Ga naar inhoud

Diarree ?!


RabbitLoverke

Aanbevolen berichten

Hallo,

We hebben gisteren pas een nieuw konijntje gekocht(haar naam is Dolly),ze zit samen met een gecastreerd mannetje.Ik ging vanochtend naar hen toe, en pakte Dolly op en controleerde haar.En ik zag dat er wat slappe uitwerpselen aan haar anusje hingen.Komt dat door de stress omdat ze nog maar pas nieuw is,of ligt het aan ergens anders?Dolly en Zwartje ''lopen'' regelmatig heen en weer in hun hokje.Ik heb mijn konijntjes nu apart gestoken.De diarree is er nog maar pas, want gisteren hing er niks.Wat moet ik nu doen ?

Grts RabbitLoverke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén maand??? Dat beestje is nog veel te jong! Een konijntje moet eigenlijk minstens 8 weken oud zijn voor het naar een nieuw huisje mag. Maar ja, broodfokkers willen er zo snel mogelijk vanaf, en dierenwinkels willen die beestjes wel jong verkopen omdat ze dan extra schattig zijn.

Ze mag nu absoluut nog niet bij de ram. Ze is te jong en te klein om de rangorde bepaling aan te kunnen. Daar kun je het best mee wachten tot ze 4 maanden oud is. Dan kun je ze op neutraal terrein koppelen, als je haar gewoon in zijn hok erbij zet ziet hij haar als indringer en kan het zijn dat hij gaat vechten om haar uit zijn territorium te verjagen. Tegen die leeftijd kun je ook makkelijker zien of het wel een vrouwtje is, het gebeurt zo vaak dat de winkels vrouwtjes als mannetjes verkopen of andersom dat je bijna gaat denken dat ze gewoon gokken en niet eens kijken.

Zet haar lekker in haar eigen hokje, en geef alleen hooi en water tot de keutels er weer normaal uitzien. Dan biks erbij geven. Wil je haar groenvoer gaan laten eten, dat heel langzaam opbouwen. Dus met een klein stukje beginnen, en langzaam wat meer maken. Het lijkt me ook geen slecht idee om haar even door een dierenarts te laten bekijken, het kan zeer goed zijn dat ze ziek is. Tegen de tijd dat je aan het gedrag van een konijn ziet dat het ziek is kan het vaak al te laat zijn, zeker bij zo een jong dier.

Lees vooral ook deze site goed door, er staat veel informatie over de verzorging van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is veel te jong om samen te zetten hoor! Als ze nog maar vier weken is, dan kan ze zich nog niet verdedigen tegen die grote volwassen ram! De diarree kan inderdaad goed van de stress komen in dat geval.

Best uit elkaar halen en nog minstens 2 maand (!!) wachten om ze te koppelen. Ten vroegste rond 12 weken is Dolly waarschijnlijk groot genoeg om haar vrouwtje te staan tegenover Zwartje.

Verder goed in de gaten houden of ze weer normale keuteltjes gaat produceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

formaat maakt niks uit! het gaat om het aankunnen en volwassenheid!

een klein konijn vane jele weekjes kan niet tegen een oudere ram op!

door de stress van het bijmekaar zetten kunnen ze zelfs coccidiose krijgen... een ernstige aandoening!

dit konijntje is noig veel en veel te jong om samen te zitten met een ram!!! uitmekaar halen dus!

apart laten tot ze 4 maanden is!

nu ivm de diaree even geen biks of groenvoer geven... alleen hooi en evt hooithee!

als de diarree einde van de middag niet wegis contact opnemen met je dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mensen, het spijt me, maar ik weiger echt om hier nog energie in te steken.

Dit lid is er al een tijdje, had nog een andere ID en heeft tot hiertoe ongeveer geen enkele van onze raad aangenomen...

Hij duikt wel steeds weer op als er problemen zijn, maar neemt uiteindelijk van de gegeven raad niets aan...

Ja, ik begrijp dat hij jong is, maar er zijn grenzen...

Genoeg mensen hier die wel open staan voor advies , goed voor hun konijnen zorgen en elke raad die ze hier krijgen serieus bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline wat een goed geheugen heb jij....

na het andere topic gelezen te hebben...... rabbitlovereke.. je moet toch wel snappen ondertussen dat je twee nijnen niet zomaar samen kunt zetten..... en zeker niet zoo en jong konijn!!

zo gaat dit echt niet goedkomen hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .