Sara839 Geplaatst: 6 augustus Geplaatst: 6 augustus Ik heb 2 konijnen. 1 gecastreerde ram en 1 voedster. Ik zou er nog graag 2 vlaamse reuzen bij willen. Zou dit kunnen of heb ik dan het risico dat de konijnen die ik al heb niet meer bij elkaar kunnen Quote
happy211 Geplaatst: 6 augustus Geplaatst: 6 augustus Je benoemt het zelf al, het is inderdaad een risico dat de twee konijnen die je nu hebt niet meer bij elkaar kunnen als je een groepskoppeling zou proberen. De rangorde zal bij introductie van nieuwe konijnen in de groep weer vanaf nul moeten worden opgebouwd en dat kan er voor zorgen dat jouw koppel minder klef wordt of zelfs helemaal niet meer bij elkaar kan. Hoe groot dat risico is, durf ik niet te zeggen, dat verschilt waarschijnlijk heel erg per konijn en koppel. Ik heb laatst een groepskoppeling gedaan als vrijwilliger in de opvang met een bestaand koppel, en hoewel je zag dat de ram regelmatig even bij 'zijn voedster' ging kijken, lag hij ook vaak bij de andere konijnen en zocht zij hem niet echt meer op. Als de groepskoppeling mislukt zou zijn, dan denk ik dat zou nog wel als koppel terug samen hadden gekund, maar de dynamiek was in de groep zeker anders. Op het begin van de koppeling was die voedster ook vrij angstig, en schrok ze ook regelmatig van 'haar ram' en ook 'haar ram' heeft tijdens de groepskoppeling op haar gereden om zijn positie te bevestigen. Hij was gelukkig wel de bindende factor in de groep, waardoor uiteindelijk iedereen gemoedelijk met elkaar om ging na iets meer dan een week. Hou er dus ook rekening mee dat je met een groepskoppeling veel ruimte en veel geduld nodig hebt, dit is niet in enkele dagen klaar en je moet zeker 4 m2 aan veilige, neutrale ruimte hebben waar ze langere tijd 24/7 bij elkaar kunnen zijn. Ik zou adviseren om de groepskoppeling, als je zou besluiten om het toch te willen proberen, bij een konijnenopvang te laten doen. Niet alle konijnen zijn geschikt in een groep en de karakters van alle konijnen moeten matchen. Zomaar ergens 2 Vlaamse Reuzen kopen en hopen dat die groepskoppeling werkt, is een te groot risico. Bij een opvang zijn veel meer mogelijke konijnen om uit te kiezen, dus is de kans dat er een goede groep komt een stuk groter. En ook daar is er geen garantie, als jouw konijnen te schuw of juist dominant zijn om goed in een groep te kunnen leven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.