Ga naar inhoud

Advies gevraagd huisvesting en gezondheid ouder konijn (9)


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

Hallo medekonijnenliefhebbers!

Ik zit toch al een tijdje na te denken wat ik met mijn konijnen ga doen die ouder worden. Het gaat om een gecastreerd mannetje en een vrouwtje van 9 jaar. In het bijzonder om het mannetje. Hij is al zijn hele leven wat aan de zware kant waardoor soms wat problemen ontstaat met zijn vacht en het schoonhouden daarvan (bij zijn anus). Het is allemaal best goed onder controle, ik voer niet teveel en verstop hier en daar ook wat voer zodat hij er 'moeite' voor moet doen. Ik kam zijn vacht regelmatig en zorg dat het schoon blijft. Daarnaast heb ik recent opgemerkt dat zijn ondertanden niet meer genoeg afslijten, langer worden en ietsjes scheef staan. Ook zijn ademhaling is soms duidelijk te horen en bij inspanning verergerd dit. Veder is hij in hele goede conditie. En het vrouwtje ook. Ze zijn beide rustiger en liggen meer dan dat ze bewegen maar dat mag, daar zijn ze 9 voor. Ik heb ze in een buitenhok van 120cm met daarin een trappetje naar beneden die uitkomt in een ren die onder het hok zit. Dat hok staat in een ren van 2 bij 2 meter. Ze hebben de ruimte. Nu twijfel ik over de huisvesting. Is het verstandig een ander hok aan te schaffen waarbij ze dat redelijk steile trappetje niet meer op hoeven te klimmen? Kan ik in de voeding nog wat toevoegen? Ze krijgen HopeFarms brok en onbeperkt hooi. Daarnaast heb ik een een knaagding waar ze hun tandjes extra aan kunnen slijten. Zal ik met mijn mannelijke konijn toch een dierenarts bezoeken voor zijn ademhaling en tanden? En zo ja wie kent een konijnkundige dierenarts in Overijssel/Gelderland Hier in de buurt ben ik namelijk niet erg tevreden over de kennis die de dierenartsen over konijnen hebben.

Ik heb nooit konijnen gehad die zo oud werden dus heb er geen ervaring mee.

Ik hoop op jullie advies!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker eens langs een dierenarts gaan voor de tandjes en ademhaling. Volgens mij is het niet zo dat tanden beter slijten door harde dingen, maar meer door de juiste dingen zoals hooi. Er staat op bunnybunch.nl een lijst met deskundige dierenartsen.

Het trappetje zou ik laten zolang ze er uit zichzelf gebruik van maken. Je kan het eten beneden laten staan, zodat ze in elk geval niet genoodzaakt zijn nasr boven te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .