Ga naar inhoud

loslopende konijntjes terug in hun hok???


mar10e

Aanbevolen berichten

Hoi,

Een paar dagen geleden heb ik twee jonge dwerg hangoor konijntjes opgehaald bij de fokker. Ze zijn nu 7 weken en heel snoezig. Mijn achtertuin is volledig ommuurd, dus ze kunnen lekker loslopen. Vinden ze helemaal geweldig, ze sprinten de hele tuin al door. Nu lees ik overal dat konijnen niet graag opgepakt willen worden. Maar ik wil ze tegen de avond toch wel weer terug in hun hok hebben en zelf hebben ze die behoefte niet bepaald! Wat is nu de beste manier om mijn konijntjes weer terug te krijgen in hun hok, op het moment dat ik dat wil?

Enne, over dat oppakken: ik vind het knuffelen met ze helemaal geweldig, zeker nu ze nog zo klein zijn. Maar ook daarvoor moet ik ze uit het hok tillen. Wat is jullie advies? Toch maar niet doen? Of kan het niet zo'n kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

opapkakken vinden de meeste konijnen niet fijn ,je kan het ze wel een gedeelte aanleren denk ik ,zeker als ze nog jong zijn ,maar zou ze niet dwingen als ze dit niet willen ,

terug in het hok ,ik zet mijne terug ,door wat voer in het bakje toen of wat lekkers te geven en meestal huppelt hij dan zo terug ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog een konijn had die lekker in de tuin los liep (mijn vorige konijn, is helaas overleden aan een shock, denk nog steeds dat ik hem beter had kunnen helpen, maar daar kan ik nu niets meer aan doen) gaf ik hem pas eten als hij ook weer zijn hok in moest, hij kwam dan altijd aanrennen om te gaan eten, hoefde ik hem ook niet op te jagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze aanleren dat ze op commando naar je te komen en ze dan belonen met iets heel lekkers.

In het begin noem je een woord en dan schuif je meteen iets heel lekkers voor hun neus. Als ze het door hebben dan kan je groter afstand nemen en noem je dat woord en als ze komen weer goed belonen met iets lekkers. Als ze het helemaal door hebben dan kan je ze zo op die manier weer terug hun hok in lokken met iets lekkers.

Mijn konijnen luisteren gelukkig goed en heb ik ze elke avond binnen 1 minuut al weer in hun ren en hok.

heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je bovenstaande consequent doet, krijg ik het zelfs voor elkaar om maar voor de kooi te gaan zitten met de witlof in mijn hand en Freud springt erin voor ik iets heb hoeven zeggen (okay, eerst heb ik hem dan naar de kooi toe moeten roepen/lokken/op m'n kop staan/etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips. Ik ga het inderdaad maar met iets lekkers proberen. Hoewel ik dan wel concurrentie heb van mijn tuinplanten.....

Geven jullie je konijnen 's avonds en 's ochtends voer? Is dat beter dan een keer een flinke bak (ik doe dat nu elke ochtend)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Freud 's ochtends eten en 's avonds als ik terug ben van m'n werk.

Vanochtend was voor het eerst dat ik hem er even uitliet een 20minuutjes tijdens mijn ochtendritueel, en toen was de voerbak een handig lokmiddel om hem snel terug in die kooi te krijgen. Maar vanavond zijn we bijvoorbeeld wat laat thuis, en heb ik hem dus vanochtend vrijwel alles gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ze vooral veel snuffelen aan de planten. Vooral van het onkruid eten ze (jonge scheuten?) en dat vind ik niet zo erg! En gras eten ze wel. Maarre, ze leren snel! Gisteravond had ik de bovenklep van het hok openstaan en eentje sprong eruit! Dat was een beste sprong... En vanochtend bleek dat ik het deurtje niet goed had dichtgedaan, dus toen ik buitenkwam om naar mijn werk te gaan, kon ik eerst twee heeeeele vrolijke, uitgeslapen konijntjes vangen!

Gisteravond heb ik ze proberen te lokken met witlof, maar volgens mij moet ik ze eerst leren dat dat lekker is, want ik kreeg geen reactie...

Aan het oppakken lijken ze te wennen. Ze spartelen nu niet meer zo en ik zet ze meteen in hun prettige houding op mijn arm. Dat vinden ze prima. Blijft dit zo? Of is dit omdat ze jong zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het oppakken lijken ze te wennen. Ze spartelen nu niet meer zo en ik zet ze meteen in hun prettige houding op mijn arm. Dat vinden ze prima. Blijft dit zo? Of is dit omdat ze jong zijn?

Ik denk dat als je ze regelmatig blijft oppakken dat dat wel zo blijft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .