Ga naar inhoud

vraagjes voeding fuzzy


YvonneH

Aanbevolen berichten

Zoals jullie misschien gelezen hebben is Fuzzy weer thuis.

Hij is best wel afgevallen (ik weet eigenlijk niet hoeveel, zal hem morgen eens wegen) en bleek ook nog coccidiose te hebben. Van de da had ik al wat groen meegekregen. Hij heeft vandaag wat gras op, ik denk 1 of 2 stengels bleekselderie en 2/3 blaadjes witlof (en ook wat ss en wat hooi).

Nu weet ik niet hoeveel groen hij bij de da heeft gegeten de laatste paar dagen.

Ik vraag me dus af of het verstandig is om hem nu nog meer te geven of krijgt hij er dan last van?

Ook was de bleekselderie die hij mee kreeg vrij wit van kleur, die ik vanmiddag gekocht heb is echt groen. Maakt het uit wat voor kleur het heeft, ik bedoel als het (nog) groen is is het dan ook gewoon al eetbaar?

Nog 1 vraagje: we mochten ook dwangvoer op een schoteltje aanbieden omdat hij toch wel moet aankomen, is 1x per dag dan goed als extra?

Sorry voor alle vragen (had ik vanmiddag duidelijker moeten vragen).

Als iemand nog tips heeft voor het aankomen hoor ik het graag hoor:bunny1:

Groetjes Yvonne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groene selder is prima hoor!

Ik zou dat dwangvoer aanbieden zolang hij er van eet. Eet hij dat graag en meer keer per dag ,zoveel te beter.

In dat geval ga je niet veel andere zaken nodig hebben vermoed ik, daar zit echt alles in.

Wortel is natuurlijk ook een goede dikmaker en zoet fruit,maar daar gaan ze weer aan wennen en dat is ook niet goed... Ik zou heb gewoon meer biks en groente geven bovenop het hooi.

Heb geen ervaring met het effekt van groenten bij cocc, maar dat zal wel iemand anders weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allebei!

Dan gaan we hem straks gewoon dwangvoer (juvenile) op een schoteltje aanbieden en kijken wat hij doet. Genoeg groen gehad vandaag dus! Hij heeft z'n bakje ss half leeg dus voor ik naar bed ga zal ik het weer even aanvullen. Hij eet trouwens meer stro dan hooi maar hij knabbelt ook wel een beetje van het hooi hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het dwangvoer daar had hij duidelijk geen zin in dus dat heb ik maar weer weggehaald. Hij had net een paar zachte keutels idd. Kan ik hem beter dan even helemaal geen groen geven of mag hij wel iets?

Gister was z'n voerbakje zo goed als leeg maar vandaag eet hij nog niet zoveel, iemand nog een idee om het voer en hooi aantrekkelijker te maken?

Ik dacht evt wat peterselie erdoor, of mag hij dat ook niet?

@ xhann: hij krijgt kruidenhooi met paardebloem. vind hij op zich wel lekker maar vooral de bloempjes enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er inmiddels wel achter dat hij gewoon hooi (alpenweide hooi van vitakraft) veel lekkerder vind dan kruidenhooi. Ook eet hij eigenlijk alleen 's avonds en 's nachts biks (vreemd of niet?).

Hij eet wel wat groen op een dag en ik zal het van de week wel verder opbouwen denk ik. Hij is iig veel meer wakker en oplettend. Elke keer als je bij z'n hok komt kijkt hij meteen of je iets lekkers hebt. Alles lijkt hem nog wel veel energie te kosten maar dat is misschien niet zo gek.

Die zonnebloempitten, eten ze die eigenlijk helemaal op of net als wij alleen de binnenkant? En krijgt hij daar ook meer energie van misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

die zonnebloempitten eten ze lekker helemaal op!!! hier zijn ze er dol op!!

aangezien pitten en noten de nodige vetten bevatten.. neem ik aan dat die ook wel wat energie opleveren...

maar van een paar zonnepitjes op een dag moet je natuurlijk geen sprongen...verwachten..... denk ik...

denk dat een voordeel is.. dat ze het vaak heerlijk vinden... het als je het door zijn eten doet het eten aantrekkelijker maakt... en er dus die vetten inztten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bedankt, ik zat het me gewoon af te vragen of ze het helemaal opeten.

Hoeveel kan ik er geven op een dag denk je?

Hij hoeft ook niet heel veel aan te komen denk ik, maar idd wat extra energie kan geen kwaad denk ik. Ik heb hem net gewogen. Hij weegt op onze weegschaal nu 1300 gram, dat is minder dan hij vorige week hier woog. Hier woog hij toen 1440 gram maar bij de da (voordat hij ziek werd) 1300 gram. Ik weet dus niet of het klopt maar hij voelt iig wel al iets beter aan vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb t me ok afgevraagd destijds hoor haha!!

ik neem aan dat je dat wel weet maar voor het geval dat.... je moet gewone ongezouten pitten hebben he.. niet die wat wij mensen eten! maar dat wist je vast wel.

ik koop ze in het tuincentrum voor iets van 80cent voor een halve kilo ofzo....

ik geef ze hier zo een tot twee keer in de week een heel klein handje door hun voer heen.. of gebruik het als beloning... in sommige konijnenvoeders zit het er al doorgheen gemengd...maar mijn konijn hoeven ook niet dikker te worden...

als ze er teveel van krijgen kunnen ze ook hiervan aan de diaree gaan...

tsjaa... hoeveel geef je er... moeilijk een aantal te zeggen...begin eens met een pitje of vijf tot 10 op een bakje voer...

das nog niet zo heel veel...

moeilijk om zo te zeggen.... tis een beetje op gevoel denk ik...

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Kelly!

Eigenlijk..... heb ik een tijdje geleden (denk wel 2 maanden) zo'n zak gekocht met zonnepitten. Wel ongezouten idd. Het lag bij het vogelvoer dus dat is goed toch? Maar ik heb altijd leuke ideen en dan koop ik iets en dan vergeet ik het eigenlijk weer. Beetje blond dus:$

Maar goed ik zal hem straks eens lekker verwennen met een paar pitjes (en de rest eindelijk ook dan he)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .