Ga naar inhoud

Veel drinken en stuntelig lopen (achterpootjes)


beze

Aanbevolen berichten

Hoi,

wij hebben een dwergkonijntje 'Calimero' genaamd en ik moet zeggen dat hij altijd al veel gedronken heeft in vergelijking met onze andere dwergkonijn 'Yurre'.

Nu niet direct een probleem denk je dan maar sinds kort loopt hij ook enorm stuntelig (valt soms zonder reden om, heeft het moeilijk met opstapjes of kan moeilijk van zijn eetplateau afgeraken en sinds vandaag slpeet hij bij momenten met zijn achterpootjes.

Nochtans is er verder niets aan te merken, hij lijkt er niet echt last van te hebben, is speels en eet goed maar het lijkt eerder alsof hij gewoon de coördinatie over zijn achterpootjes bij momenten kwijt is.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met dit soort gedrag van veel drinken en verlies van coordinatie van de achterpoten bij dwergkonijnen terwijl ze schijnbaar toch gelukkig lijken te zijn?

ALvast bedankt, groetjes, Beze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor spoedgevallen kun je natuurlijk altijd terecht bij de dierenarts. Maar als dit al even bezig is zal het wel tot morgen kunnen wachten.

P.S. in Nederland is het ook Tweede Paasdag hoor ;)

achzo, ik dacht effe dat dat in Nederland verschilde, nu, ik ga morgen gaan hoor, hij lijkt er voorlopig weer helemaal bovenop dus die 12 h zal het verschil wel niet gaan maken hoop ik.

Wel bedenk ik me plots iets: kan dit een eventuele cuniculi besmetting geen gevaar vormen voor mijn ander dwergkonijn aangezien ze altijd samenzitten en -spelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah...ok, is ander woord voor EC...

Maar druppeltjes voor in het water? Hij moet zeker panacur of een gelijkaardig produkt krijgen. Om welk produkt gaat het bij jou precies?

heb absoluut geen idee wat voor druppeltjes aangezien ie het in een spuitje heeft gedaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval kan je nu beter "de lastige klant" gaan uithangen...

Ik weet dat Mintaka haar konijn 6 weken heeft moeten behandelen met enerzijds een middel tegen wormen, wat dus ook de parasiet van EC aanpakt behandeld en daarbij nog andere middeltjes dacht ik...

Het is een feit dat EC nog maar heel recent echt door veel DA'en überhaupt gekend is en de juiste behandeling haalt een konijn er wel door, maar de behandling moet echt kloppen...

Ik zou even naar je DA bellen en vragen wat het juist is, dan kunnen we even opzoeken of dat produkt vergelijkbaar is en effectief...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat Mintaka haar konijn 6 weken heeft moeten behandelen met enerzijds een middel tegen wormen, wat dus ook de parasiet van EC aanpakt behandeld en daarbij nog andere middeltjes dacht ik...

inderdaad, zes weken!

ik geloof dat toendra ook nog een tijdje antibiotica en metacam kreeg in het begin, maar dat geen zes weken, maar 10 dagen of zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat was een witte vloeistof waarvan ik haar (berekend op haar gewicht) dagelijks 2 ml moest geven met een spuitje zonder naald in haar bek (het was albendazole)

de AB en metacam ook met een spuitje in de mond

het is echt belangrijk dat je het juiste middel geeft hoor, want iets anders gaat niet werken. E. cuniculi (of die noozose waar je van spreekt) is een parasiet (geen bacterie of virus) en moet dus met een specifiek ontwormingsmiddel te lijf gegaan worden

ik vind het eerlijk gezegd raar dat het druppels zijn voor in het drinkwater, want als je nijn nu niet veel drinkt, dan krijgt het die medicatie ook niet binnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat was een witte vloeistof waarvan ik haar (berekend op haar gewicht) dagelijks 2 ml moest geven met een spuitje zonder naald in haar bek (het was albendazole)

de AB en metacam ook met een spuitje in de mond

het is echt belangrijk dat je het juiste middel geeft hoor, want iets anders gaat niet werken. E. cuniculi (of die noozose waar je van spreekt) is een parasiet (geen bacterie of virus) en moet dus met een specifiek ontwormingsmiddel te lijf gegaan worden

ik vind het eerlijk gezegd raar dat het druppels zijn voor in het drinkwater, want als je nijn nu niet veel drinkt, dan krijgt het die medicatie ook niet binnen...

ik ben helemaal in de war nu, de dierenarts sloot ook een hernia niet uit..;

en drinken doet ie net enorm veel, al sinds we hem hebben eigenlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp Ik helemaal!!!

Maar hou er rekening mee dat wij hier erg vaak verhalen krijgen van verkeerder behandelingen van DA'en mbt konijnen!! Jammergenoeg zijn niet alle DA'en bekwaam op dat gebied, ze moeten er speciale bijscholingen voor volgen. Vandaar ook dat wij hier onmiddellijk op reageren.

Dat is nu net typisch aan het houden van konijnen , de eerste uitdaging is een kundige DA vinden.

Trek het je niet aan, bel gewoon je DA op, vraag wat er precies in het spuitje zit en bel daarna desnoods een andere DA op ,eventueel ééntje die op onze lijst staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal!

tot mijn grote verbazing huppelt ie vandaag rond als een dartel jong konijntje!

zou het dan toch een hernia of klemming zijn geweest en hebben de 3 grote spuiten dan toch geholpen? Of kunnen die druppeltjes tegen de parasiet zo snel hun werk doen?

fingers crossed dus!

greetz, Beze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn nieuws!

Was het cortisone (corticosteroiden) die hij gekregen heeft in die spuiten? Dat wordt gegeven tegen een geknelde zenuw bijvoorbeeld en kan inderdaad heel snel werken. Medicatie tegen EC doet langzamer z'n werk. 't Is te zeggen: die doodt de parasiet, en dan is het aan de hersenen (die schade opgelopen hebben / aangetast zijn door de parasiet) om beetje bij beetje de verloren functies te laten overnemen door gezonde hersencellen.

Heb je contact opgenomen met de DA om te vragen wat je nijntje nu allemaal gekregen heeft van medicatie? Moest het mijn konijn zijn, ik zou dat toch willen weten... Ik vraag altijd mijn DA de kleren van het lijf als ze aan komt zetten met medicatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .