Ga naar inhoud

kopje schuin houden


KarinM

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb een dringende vraag:

Ik heb een konijn (haar naam is Lotje) en ze houdt haar hoofd steeds schuin, en als ik haar optil draait ze op haar rug. Het ziet er heel zielig uit! Ik heb op het internet gelezen dat het ook een soort ziekte kan (Torticollis). Kun jullie misschien vertellen wat ik moet doen? Ik ben namelijk een beetje in paniek.

Alvast Bedankt.

Karin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft het ook gehad, en heeft inderdaad een kuur gehad, het duurde bij ons heel lang voor het over was, en bij mij was het ook heeeeel erg duur, maar goed dat had ik erg graag voor over, ze is nu genezen maar haar koppie is nog wel een beetje scheef maar ze heeft geen pijn (als ik de dierenarts mag geloven) ze is vrolijk eet en drinkt goed en als je haar los in de tuin doet is ze sneller als m'n andere nijnen!!!

Maar wacht niet te lang en ga zeker naar de DA.

Sterkte, groetjes,

Het ziet er niet leuk uit valt ze ook om? zo ja is het beter om haar in een klein hok met een handdoek te doen zodat ze zich niet kan bezeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nu wel ok.

Ik heb toen (direct) maar de dierenarts gebeld en naar 3 keer een andere telefoonummer te hebben gebeld(weekend-regeling), kreeg ik eindelijk een dierenarts aan de telefoon die mij uitlgde dat het zeer waarschijnlijk de e. cuniculi-parasiet is. Ze vertelde me dat er wel een medicatie tegen was, maar dat er een grote kans is dat ze toch dood gaat. Ik heb Lotje wel de kans gegeven om beter te worden en kon een kuurtje (Panacur en Antibiotica) ophalen. Ik heb haar direct de medicijnen geven en het lijkt beter te gaan, het gaat in ieder geval niet slechter. Ik heb haar bij de rest van de konijnen moeten weghalen. (ze leeft samen met 5 andere konijnen) en ik hoop dat het nu beter gaat. Ze drinkt en eet normaal en ze is heel alert en beweegt 'gewoon' rond, dus hopelijk gaat alles goed en kan ik haar weer snel bij de andere konijnen terug zetten.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft de dierarts haar zelf niet gezien? Dat gevoel krijg ik bij je bericht en dat vind ik toch een beetje raar... Hij geeft nogal een 'zwaar oordeel' Moeten ze daar niet eerst een test voor doen ofzo? Ik ken de ziekte verder niet, maar een diagnose door de telefoon hou ik persoonlijk niet zo van...

Ik hoop dat het snel beter gaat! en ze snel bij de anderen terug kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het werkelijk over e. cuniculi gaat, dan is de lengte van de behandeling van groot belang: minstens 6 weken. Omdat de parasiet overdraagbaar is naar andere konijnen via urine, en jouw konijnen samen zaten, zou je ook de andere dieren moeten behandelen, preventief 2 weken lang. De dosis is volgens het gewicht, dus niet iedereen dezelfde dosis gaan geven!

Ik zou hierover toch maar overleggen met de DA als ik jou was.

Ik heb destijds mijn gezonde nijnen ook moeten meebehandelen preventief...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Als het werkelijk over e. cuniculi gaat, dan is de lengte van de behandeling van groot belang: minstens 6 weken. Omdat de parasiet overdraagbaar is naar andere konijnen via urine, en jouw konijnen samen zaten, zou je ook de andere dieren moeten behandelen, preventief 2 weken lang. De dosis is volgens het gewicht, dus niet iedereen dezelfde dosis gaan geven!

Ik zou hierover toch maar overleggen met de DA als ik jou was.

Ik heb destijds mijn gezonde nijnen ook moeten meebehandelen preventief...

De dierenarts vertelde mij dat het geen zin heeft om medicijnen te geven als de andere konijnen er nog geen last van hadden. De andere konijnen hebben er ook geen last van gekregen, dus daar ben ik blij mee. OOk gaat het met Lotje goed, ze zit nu weer bij de andere konijnen en heeft geen scheef hoofdje meer en eet nu ook een stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je even naar een andere (konijnkundige) dierenarts gaan? Het is heel belangrijk dat je een goede dosis hebt en een goede medicijn combinatie.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij hebben heel veel konijnen de EC bacterie. Het speelt pas op als de weerstand minder is. Ik heb ook een EC konijn gehad, ik heb toen mijn andere konijn niet hoeven behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij hebben heel veel konijnen de EC bacterie. Het speelt pas op als de weerstand minder is. Ik heb ook een EC konijn gehad, ik heb toen mijn andere konijn niet hoeven behandelen.

Het is géén bacterie (want dan zouden antibiotica helpen), maar een parasiet die overdraagbaar is via de urine.

50 à 60 % van de konijnen zijn er volgens DA Inge Thas mee besmet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

hallo

mijn stampertje heeft het nu ook met dat schuine kopje

ben er vandaag mee naar de dierenarts geweest

daar is tie gewogen en heeft tie een aantal spuitjes gekregen

en morgen en vrijdag moet ik weer terug komen met hem

maar hij ligt er nu zo levenloos bij zo ken ik hem niet

weet iemand ofdat dat dit normaal is ?

moet hem met een spuitje water geven en met een spuitje zo wortelhapje geven,hopenlijk komt tie er weer helemaal bovenop

hou zielsveel van hem

groetjes mariska bazinnetje van stampertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .