Ga naar inhoud

poot amputatie


DMHorses

Aanbevolen berichten

Ik heb me hier ook aangemeld zodat ik mijn verhaal kwijt kan. Ik heb zelf 2 konijnen, een vlaamse reus dame en een gecastreerde dwerg man.

Sinds ik de opleiding volg voor paraveterinair en stage loop bij dierenartsen heb ik alleen maar pech met mijn huisdieren. Eerst zijn beide honden aan de beurt geweest met verschillende dingen en heb ik ze ook nog eens laten castreren en nu moest mijn vlaamse reusje onder het mes.

Zaterdag ben ik met haar bij de spoeddienst geweest en toen bleek dat ze een gebroken achterpoot had. Hoe dit kan is mij echt een raadsel, waarschijnlijk heeft ze toch gekke sprongen kunnen maken in haar hok. Deze gaf al aan dat het een waarschijnlijk een moeilijke breuk was maar dat er wel een pen in gezet kon worden. Amputatie van een poot bij een konijn zou niet mogelijk zijn.

Ik gister(dus maandag) mijn eigen dierenarts gebeld en deze wilde niks van pennen weten, ik moest over een week of 3 maar terug komen want het zou vanzelf wel herstellen. Ik vertrouwde dit echter niet en heb op mijn stage adres om raad gevraagd. Ik kon haar vandaag meenemen zodat we een rontgenfoto konden nemen. Hierop werd mijn vermoeden bevestigd, het ging om een meervoudige breuk met de 2 grote botdelen naast elkaar. Later bleek ook dat de poot flink gezwollen en blauw was van de bloeduitstortingen.

De meeste dierenartsen raden geen amputatie aan maar ik heb onder ander op dit forum en op internet ervaringen gelezen met konijnen die wel zonder achterpoot goed kunnen leven en ook deze dierenarts vond in zijn documentatie terug dat het wel degelijk kon. Ik had ook 2 opties, of een amputatie of euthanasie. Ik wil al mijn dieren een kansje geven en zo ook ons konijn dus heb ik voor het laatste gekozen. Als er niks zou gebeuren zou de poot afsterven en zou ze een vreselijke dood sterven. Ik ben dus nog steeds een beetje verontwaardigt dat mijn eigen dierenarts mij zo heeft laten zitten.

De operatie is geslaagd en nu hopen we op een goed herstel, hieronder een foto van haar zoals het er nu uit ziet. Ik zal in dit topic haar herstel bijhouden. Hopelijk hebben we over niet al te lange tijd weer een vrolijk konijn rondlopen! Ze is nu nog een beetje zielig maar heeft al wel wat gegeten en kan zich al door haar hokje heen bewegen. Hopelijk kan ze snel weer met haar vriendje samen, durf dat nog even niet aan.

http://www.dmhorses.nl/berdien.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, helaas horen we wel vaker gekke verhalen van onbekwame DA'en hier... maar goed van je om dit niet te aanvaarden en verder te zoeken!

Er zitten volgens mij een aantal leden hier (of zijn er ooit geweest alleszins) met een konijn dat een amputatie heeft gehad en goed is afgelopen.

Alleszins veel succes, ik verheug mij op haar succesvolle herstelverhaal en ik duim voor je dat alles weer goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een indrukwekkend verhaal!!!

Arm dier.

Super van je dat je naar een andere dierenarts bent gegaan omdat je het oordeel van je eigen da niet vertrouwde.

Nu maar hopen dat je vlaampje weer goed herstelt van deze zware operatie.

En als ze straks is opgeknapt kan ze weer lekker met haar maatje een gelukkig leven leiden.

Ik wens jullie heel veel sterkte !!!!!!!!

Groetjes Margreet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 1: Tot nu toe gaat het goed met haar. Ze eet en drinkt en had al flink huisgehouden in haar hok. Vanmorgen had ze wel flink pijn en huilde ze ook een beetje maar na een injectie pijnstilling gaat het weer beter. Onder toezicht mag haar vriendje afentoe bij der en dan liggen ze weer als vanouds tegen elkaar aan en hij gaat haar oren wassen.

gr. dor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft een pakje gekregen! Ze zit constant aan haar hechtingen en vandaag zijn er nietjes bij gezet. Nu moeten we dus voorkomen dat ze dit weer open maakt. Een kap werkt niet dus nu maar een rompertje... Vinden jullie haar niet heel schattig zo;-)

berdien2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze redt zich prima! Gister was ze even in het grotere hok en toen rende ze van blijdschap in het rond. Ik ben er zelf versteld van hoe goed ze het zonder een achterpoot doet. Voorlopig moet ze zich echter nog even rustig houden tot de wond goed genezen is.

gr. dor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze ziet er wel aandoenlijk uit met dat rompertje.

Wil ze het wel aanhouden?

Bas beet na zijn operatie ook de hechtingen eruit maar alles wat ik hem aan trok wist hij uit te krijgen,met als gevolg dat hij opnieuw geopereerd moest worden om de wondranden op te schonen en de wond opnieuw te hechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ze ziet er inderdaad schattig uit! Mijn hondje Koda had ook een rompertje aan na zijn castratie blauw met witte streepjes, leek net zo'n ziekenhuis patientje. Ze hebben tegenwoordig ook van die speciale pakjes voor zieke diertjes.Heb je een gewoon rompertje of z'on ding van de dierenarts??

Fijn dat ze zich goed red.Geef haar maar een extra aai van mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze laat haar pakje prima zitten! Heb nu een rompertje van me werk meegenomen, die zijn eigenlijk voor honden en katten en bij haar achterpoot heb ik het dichtgeplakt met leukoplast. We hadden ook een kap bij haar om gedaan maar daar word ze helemaal gek van dus dat was niet zo'n succes.

Op de plekken waar de hechtingen eruit zijn zitten nu nietjes en ik heb wondzalf mee. Als ze idd nog meer eraan zit zal ze opnieuw onder narcose moeten om de wond op te schonen want de wondranden zijn niet mooi meer. Dus we hopen op het beste nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn er helaas nog niet. Er zijn wat complicaties, ondanks al onze mooie pakjes heeft ze toch de achterste hechtingen te pakken gekregen. Precies het rotste stuk om in te pakken en waar de meeste spanning op stond. Nu hopen we dat het met zalf geneest en elke dag moeten we het verbinden, de genezing het kan heel lang gaan duren(maanden), maandag gaan we bekijken of ze opnieuw onder narcose moet om opnieuw te gaan hechten, de wondranden moeten daarvoor eerst opgeschoond worden. Ons konijn is er gelukkig heel vrolijk onder en zolang ze dat heeft blijven we proberen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .