Ga naar inhoud

Necrose


The Email Female

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden hebben we Jango opgehaald bij opvang Franky.

Hij heeft een bult en mijn dierenarts wist niet goed wat het was. Na overleg met de opvang ben ik meegegaan naar de dierenarts van de opvang.

Hij zei dat het een necrose bult is (van een oude bijtwond) en dat ik het open moet houden en steeds de pus eruit moet duwen. Gisteren moest ik terug naar mijn eigen dierenarts (voor de entingen) en nu zag ze ook dat het een necrose bult is. Ze heeft de bult weer opengemaakt en de pus eruit gedrukt. Jango heeft er ondertussen veel last van als ik aan de bult kom... Mijn eigen dierenarts raadt aan om er niet meer aan te komen omdat hij er zo'n last van heeft... Ik weet nu dus even niet zo goed wat ik moet doen. Ik vind het nu ook een beetje eng om aan de bult te komen, de wond is nu namelijk erg groot geworden. Ik ben bang dat er iets in komt (b.v. zaagsel) en het alleen maar erger wordt.

Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

waar zit de bult precies? als het op een plek zit waar er stro en zaagsel in kan komen, kan je je konijntje beter even op handdoeken zetten. verder zou ik niet al te veel aan de wond gaan prutsen, de kans op ontsteken is dan groot. als er erg veel pus in zit kan je het er wel uitdrukken, ontsmet je handen dan wel eerst met baacteriele zeep (bijvoorbeeld unicura)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen antibiotica gekregen? Wij hebben ook konijn met een abces (dat is toch ook?) gehad. bij haar was het al open. Wij moesten het iedere dag spoelen met een oplossing van water en betadine en ze kreeg een antibiotica kuurtje. Als het niet over gaat (abcessen bij konijnen komen vaak terug) dan moet het abces vaak operatief verwijderd worden. (open gemaakt en uitgespoeld worden iig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen ervaring met necrose, en als de dokter zegt dat het pus er absoluut uit moet zou ik dat zeker doen, maar ik zou er niet constant aaan gaan lopen prutsen, i.v.m. mogelijke ontsteking. misschien is het een idee je dierenarts even te bellen om te vragen, of informatie te zoeken op internet?

in ieder geval, als de wond open moet blijven, zorg dat dat je handen ontsmet zijn en er geen troep in kan komen! als het gaat ontsteken ben je nog verder van huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit zegt wikipedia:

Necrose is ongecontroleerde celdood. Dit tegenover apoptose, gecontroleerde celdood. Necrose is vaak schadelijk voor het organisme aangezien de celinhoud niet meteen verwijderd wordt, en zo omliggende cellen kan aantasten. Eerst zwelt de cel en daarna barst de cel open (cytolyse). Immuuncellen worden ingeschakeld om de boel op te ruimen, maar ook die kunnen de omgeving aantasten.

Necrotisch weefsel heeft meestal een zwarte kleur. Het kan ontstaan door verminderde doorbloeding (o.a. bij diabetes), decubitus, verbranding enzovoorts.

Necrotische wonden kunnen behandeld worden met enzymatische necrose-oplossers, zodat het necrotisch weefsel loskomt en verwijderd kan worden bv. door middel van een wondspoeling.

Een harde, necrotische korst moet daarentegen droog gehouden worden zodat de korst na enige tijd vanzelf wordt afgestoten.

er staat wel dat de celinhoud verwijderd moet worden, omdat het anders andere cellen kan aantasten. is de wond nu open of dicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'bult' is een abces. Deze MOET open blijven om te kunnen genezen, als de opening weer dicht gaat vult de holte zich weer met pus. Hier kan je konijn aan dood gaan, dus het is zeker belangrijk om de boel open en schoon te houden. Ik zou hem voor de zekerheid toch maar op kranten of handdoeken zetten zodat er echt geen stof ofzo in de wond kan komen. Heb je van de dierenarts pijnstillers meegekregen? Want dat maakt het schoonmaken van de wond een stuk minder vervelend voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen abces volgens allebei de dierenartsen. Het stukje dode huis wordt door zijn lichaam afgestoten en dat is goed. Als je antibiotica geef rem je de afstoting van de dode huid. Hij heeft maar heel weinig pus in de wond, soms zelf helemaal niets. Ik vind het rot voor hem om elke keer de bult open te maken, te duwen, en dat er dan helemaal niets in zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas wel ervaring met necrose, bij Toendra. Als je zoekt op "necrose" vind je dat topic wel terug.

Als er etter onder het necrotisch weefsel zit, dan wordt het best opengemaakt en schoongemaakt met een krabbertje. !!! DOOR EEN DIERENARTS, én onder verdoving, omdat het anders te veel pijn doet.

Belangrijk daarbij is dat het konijn antibiotica krijgt die de bacterieën aanpakt die voor de etter zorgen en regelmatig (1 à 2x per dag) de wonde schoon te maken met fysiologisch water (met een spuitje krachtig erop spuiten zodat je de viezigheid ervan losmaakt en wegspuit) en dan met betadine erop.

Lijkt mij toch wel erg belangrijk dat je nijn de goede verzorging krijgt, want anders gaat dat alleen maar erger worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn jullie snel :) Ik had mijn reactie gepost voor ik jullie reactie gelezen had... Ik had het ook gegoogeld maar het ziet er anders uit dan ik op bv wikipedia zie. Zijn stukje dode huid is wit en er zit bijna geen pus bij. De pus zit boven de dode huid en kan er dus makkelijk uit. Volgens de konijnkundige dierenarts mag ik geen antibiotica geven omdat het de afstoting zou stoppen... Lastig zeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk daarbij is dat het konijn antibiotica krijgt die de bacterieën aanpakt die voor de etter zorgen en regelmatig (1 à 2x per dag) de wonde schoon te maken met fysiologisch water (met een spuitje krachtig erop spuiten zodat je de viezigheid ervan losmaakt en wegspuit) en dan met betadine erop.

Bacterie? Bedoel je die in de wond kunnen komen? Maakte jij 2x per dag de wond open/ Bij Jango zit er nu weer een korst op, gisteravond is de wond opengeweest en er zat bijna geen pus in. Hoe kan ik het beste de korst eraf halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Toendra stierf alle huid rond haar pootje af. Die huid zag niet wit, ze was gewoon weg en je zat op bloot spierweefsel te kijken...

Zal het bij Jango dan een andere vorm van necrose zijn? Als de bult open is kun je heel goed een stukje wit zien zitten. Maar omdat het vanonderen vast zit kan het er nog niet uit. Volgens de dierenartsen gaat het steeds een beetje losser zitten (met pus als bij reactie) en na een tijdje kan ik het stukje dode huid eruit duwen. De huid onder de necrose is goed en rondom ook.

Misschien reageert hij anders omdat het op zijn rug zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

necrose is dood weefsel... dood weefsel is niet doorbloed en zal dus een plek van omtsteking blijven!

de necrotischa laag word vaak verwijderd en moet zoals mintaka al zegt open gehouden worden.

als je het steeds dicht l;aat gaan word het iedere keer weer een nieuwe lekkere broeip[lek voor bacterien!

je moet niet zelf het vel van die wond gaan peuteren maar dat moet je door de dierenarts laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal het bij Jango dan een andere vorm van necrose zijn? Als de bult open is kun je heel goed een stukje wit zien zitten. Maar omdat het vanonderen vast zit kan het er nog niet uit. Volgens de dierenartsen gaat het steeds een beetje losser zitten (met pus als bij reactie) en na een tijdje kan ik het stukje dode huid eruit duwen. De huid onder de necrose is goed en rondom ook.

Misschien reageert hij anders omdat het op zijn rug zit?

ben je zeker dat dat witte een stuk huid is en geen etter (die ziet er namelijk wit yoghurtachtig uit en als dat aan de huid plakt, kan die huid er inderdaad wit uitzien...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dode huid is witter dan de etter. Ook is het helemaal vast en zit vast aan de huid.

De dierenartsen zeiden allebei dat het necrose was. Gisteren heeft de dierenarts er ingeprikt om te kijken of er pus onder zat.

Wat zouden jullie dan nu doen?

Teruggaan naar de dierenarts? Het eruit laten halen? het zelf openhouden of juist dichtlaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .