Ga naar inhoud

!! 2 Voortanden helemaal afgebroken !!


Jaa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vanmiddag zijn de voortanden van mijn konijn allebei afgebroken nadat ze ergens flink aan zat te knagen en uitgleed en dus met haar tanden aan de tralies bleef hangen.

Meteen naar de dierenarts gegaan omdat het ook bloed(de). Ze zijn er echt allebei uit, ik hoop echt dat ze weer terug groeien.

Ik heb de volgende tips van mijn dierenarts gehad;

-Olvarit halen en spuitjes olvarit geven

-Ik heb sla gehaald, dat is zacht en kan ze eten

-Gewoon bix in water laten staan en haar laten kiezen wat ze wil; vochtige bix wat een 'papje' is of proberen hele kleine bix te voeren

-Ik heb pijnstillers gekregen die ik 1 maal daags toe moet dienen.

Ik ben erg geschrokken (zit nog steeds te shaken) en ik hoop dat t allemaal goed komt. Iemand nog tips of aanwijzingen???

Tnx alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen sla geven!!!

Konijnen gaan daar snel van aan de diarree en sla dan ook altijd in mate geven.

je kan beter andyvie, rucolla, witlof geven en peterselie om de eetlust te wekken.

Alles in mate als ze er niet aan gewend zijn.

Wat zei je da over de boventanden, die zullen namelijk doorgroeien nu ze geen ondertanden hebben om op af te slijten.

En hoe ernstig zijn ze afgebroken? groeien ze nog terug of?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus maar de vraag of ze terugkomen. Ik kom over 3 weken terug bij de DA om de ondertanden bij te knippen. Als ik het deze week niet vertrouw dan kom ik gelijk terug en gaan we foto's maken. Eventueel zou hij misschien over 3 weken kunnen zien of er een beetje groei te zien is. Het is te hopen dat de wortels doorgroeien.

Oh shit wat is dit balen:((

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht een beetje sla geven. Heb nu 3 strookjes van 3/4 cm lang. Daar zal ze toch niet meteen van aan de dunne gaan? Ze eet wel, bix kan ze nu niet oppakken ben ik bang omdat ze geen voortanden heeft. Of doen ze dat met de tong oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen zonder voortanden eten ook gewoon bix, dus dat is geen reden om geen bix te eten.

Natuurlijk zal ze misschien de eerste dagen niet of nauwelijks eten omdat het zeer doet in haar bekkie en dan is het aan jou de taak om toch te zorgen dat de darmen op gang blijven door dwangvoer.

Daarnaast hooi geven en zorgen dat ze dat ook gaat eten

Sla als ze dat niet gewend is zou ik zeker met mate geven en dan is 3 van die stukjes al veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla gooi ik er nu uit, hooi heb ik er al volop ingegooid en ik ga zo ns ff kijken of madam zin heeft in Olvarit.

Bix heeft ze tot nu toe niet gegeten, heb t wel gebroken voor dr zodat t kleine stukjes zijn, ze zal idd flink pijn in dr bekkie hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is trouwens dr boventanden kwijt, onder zitten er nog wel. Het was echt een eng gezicht om te zien.

Het lijkt erop of ze probeert om wat biks te eten, Olvarit was geen succes.

Ze is wel gewoon erg actief, ze huppelt nu lekker rond en blijft alleen maar bij mij eigenlijk. Zal weinig slapen worden vannacht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het probleem is m meer dat ze de biks moeilijk op kan pakken. Ze moet dat nu met haar lippen doen volgens mij. Hou t in de gaten. Ga vannacht wel een paar keer kijken.

Hoe groot achten jullie de kans dat er weer tanden doorgroeien? Je kijkt nu echt naar 2 gaten in het tandvlees, geen stukje tand te zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 1 van mijn konijnen is een keer een ondertandje afgebroken na een gevecht met een ander konijn, maar die ondertand is niet meer terug gekomen.

De dierenarts had toen niet gezien dat de ondertand was afgebroken, ik kwam er zelf een week later achter, toen ik terug kwam van vakantie (ging de dag van het vechten smiddags op vakantie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te zeggen hoeveel wortel er nog over is zo door de pc heen.

Maar is dat te weinig om te hergroeien dan vrees ik dat je de tegenoveliggende tanden ook zal moeten laten trekken.

Vaak als ze zo ver zijn afgebroken en ze komen terug kunnen ze ook nog eens broos zijn.

Dus hoe dan ook, goed in de gaten houden en ik weet nioet waar het exact door kwam, maar pobeer als daar een oplossing voor is herhaling te voorkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het probleem is m meer dat ze de biks moeilijk op kan pakken. Ze moet dat nu met haar lippen doen volgens mij. Hou t in de gaten. Ga vannacht wel een paar keer kijken.

Hoe groot achten jullie de kans dat er weer tanden doorgroeien? Je kijkt nu echt naar 2 gaten in het tandvlees, geen stukje tand te zien...

Konijnen pakken biks altijd op met hun lippen, niet met hun tanden...

Dat is net het mooie en praktische aan die gepleten bovenlip, daarmee kunnen ze makkelijker "grazen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voortanden worden wel eens getrokken als ze scheef doorgroeien (olifantentanden). Een konijn kan dus heel goed leven zonder voortanden. Hooi en biks kunnen ze gewoon eten. Hooi kan je wel fijn knippen en ook groenvoer moet je klein snijden, zodat de hapklare stukjes kunnen oppakken. Mochten de tanden niet teruggroeien dan moeten de andere voortanden er ook uit, want een konijn slijt zijn tanden omdat de boven- en ondertanden langs elkaar schuren. Tanden groeien voortdurend, dus als dit niet meer gebeurt, groeien de achtergebleven tanden constant door met alle gevolgen van dien.

Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Hallo

Als ik het goed heb gezien, is de helft van mijn konijn zn ondertand afgebroken. ik heb echt geen idee hoe het komt en hij lijkt er ook geen last van te hebben. hij eet gewoon zijn brokken.

moet ik naar de dierenarts? groeit het weer aan???/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Als ik het goed heb gezien, is de helft van mijn konijn zn ondertand afgebroken. ik heb echt geen idee hoe het komt en hij lijkt er ook geen last van te hebben. hij eet gewoon zijn brokken.

moet ik naar de dierenarts? groeit het weer aan???/

Het is eigenlijk niet de bedoeling om oude topics weer omhoog te halen. Als je naar aanleiding van een topic een vraag hebt over je eigen konijn, dan kun je het beste even een eigen topic openen. Op dit topic gaat dan ook een slotje.

Om antwoord te geven op je vraag: Ja, het beste is om even langs de DA te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .