Ga naar inhoud

ontlasting mysterie van Wimpie


Gridje

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag (ook namens mijn DA) Wimpie heeft nu voor de 2e keer in 6/7 weken last van een vreemde vorm van buik/darmklachten: Hij heeft tussen 8 uur s ochtends en 8 uur s avonds (ongeveer) last van diarree (70% water (druppels) 30% dunne drap sorry niet zo smakelijk) en tussen 8 uur s avonds en 8 uur s ochtends normale keutels de eerste 3/4 zijn klein maar de rest perfect. de vorige keer heeft de DA gewoon meteen een AB toegediend en was het ook zo over.

Nu heeft de DA dat hij de ontlasting wil onderzoeken doet hij nu 2x daags de diarree en de keutels, vind niks bijzonders qua bacterien of wormen. de reden voor niet meteen medicatie is dat Wimpie zich gewoon gedraagt hij wil eten als bootwerker (uit voorzorg heeft hij en Romy een hooidieet) hij schooit als een zot en als je het hem voorzet schrokt hij het op, of hij dagen niks gegeten heeft, drinken doet hij ook normaal iets extra, maar hij verliest ook meer vocht natuurlijk, temperatuur is ook normaal, en hij speelt en binkiet ook er op los, niks anders dan normaal. Het enige is je hoort zo nu en dan zijn buik enorm rommelen maar Wimpie is niks anders en dat is vreemd er moet toch een reden zijn, heeft iemand met zoiets als dit ervaring? Morgen krijgt Wimpie de AB en dan is hij echt weer goed qua ontlasting, en de DA heeft de ontlasting ook op kweek gezet maar verwacht daar ook niet veel van die uitslag krijg ik over 10 dagen. Zou het helpen bloed te onderzoeken volgens de DA niet aangezien het de darmen betreft en Wimpie niet lusteloos of wat dan ook overkomt. Dus ideeen? Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedacht me net dat het handig kan zijn wat achtergrond info te geven of hoe je het wil noemen.

Wimpie (exram) (bijna 4 jaar) en Romy (bijna 1 jaar) krijgen onbeperkt hooi kruidenhooi, en SS 70 gram per dag, water onbeperkt (hihihi), groenten niet omdat Wimpie het nooit heeft getolereerd altijd gasbuiken etc. fruit minimaal, af en toe een stukje (appel, banaan) maar de laatste week niet en wilgentakken.

Ze lopen 24/7 los geen giftige dingen die ze kunnen slopen of opeten (planten of plastic bijvoorbeeld)

Wimpie is nu een paar maanden gekoppeld aan Romy, hij is nog wel wat onder de indruk maar ze heeft ook een  enthousiast karakter, 1 ding waar ik wel aan denk qua de darmproblemen nu is dat Wimpie zich iedere keer laat verjagen op de toiletbak door Romy ze passen er gemakkelijk met zijn 2en op maar Wimpie rent weg meestal naar de 2e toiletbak maar Romy volgt meteen, ze doet haar behoefte graag in gezelschap of zo hahaha, en Wimpie gaat dan maar naast de toiletbak poepen en plassen, misschien omdat hij het even te lang ophoudt dat hij dit probleem krijgt of de stress van mijn mini-bulldozer (Romy) die door op hem af te racen hem stress geeft, ze zijn lief voor elkaar liggen samen en wassen elkaar, maar het te fanatieke gedrag van Romy misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarop heeft de dierenarts precies onderzocht? Sommige dingen zoals E. Coli komen minder vaak voor en worden dan ook niet altijd meegenomen in het onderzoek. Zo zijn er nog wat van die dingen zoals brillendoosjesgist en daarom zou ik eerst kijken of alles wel onderzocht is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eventueel inderdaad kunnen proberen ander hooi te geven (ander merk, andere winkel, geen kruidenhooi). Je geeft aan dat hij gauw last heeft van gas, wie weet zit er een kruid of een ander stofje in het hooi waar hij op reageert? Of zeg ik nu iets stoms?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! @Lonja ik weet niet de specifieke dingen die de DA onderzoekt, maar hij zei wel dat hij uitgebreid zoekt, ook met de kweek, ik zal hem navragen over e coli en die gist, kunnen die zoiets als deze symptomen geven? Bij mensen weet ik dat e coli ook diarree geeft maar ook niet dat het een halve dag wel en dan de andere helft niet. Maar ik zal het vragen bedankt! Misschien dat hij reageert op deze zak kruiden hooi ik zal ander hooi in de ruif doen proberen kan geen kwaad, maar van het hooi heeft hij nog nooit last gehad maar ik heb nu het hooi gewisseld en hij eet er lekker van, poging waard toch.

meer ideeën en tips blijven welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn idee heeft Wimpie meer stress overdag dan s nachts, Wimpie is een konijn dat zoals de meeste konijnen overdag ligt te slapen/dutten maar Romy die wil de hele dag en nacht door spelen, en ze stoort Wimpie overdag dus vaak in zijn slaapjes omdat ze wil spelen, je ziet hem ook geirriteerd reageren soms, s nachts zover ik het meemaak zijn ze samen lekker aan het spelen en de boel aan het verbouwen en ook los van elkaar terwijl Romy met name overdag aan Wimpie vastgeplakt zit (altijd in de buurt)

Wat ik ook wel heb dat de AB helpt moet er toch een bacterie/ ontsteking zijn? maar met name dat het zo halve dag diarree de andere helft normaal past hier gewoon niet bij, raar raadseltje, en arme Wimpie, hoewel hij hier vrolijk doorspeelt en binkiet en mijn enkel onder de blauwe plekken staat van het schooien naar eten (Hij bijt niet hard hoor het is een zacht hapje van geef me nou wat, maar ik word heel snel blauw) dus arm weet ik niet maar het is niet zoals het moet zijn, raar manneke heb ik ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kamille kunnen proberen voor beide konijnen. Het werkt kalmerend qua gedrag, maar ook voor de darmen.

 

Het fruit zou ik schrappen en ik zou uittesten of zijn reactie te maken heeft met zijn voeding. Geef hem een paar dagen geen biks, daarna een paar dagen wel biks, maar geen kruiden etc.

Qua hooi idd een ander merk proberen. Mijn Ram reageert ook niet goed op bepaalde merken hooi, maar hij reageert ook niet goed op te veel eiwitten. Te veel biks of een klein beetje brandnetel zorgt voor dunne ontlasting of plakpoep.

Fruit geeft hem een gasbuik.

 

Je zegt dat je konijn niet tegen groente kan. Als je bekeken hebt of het aan de voeding ligt, kun je eens kijken of knol groente wel goed gaat (wortel, pastinaak, koolraap, knolselderij, rode bieten, radijsjes zonder blad etc). Knol groente geeft namelijk stevigere ontlasting. Bladgroente geeft dunne(re) ontlasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kamille kunnen proberen voor beide konijnen. Het werkt kalmerend qua gedrag, maar ook voor de darmen.

 

Het fruit zou ik schrappen en ik zou uittesten of zijn reactie te maken heeft met zijn voeding. Geef hem een paar dagen geen biks, daarna een paar dagen wel biks, maar geen kruiden etc.

Qua hooi idd een ander merk proberen. Mijn Ram reageert ook niet goed op bepaalde merken hooi, maar hij reageert ook niet goed op te veel eiwitten. Te veel biks of een klein beetje brandnetel zorgt voor dunne ontlasting of plakpoep.

Fruit geeft hem een gasbuik.

 

Je zegt dat je konijn niet tegen groente kan. Als je bekeken hebt of het aan de voeding ligt, kun je eens kijken of knol groente wel goed gaat (wortel, pastinaak, koolraap, knolselderij, rode bieten, radijsjes zonder blad etc). Knol groente geeft namelijk stevigere ontlasting. Bladgroente geeft dunne(re) ontlasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Nicky_the kamille is een goed idee zachtjes aan proberen natuurlijk, hij heeft nooit last gehad van dit hooi, maar ben overgestapt om te kijken of het gaat helpen, de diarree is meteen na de AB injectie van maandag gestopt, dus het is afwachten of hij het weer krijgt over 6/7 weken of zo en fruit doe ik ook even niet meer alhoewel ik het al minimaal deed het was dat ze het zo lekker vinden kwamen een stukje bietsen bij mij, en ik kon ook geen nee zeggen hahaha.

hahaha onkruid tussen de tegels tja ze zitten binnen was dat ook vergeten te vermelden excuus, maar dat is dus geen probleem, wel een goed idee.

Alle ontlasting onderzoeken zijn goed geen vreemde dingen te zien even afwachten op de kweekjes komende week, dan moeten we alles hebben kunnen vinden. De DA weet nog steeds niet en het is vreemd, hij zat wel aan te denken aan een ziekte bij honden, lange lastige naam ben ik vergeten, bij die honden gaat de darm tijdelijk op hol en diarree en dan ander deel van de dag/ week normale darmwerking zoals hij het in het kort uitlegde, maar hij kent niet dat het ook bij konijnen voorkomt, maar dat was waar hij aan dacht en daar kan de werking van de AB ook op uitgelegd worden door die op hol geslagen darmen kunnen er irritaties komen ontstekingen vooral bij konijnen omdat hun darmstelsel zo kwetsbaar is, en het klinkt logisch maar ja hondenziekte bij konijnen? Ik weet ik heb altijd vreemde konijnen gehad maar dit gaat me wel ver, het is ook een gedachte van de DA omdat hij het ook niet kan hebben dat hij het niet weet, maar bevestiging krijgen is/ wordt lastig.

Ik probeer het nu met voeding aan te pakken en af wachten op de kweekjes, en duimen dat dit de laatste keer was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Giardia geeft toch meestal ook meer waterige diarree en meer ook periodes van enkele dagen met diarree en dan weer een poosje niet. En niet zo'n duidelijk dag nacht ritme. Maar giardia is wel bekend bij konijnen. 

Ik dacht zelf misschien ook nog aan inflammatory bowel disease of exocriene pancreas insufficiëntie.. Maar daar heb ik ook nog nooit van gehoord bij konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Giardia was het niet die ken ik ik en een makkelijke naam te onthouden net zo als inflammatory bowel disease, het was meer een latijns achtige naam, ik moet het navragen hahaha hij zei het nou ook niet echt duidelijk, en wil het toch wel weten want mutaties kunnen altijd wel eens voorkomen of zo het wil niet zeggen dat Wimpie het heeft maar goed ik kijk nu in alle hoeken, en de DA dus ook, maar wie weet en hopelijk blijft dit bij 2 keer dat het wel gewoon iets "normaals"was en Wimpie nog lang en gelukkig leeft... wachten op de kweekjes nu. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .