Ga naar inhoud

Vragen over blaassteenoperatie, het herstel en (her)koppelen


louise1

Aanbevolen berichten

Vanochtend is mijn rammetje geopereerd aan een hele grote blaassteen die zo ver de penis in was geduwd dat ze de penis hebben moeten verwijderen. Volgens de DA is dat normaal gesproken geen probleem maar omdat het slijmvlies en omliggende weefsel zo beschadigd is kan het zijn dat plassen een probleem wordt en blijft. Heeft iemand ervaring met eenzelfde soort probleem bij zijn/haar probleem en hoe is het afgelopen? 

 

Verder vraag ik me af; ik meen ooit gelezen te hebben dat konijnen elkaar vrij snel niet meer herkennen. Zijn halfzusje is gewoon thuis gebleven en ze hebben elkaar morgen (als hij thuiskomt) drie dagen niet gezien. Kan ik hem zondermeer bij haar terugzetten of moet ik opnieuw koppelen? En moet ik hem wel daaraan blootstellen als hij herstellende is van een zware operatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verwijderen van de penis bij een konijn heb ik nog niet eerder gehoord, maar bij katten wordt het wel eens gedaan en bij geiten gebeurt het zelfs best vaak. 

Ik denk dat je morgen best kunt proberen om hem gewoon bij haar terug te zetten. Mocht ze toch heftig op hem reageren en merk je dat het te veel voor hem is dan kun je ze het best apart houden tot hij is hersteld van de operatie en ze dan opnieuw koppelen op neutraal terrein. Dat opnieuw koppelen is meestal binnen een paar uur gebeurd, dus daar hoef je je niet te veel zorgen om te maken. 

Veel beterschap voor je konijn in ieder geval :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Sanne,

konijn is nog steeds bij de da; plast wel zelfstandig maar nog maar kleine hoeveelheden, en hij zit nu net boven het gewicht dat hij had bij aankomst. Zit aan de vloeistoffeninfuus, antibiotica, dexamethason en pijnstillers. Hopelijk mag hij maandag naar huis. Arm beessie. Zijn zusje is ook eenzaam en zielig. Hopelijk gaat koppelen goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, konijn is weer thuis. Heb ze de eerste nacht nog even apart gehouden (drie paneelren-delen als tussenschot) maar vanochtend er tussenuit gehaald. Ze negeerden elkaar een beetje maar beter dat dan ruzie. Ik dacht dat penis was geamputeerd maar ze hebben hem laten zitten. De da heeft wel een andere plasopening gemaakt. 

Qua eten gaat het redelijk; hij eet lekker de kruiden en een stengeltje hooi, wortelloof en zelfs ook wat wortel. Vanochtend ook andijvie. Er lagen wat kleine keuteltjes rondom hem heen vanochtend, meer niet. Brokjes taalt hij niet naar. Heb een beetje roosvicee in drinkwaterbakje gedaan en hij heeft daar ook wat van gedronken. Hopelijk pakt hij het snel weer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een update: na mijn laatste melding ging het een stuk slechter: dinsdagavond zat hij op dezelfde plek als waar ik hem die ochtend voor het laatst zag zitten en hij was helemaal nat. Ik heb hem naar binnen gehaald, gebadderd en geef hem carprofen en eurologist, en sinds zaterdag ben ik op eigen initiatief met Panacur begonnen.

Zaterdagavond zag ik de kracht in zijn achterpoten terugkomen maar hij zette nog geen stap. Vanochtend zag ik dat hij zich in de loop van de nacht had verplaatst en goed heeft gekeuteld. Het was maar een centimeter of dertig maar toch; hij heeft zich kunnen voortbewegen! Vanochtend na het badderen zette hij nog wat stapjes en kon hij kegelen. Ik moet vandaag werken dus kan niet de hele dag bij hem zitten en verzorgen maar hij heeft een bak groenvoer, nat hooi en biks naast hem staan, hij zit op warme fleece met links en rechts van hem een warme kruik. 

Vanochtend dierenkliniek Wilhelminapark gebeld en gevraagd of ik morgen met hem kan langskomen voor de vitamine B en dexamethason shots. Nu hij zo goed reageert op de Panacur wil ik de rest van het protocol ook oppakken, Helaas is konijnkundig dierenarts Evert Jan nu twee weken op vakantie ;-(  Maar hopelijk kennen zijn collega's daar ook het protocol. 

Ik ga wel vragen of ik hem zelf thuis de shots mag geven ook al is de vitamine B erg pijnlijk. Ik denk dat de stress anders weer een terugval geeft en dat wil ik voorkomen. Heeft iemand zelf deze shots gegeven of wordt daar door de DA moeilijk over gedaan? Ik heb zelf jaren geleden als dierenartsassistente gewerkt (zonder papieren) en weet hoe ik onderhuidse injecties kan geven, intramusculair begin ik bij een (vermagerd) konijn niet aan. 

En hopelijk heeft de da een idee hoe ik de spruw/schimmeluitslag kan aanpakken want daar heeft hij veel jeuk van, arm ding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .