

RTEmagicC_Selective_1.5kg_03.JPG.JPG7

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .