Ga naar inhoud

Waar heeft mijn konijn last van? Ik kom er niet uit!


Pluis

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Leuk zo'n konijnenforum...en handig, ik maak me namelijk zorgen over ons konijn Pluizenbol. Het is een Vlaamse Reus van 1,5 jaar oud. Sinds een week of twee heeft hij last van tranende oogjes, maar omdat hij voor de rest nog lekker vrolijk rond hupste maakte ik me niet al te veel zorgen.

Maar sinds een dag of twee hoor ik em ineens wat 'snurkerig' ademhalen en schudt hij met z'n kop.

Zijn eetlust is de ene dag normaal en dan weer wat minder ..om daarna weer gewoon veel te eten..eten is normaal gesproken Pluis zn favoriete bezigheid! Voor de rest vind ik em wat onrustig. Ik heb al zitten neuzen op internet, maar ik word er niet veel wijzer van..

Hij heeft al eens wat aan zn oren gehad, maar die zien er nu schoon uit.

Morgen ga ik met hem naar de dokter, maar ik wil eigenlijk gewoon weten wat er met mn beessie aan de hand is...zegt iemand deze symptomen iets?

Alvast bedankt

Groet Pluis

Ps..hij heeft geen snotneus

Link naar reactie
Delen op andere sites

myx =

Myxomatose

Myxomatose wordt verspreid door een virus. Een konijn kan besmet worden door vliegen, vlooien, mijten en andere konijnen die het virus met zich meedragen. De symptomen van myxomatose zijn: Natte ogen, een vieze neus, knobbels, het konijn eet niet en heeft koorts. Een konijn dat nooit geënt is overleeft deze ziekte bijna nooit. Het beste dat je voor je nijn kunt doen is hem goed warm houden en een dierenarts bezoeken. Deze zal dan passende medicijnen meegeven. Het konijn kan tegen deze ziekte worden ingeënt, de entingen blijven 6 maanden werken en moeten daarna worden herhaald. Naar weetje: myxomatose is door mensen ontwikkeld en ontworpen om de konijnenpopulatie in australie tegen te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het misschien ook kan zijn is iets aan het middenoor. Dat schudden met de kop kan dat verklaren. Je hebt in elk geval enorm veel symptomen die bij veel ziektes kunne passen dus ik zou zo vroeg als je kan naar de dierenarts gaan want die zal enkel uitsluitsel kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet meteen aan myx hier hoor...niet panikeren, daar duurt het al te lang voor ook trouwens...

Maar ik sluit me aan bij Cynne, een DA bezoek staat al op de planning heb ik begrepen?

Zorg dat zeker de tanden goed nagekeken worden, dus de kiezen tot vanachter in de mond en of er geen wondjes op wang of tong zitten.

Zorg ook dat de DA de tijd neemt om goed en aandachtig naar de longen te luisteren.

Een konijn wat niet of slecht eet = een konijn wat zich niet lekker voelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortels van de tanden kunnen tegen de traanbuis drukken wat verstoppingen/ontstekingen kan veroorzaken.

Een tand kan bij verkeerde slijtage/niet voldoende op 2 manieren groeien.

Meestal komen er haken op de kiezen, maar het kan ook zijn dat de wortels dus dieper gaan, omdat de tand door geen goeie slijtage zeg maar in de kaak wordt gedrukt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we komen net bij de dokter vandaan...Pluis heeft een longontsteking! Waarom hij zo met zn kop schudt is onduidelijk...het leek de arts beter om eerst die longontsteking aan te pakken. Die tranende oogjes konden daar ook van komen.

Zijn gebit was prima in orde. En ik kreeg een compliment dat onze Pluis er verder hartstikke goed uit zag!

Pluis is trouwens geen Vlaamse Reus, maar een Groot Lotharinger heb ik zojuist gehoord.

Bedankt voor jullie reacties..ik vind dit een leuk forum!

Groetjes Pluis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .