Ga naar inhoud

Anders eten, iets met gebit?


Gast

Aanbevolen berichten

Hai,


 


Ik zag vandaag dat Flip (gemiddelde grootte hangoor, exram, 3,5 jaar nu) een beetje anders eet. Hij wil de langere brokjes niet meer eten, die pakt ie aan maar laat ie uit z'n bek vallen. Daarna komt ie vrijwel meteen om nieuw vragen, als ik dan een kleinere geef eet ie dit wel op. Dit doet ie echter wel met een iets scheve mond, z'n mondhoeken zitten dan niet meer gelijk om het zo even te zeggen.


Ik dacht in eerste instantie dat dit kwam door het nieuwe voer, dat ie het gewoon wat minder vind, maar het lijkt mij niet dat ie dan de kleinere stukjes wel wil en dan ook "scheef" kauwt.


 


Hebben jullie een idee wat dit zou zijn? Ik denk zelf iets met het gebit (of misschien z'n oren weer?) Ik heb wel gevoeld vandaag aan beide kanten, aan de buitenkant, en het voelde verder wel gelijk. Voortanden zien er ook goed uit. Het zou dus eventueel bij de kiezen kunnen zitten. Ik neem aan dat ik dit niet kan voelen of zien en dit bij de dierenarts moet laten doen. Hoe gaat dit dan in zijn werk? Narcose neem ik aan?


 


(Ik wil eerst even een paar dagen kijken of het verandert ja of nee, en hier even vragen of jullie een idee hebben waar het aan zou kunnen liggen. Als het aan blijft houden ga ik natuurlijk naar de dierenarts. Logisch, lijkt mij)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel iets met het gebit of in het bekje of zo ja. Zo lang hij nog kan eten kun je nog wel even kijken of het morgen weer is ja. Anderzijds klopt het natuurlijk niet.

De dierenarts zal met een apparaatje in de bek kijken, misschien is er iets wat zo verholpen kan worden.

Kan hij niets ontdekken dan zal hij een roesje moeten geven om goed de achterste kiezen te kunnen bekijken, en eventuele problemen te verhelpen. Het hoeft maar een lichte narcose te zijn waarschijnlijk dus daar zou ik me dan niet meteen teveel zorgen over maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, z'n oren lijken me ook wat onwaarschijnlijk. Als deze namelijk geirriteerd of ontstoken zijn merk ik dit vrijwel direct aan z'n kopschudden en overmatig krabben.


 


Ik hou het even in de gaten en als het zo blijft of slechter word, even langs bij de dierenarts.


 


Hij heeft dit overigens alleen bij biks, en dan de langere stukken (ik voer nu hfst, grasbrok en die goedkopere van supreme, tasty bites). Bij groente e.d. heeft ie het niet, hooi eet ie ook als een bootwerker.


 


@Lonja, ah, het is dus niet zo'n zware narcose? Ik vind dat altijd een risico en doe het natuurlijk het liefste niet, alleen als het echt nodig is. Flip is verder erg makkelijk gelukkig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij (helaas) akelig bekend in de oren en vermoed haakjes op de kiezen.


Zeker niet al te lang aanzien hoor, als het een puntige of scherpe haak is kan die behoorlijke wondjes veroorzaken aan wang en/of tong.


Geloof mij maar, dan ben je verder van huis en is bovendien erg pijnlijk voor je konijn.


Hier werd altijd gewoon een licht roesje gegeven, zelfs aan een behoorlijk oud konijn en zoals Lonja al aangeeft hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, ah, het is dus niet zo'n zware narcose? Ik vind dat altijd een risico en doe het natuurlijk het liefste niet, alleen als het echt nodig is. Flip is verder erg makkelijk gelukkig.

Nou ja ik kan natuurlijk niet zeggen wat jouw dierenarts doet maar om achterin het bekje te kijken hoeft een konijn niet helemaal volledig knock-out te zijn, stil liggen is in principe dan voldoende.

Afhankelijk van wat er verder moet gebeuren kan er daarna natuurlijk wel een zwaardere narcose nodig zijn.

Klaver had een keer een takje muurvast zitten tussen haar kiezen, dat doet verder geen pijn om dat te verwijderen, omdat ze ook alleen maar lichte haakjes had (doordat ze raar was gaan eten met die tak in haar bek) was het allemaal goed te doen met een lichte narcose. Zulke dingen doen geen echte pijn dus niet erg als ze nog wat voelen tijdens de behandeling.

Ik weet niet hoe het is als de haken groter zijn of zo maar voor een check achterin bij de achterste kiezen zal vast geen narcose vergelijkbaar met een grote operatie gebruikt worden.

Is het nog hetzelfde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke, duidelijk. Dankjewel.

Vanochtend at ie weer normaal, vanmiddag was het weer minder. Kan ook merken dat ie een beetje uit z'n doen is. DA had vandaag geen tijd meer, vond het geen spoed, dus moet maandag bellen voor een evt afspraak als het niet beter wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .