Ga naar inhoud

De een trekt haren uit de ander!


Sieg

Aanbevolen berichten

Bubbles en Bolletje kunnen het nog steeds prima vinden, zijn heel lief voor elkaar, maar toen ik ze vandaag in de ren had lopen zag ik ineens dat Bubbles kale plekken heeft bij dr schouders!

Nou weet ik dat Bolletje de schuldige is, want die heb ik de aflopen weken regelmatig aan Bubbles zien likken en trekken op die plek. Hij lijkt de haartjes echt op te eten.

Likken doen ze altijd bij elkaar, en ik dacht dat een paar haartjes trekken als grote schoonmaak ook geen kwaad kon, maar hier schrok ik toch wel van!

Het zijn aan beide kanten echt kale plekken met een doorsnee van 2 cm ofzo. In eerste instantie viel het me niet op omdat de rest van dr vacht er een beetje overheen valt.

Nou vraag ik me af waarom hij dit doet en waarom alleen op die plekken? Ik zie geen wondjes, niks roods, gewoon gezonde kale huid.

Iemand enig idee?

Even voor de duidelijkheid:

Bolletje = castreerd rammetje

Bubbles = voedster met kale plekjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

Ik had vroeger 2 voedsters (moeder en dochter) en Moeder trok bij haar dochter ook haren uit aan de rug bij de schouders. Dit gebeurde 1x per jaar (heel soms ook wel 2x per jaar). Maar ze gingen ook elk jaar op elkaar rijden en laten zien wie de baas is en daarbij trok ze bij haar dochter haren uit. en dan plots zijn ze lief voor elkaar en dan begint het weer opnieuw.

In ons geval heeft het met rangordebepaling te maken denk ik.

Misschien is dat in jullie geval ook zo?

Als het idd zo is en niet ophoudt dan moeten jullie hun even gescheiden houden totdat de haren weer mooi bijgegroeid is en weer bij elkaar zetten.

Dit heb ik ook gedaan. Het duurde wel 3 weken ofzo voordat ze weer bij elkaar zaten. Gelukkig waren ze elk keer heel erg blij om weer bij elkaar te zijn en waren ze weer heel lief voor elkaar en na een half jaar of een jaar begon het weer opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij trokken ze ook bij elkaar haren uit, meetsal gebeurde dat bij het rijden, maar ook zo wel eens. En heel veel aan elkaar likken en wassen. Het is nooit zo erg geweest dat er kale plekken zaten, alleen Moos had bijna geen kuif meer. Maar toen ze wat langer bij elkaar zaten is het heel erg minder geworden en heeft Moos inmiddels ook weer een lange kuif en 'manen'. Ik weet niet hoelang je nijnen al samen zitten maar misschien wordt het nog minder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten bij elkaar sinds ik ze gekocht heb. Toen waren ze 7 weken en nu bijna een half jaar. Rijden doen ze ook inderdaad, eens in de maand. Daarbij trekken ze ook wel wat haartjes, maar bij lange niet zoveel als nu (zonder rijden).

Ik hou ze scherp in de gaten en hoop maar weer dat het stopt! Ze hebben ook altijd wat de beestjes :baby:

Bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie zojuist dat ze een bergje stro gemixed met een hoop haren hebben gemaakt. Ik moest meteen aan een nestje denken! Zou het kunnen dat Bubbles schijnzwanger is?

Ik dacht dat de vrouwtjes altijd het nest maken en dus zelf hun haren eruit trekken, maar ik weet zeker dat Bolletje de gene is die trekt. Of komt dat wel vaker voor, dat het mannetje dat doet?

Ze zijn trouwens ook weer aan het sexen nu en ik weet niet of dat normaal is al ze denkt zwanger te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm...zou ze die niet gewoon zelf hebben uitgetrokken? Schijnzwanger en een nest gemaakt? Dat is nl een plek waar ik mijn voedsters ook altijd zie trekken...en het is zo mooi symetrisch aan de 2 kanten...

Alleszins, de huid ziet er mooi uit, geen wondjes ofzo te zien, dus van ruzie is dit volgens mij niet. Ook ga je als ze achter elkaar jagen ,eerder kale plekken vinden op hun achterwerk of rug, niet daar volgens mij...

Edit, ik lees net je post terug en zie dat je idd een hoopje haren gevonden hebt, volgens mij is ze dus schijnzwanger...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Caroline, ik denk ook schijnzwanger nu. Toch weet ik zeker dat Bolletje de haren trekt, en niet zij zelf. Ik zie het regelmatig gebeuren en dan loopt ie echt met plukjes haar in zn bek.

Ik ga er maar van uit dat het Bolletje gewoon een erg behulpzaam mannetje is die wil helpen een nest te bouwen :baby:

Bedankt voor jullie idee'en allemaal! Ik laat nog wel weten of het weer over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .