Ga naar inhoud

Konijn plast door hok heen


Astriid

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Mijn konijn Daantje is 11 maanden oud en heb ik nu ongeveer 7 maanden.

Een vriendelijk, actief, lief mannetje.

Alleen hij plast door het hok heen. Ik leg er een extra laag kranten in, zaagsel maar nu korrels en daarover weer hooi. Ik verschoon het hok geregeld. Alsnog ligt er een aantal keer per week een plasje onder het hok. Ik vroeg mij af hoe dit kan en wat ik er aan kan doen?
Daantje is niet gecastreerd. Dit wil ik niet. Hier in de omgeving zegt men dat het dan beter gaat maar ik vroeg mij af of er misschien een andere oplossing is?
Ohja, Daantje drinkt over het algemeen ook redelijk wat maar ik zorg nu dat hij niet teveel en niet te weinig drinken krijgt. Als de fles leeg is gaat hij eraan rammelen, zo van mijn drinken is op. Verder heeft hij er de laatste tijd ook een handje aan om in zijn eetbak met korrels te plassen..
Daantje heeft hooi tot zijn beschikking, korrels en groentes (wortels & witlof).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is om op te eten en niet echt een goede bodembedekker, stro houdt de warmte veel beter vast.
Wat is precies het probleem? Plast hij echt overal in het hok of plast hij een enkele keer buiten het nachthok? Of plast hij niet in het toilletje?
Als hij veel sproeit, dat betekent dat hij zijn territorium met urine afbakent, dan is castratie bijna altijd de oplossing. Het gedrag is vaak hormonaal ende verwijdering van het deel van het lichaam dat die hormonen vooral produceert is vaak effectief. 
Als het echter lijkt alsof hij veel meer plast of de controle over zijn blaas kwijt is zou ik contact opnemen met de dierenarts. Het kan een symptoom zijn van een ziekte. 
Misschien dat je kunt kijken naar een grotere waterfles? Of een waterbak, mijn eigen rammetje houdt er niet van om uit een flesje te drinken en rammelt tijdens het drinken vaak met de waterfles. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk als je de bodembedekking in een bak gaat doen ipv door het hele hok dat dat al gaat helpen. En gebruik dan een goede bodembedekking, bijvoorbeeld hennepvezel. Kranten en zaagsel absorberen slecht. 

Een konijn heeft onbeperkt vers drinkwater nodig, dat kun je hem niet ontnemen. Als je echt denkt dat hij overmatig drinkt zou ik langs de dierenarts gaan. Misschien kun je een zware bak proberen, een bak vinden de meeste konijnen fijner om uit te drinken. Tip: neem een zware, goede bak die hij niet om kan gooien.

Als Daantje sproeit kan castratie helpen maar dit is geen garantie. Ik zou je niet alleen daarom adviseren om hem te laten castreren, nog belangrijker: dan kan hij samen leven met een vrouwtje. Konijnen zijn groepsdieren en een maatje is een basisbehoefte. Hier op de site kun je er veel over lezen.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .