Ga naar inhoud

Voedster bijt en rijdt veel op ram


Diamantje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb echt even hulp nodig met het volgende. Een paar weken geleden zijn we op zoek gegaan naar een lief voedstertje voor onze ram (gecastreerd). Z'n zus was helaas met nog geen jaar oud dood gegaan aan een verkleving en geperforeerde darm...snik snik. Ik wilde graag een konijntje uit de opvang halen om zo'n beestje ook weer een leuk leventje te geven. We kwamen bij een opvang terecht waar ons rammetje een paar daagjes kon logeren om te kijken hoe de koppeling verliep. De voedster was in het begin ontzettend bang, terwijl de ram zich totaal niet opdrong. Na een paar dagen heb ik ze samen opgehaald. De voedster was duidelijk veel minder bang en ze lagen zelfs naast elkaar. We hadden er beide wel vertrouwen in dat het met de tijd goed zou komen. Eenmaal thuis was het natuurlijk wennen voor haar, maar ze was erg nieuwsgierig en verkende beetje bij beetje het hok en de ren. De ren zette ik elke keer weer een beetje groter zodra ze zich op haar gemak voelde. Nu voelt ze zich helemaal op haar gemak. Ze wast het rammetje er veel. Hij heeft er nu zowat een tweede schaduw bij. Overal waar hij is, komt zij er ook aan. Ze liggen ook veel bij elkaar. Maar nu begin ik me wel zorgen te maken over onze ram. Zij wast hem erg vaak en elke keer begint ze bij de kop en zakt zo verder af zodat ze zich vastbijt in zijn rug/achterkant omdat ze hem wil berijden. Dan trekt ze elke keer hele plukken haar uit zijn vacht. Hij is te goed om voor zichzelf op te komen, lijkt het. Hij rent dan maar weer voor de zoveelste keer weg. Nu zag ik dat op zijn huid al flink kale plekken zitten. Ook als hij even wil rusten doet ze dit regelmatig. Heeft hier iemand ervaring mee die mij hiermee kan adviseren? Dit is toch voor het rammetje ook niet zo leuk...? Ze zitten nu zo'n drie weken bij elkaar. Alvast mijn dank voor het eventuele advies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat je voedster wat last heeft van haar hormonen? Met het mooie weer heeft ze waarschijnlijk last van lentekriebels.

Als haar gedrag echt niet meer houdbaar is, kan je altijd een sterilisatie overwegen.

Ik heb een 2-tal weken geleden mijn voedster laten steriliseren, omdat haar gedrag niet meer houdbaar was (bijten, aanvallen, ...). Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Mini is nu echt een heel ander konijn en zo lief.

Uiteraard is het altijd afwegen (risico, kostprijs, doeltreffendheid...) 

 

aangepast door MImmm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .