Ga naar inhoud

voeding


lisa4

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje.

Is het zo dat je konijnen elke dag groente en fruit moet geven. Ik geef denk ik 3 x in de week fruit of groente. Ik doe dit namelijk omdat een van de twee konijntjes niet zo goed reageert op groente en fruit. Hij gaat namelijk snel aan de diaree. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat ik geen fruit en groente met veel suikers moet geven. Maar ook als ik dit doe gaat het nog steeds fout. Hoe kan ik dit het beste oplossen.

En nog even een vraagje. Dit konijntje heeft sinds jong af aan al last van oranje urine. Ik ben hiermee naar de da geweest. Ze hebben hem onderzocht maar konden niks vinden. Het kon ook niet komen door worstels of paprika want dat kreeg hij in het begin nog niet. En het was ook geen bloed. Weet iemand misschien hoe het kan komen?

Ik hoor het wel.

groetjes Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar keer in de week fruit of groente is volgens mij prima. Mijn konijnen krijgen ook niet elke dag fruit of groente.

Een rood of oranje konijnenplasje onstaat door een rode kleurstof, porfyrine-pigment. Ik meen ooit gelezen te hebben dat konijnen die kleurstof kunnen toevoegen vanuit een bepaalde klier en dat ze zulke plasjes gebruiken als territoriummarkering. Maar ik heb er net naar gezocht op internet en ik vind dat nergens meer. Ik vind alleen dat die kleurstof kan ontstaan vanuit de voeding, bepaalde groenten, bepaalde takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker als je konijn al vatbaar is voor diaree,zou ik voorzichtig zijn met groen voer ,en het opbouwen,steeds kleine stukjes geven en kijken hoe dat gaat

als het goed staat hier op bb een lijst met wel en niet goed is voor konijnen

hier krijgen ze alleen rucola en peterselie,en dat is ook nog eens goed tegen gas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar keer in de week fruit of groente is volgens mij prima. Mijn konijnen krijgen ook niet elke dag fruit of groente.

Een rood of oranje konijnenplasje onstaat door een rode kleurstof, porfyrine-pigment. Ik meen ooit gelezen te hebben dat konijnen die kleurstof kunnen toevoegen vanuit een bepaalde klier en dat ze zulke plasjes gebruiken als territoriummarkering. Maar ik heb er net naar gezocht op internet en ik vind dat nergens meer. Ik vind alleen dat die kleurstof kan ontstaan vanuit de voeding, bepaalde groenten, bepaalde takken.

Tja...je vindt erg gekke info op het internet.... met territoriumafbakening heeft het alvast niets te maken, waarom zouden ze kleur gebruiken? Ze gebruiken de geur...

Maar het is idd zo dat de urine kan kleuren door het voedsel. Dat kan ook van droog voer waar kleurstoffen in zitten of idd van wortel.

Groenten kan je volgens mij ook beter dagelijks geven ipv een paar keer in de week. Groenvoer is na hooi, het beste voor konijnen. Op voorwaarde dat ze er traag aan wennen. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...

Fruit zou ik laten, in fruit zitten nl veel suikers en is onnodig, zie het als beloning. En ga zeker op zoek naar de oorzaak van de diaree. Een konijn hoort dat niet te hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt roefel idd ook elke dag een groentenschotel en hooi en dan 's avonds krijgt hij zijn afgewogen hoeveelheid biks en nog hooi om de nacht door te komen.

Ik geef ook enkel fruit als beloning en dan is het ook nog meestal appel of een druif zonder pit en vel ofzo.

Banaan probeer ik zoveel mogelijk te mijden. Daar word ie enkel dik van.

Ik geef caroline ook gelijk dat je nijn geen diarree zou mogen hebben. Een tripje aan de Da kan vast helpen.

Van die klier met kleurstof in heb ik nog nooit gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee plas van een konijn kan ook door bodembeddeking verkleuren

ik ben het met de rest eens dat je het beste gewoon elke dag dezelfde groeten kan geven en hier eens verder zoekt hoe je dat kan op bouwen zodat de diaree hopleijk achter wege blijft

Maar blijft het aanhouden dan zou ik ook even naar de dierenarts gaan

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

best begin je met het geven van een soort tegelijk.

je geeft hier en klein stukje van, ongeveer ter groote van een postzegel.

gaat dit goed? dus geen diarree de volgende dag, dan geef je de dag erna een stukje ter grootte van twee postzegels....

als je dit een aantal dagen uitgebreid hebt ga je een andere soort erbij geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .