Ga naar inhoud

Knaagsteen


Sonny

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik hoor soms positieve en soms negatieve meningen over knaagstenen (bv. van vitakraft). Ik zou ze misschien soms zo'n steen geven, maar ik weet nog niet of dat echt nodig is. Ze krijgen vaak een wortel dus hun tandjes zijn wel genoeg geslepen. Ik heb 2 nijnen en ze zijn 1 jaar oud.:bunny1:

Alvast bedankt!!

Sonny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagstenen bevatten een te hoog gehalte aan calcium wat neerslaat in de nieren, waar het dus een niersteen vormt. Op het moment dat een niersteen loskomt, komt het in de blaas en spreek je van een blaassteen. Aangezien een steen groter is dan het buizentraject wat het aflegt, is dit een heel pijnlijk proces, wat voor je konijn echt niet fijn is! Ook zijn ze een broedplek voor bacteriën, en een steen kan natuurlijk ook de urineweg gaan blokkeren.

Het is dus belangrijk om geen knaagsteen te geven, maar ook te kijken of je biks niet teveel calcium bevat.

Zoals meerderen hierboven al melden zijn er natuurlijk veel gezonde dingen om de knaagbehoefte van je nijn te doen verzadigen.

(Was het overigens niet zo dat als je konijn zijn tanden niet goed slijt, dat hij/zij een permanent probleem had met de tanden wat zelfs de beste knaagsteen/wilgentak oid op kon lossen? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een permanent probleem is kunnen alle knaagmiddelen daar niets aan doen. Maar een gebrek aan knaagmogelijkheden kan ook leiden tot doorgroeiende tanden zonder dat er iets fout zit. Dat is dan goed op te lossen door voldoende te knagen te geven. Zo zat het geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ik hoor ook pas sinds kort dat een knaagsteen slecht is, maar ik heb nog even op internet gezocht, en daar staan inderdaad alleen maar negatieve dingen.

Als je bang bent dat de tanden van je konijnen te lang worden geef ze dan liever een tak van een fruitboom of van een wilg dan een knaagsteen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .