Ga naar inhoud

Onzindelijk bij nieuwe kooi


Hedwig

Aanbevolen berichten

Hallo! We hebben met onze Zappa al een redelijk traject gelopen, dus ik doe het verhaal gewoon uit de doeken.

Zappa had een kleinere kooi, en bij aanvang stond die naast de zetel omdat die daar het beste past in ons appartement. Omdat Zappa bleef keutelen en plasjes doen in de zetel, hebben we toen de kooi verplaatst naar de muur tegenover de zetel, naast de tvkast. We merkten dat ze niet meer in de zetel plaste en na een week ofzo is het keutelen ook opgehouden. Oef, zetel veilig. Zappa was mooi zindelijk in haar kooi.

In september is ze gesteriliseerd en heeft ze een herval gehad, maar dat is gelukkig snel voorbij gegaan. Terug proper in de kooi.

Maar nu komt het dus. Zappa heeft een nieuwe, grotere kooi gekregen. Omdat we allebei uit werken nu, is ze meer alleen thuis. Ze knaagt te veel aan meubels en behang (ondanks al het speelgoed en wc rolletjes ed, onze living ligt er vol van) om de hele dag uit de kooi los te blijven. Dus nieuwe, ruime kooi en konijntje erin wanneer we niet thuis zijn. Helaas past de grote kooi niet naast de tvkast. Omdat ze toch zindelijk was, hebben we haar kooi terug naast de zetel gezet, want ja daar past die. Tenzij we onze boekenkast verhuizen, is dit de enige plaats.

En natuurlijk keutelt en plast Zappa weer in de zetel. Vooral in de chaise lounge, het deel dat naast haar kooi staat. Vanochtend heeft ze ons zelfs uit "haar deel van de zetel" willen jagen. Ze kwam tegen ons duwen, knorren en in onze kleren bijten. 

Ik weet dat hier verschillende factoren werken: nieuwe kooi, nieuwe locatie, vaker in de kooi. Ze heeft dat deel van de zetel echt geclaimd, ze doet er bezitterig over. 

Wat doen we best? Ze mag in de zetel zitten maar natuurlijk niet keutelen en plassen. Verhuizen we de kooi best naar elders? Dit leek te werken in het verleden. Of gewoon afwachten? 

Groetjes en alvast bedankt voor de feedback

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kooi die je in een winkel of online kunt kopen is altijd te klein om een konijn in op te sluiten, zelfs al is het alleen in de nacht. Om dat probleem op te lossen kun je een permanente ren om de kooi heen zetten en alleen de onderbak van de kooi gebruiken als toilet.

Het kan zijn dat ze vervelender is omdat ze minder ruimte heeft om haar energie kwijt te kunnen. 

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/74962-fotos-van-binnen-konijnkooien-en-rennen-nieuw/?page=12 

 

Het kan zijn dat ze eenzamer is nu jullie vaker weg zijn, een maatje zou daarvoor de oplossing zijn. 

http://www.konijnenbelangen.nl/asielen.php?menu=asielen

 

Daarnaast zal een konijn altijd zijn nieuwe territorium willen markeren met keutels en een plasje. In dit geval is het nieuwe territorium de kooi.

Ook kiezen konijnen vaak een favoriet plekje om te gaan keutelen, verandering in de indeling kan dat plekje veranderen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hey @Bart lover dank je wel voor de reactie :-) 

Een vriendje voor Zappa is zeker iets dat we overwegen, maar we willen eerst dat haar zindelijkheidsprobleem opgelost is. Ik hoop alleen maar dat ze hiervoor openstaat, want ze is een dominante, straffe madam! Ze wil ook niet altijd met ons spelen wanneer we bij haar op de grond zitten, dus denk ik dat ze meer gebaat is met een speelkameraadje van haar eigen grootte. Misschien een rustige ram die zich een beetje laat doen? 

Momenteel is de zetel een kleine 2 weken off limits. De kooi is ook verplaatst, met wat meubelverschuiving. We hebben de zetel met hekken afgezet, in de hoop dat ze "haar" hoekje elders vindt. Ik vraag me af hoe lang dit best blijft, want zo hekken rond de zetel is ook vervelend wanneer er bezoek is. 

Qua verblijf willen we zeker verder nadenken, de kooi is ongeveer 1.20m op 55cm. Ik begrijp dat dit klein is voor Zappa (zeker als er een vriendje komt) maar met de huidige hekken kunnen we geen permanent ren bouwen. De hekken zijn 60cm hoog en daar springt ze gewoon overheen als ze een beetje aanloop kan nemen. Gelijk de hekken nu staan, kan ze o.w.v. de tegelvloer niet voldoende stevig aanlopen om erover te springen.  

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op BB wordt vaak gezegd 'op elk potje past een dekseltje', dat betekent niet dat elk konijn zonder problemen gekoppeld kan worden. Het betekent dat als je doorzet en vaak met hulp van iemand met een beetje ervaring, je altijd een maatje voor je konijn kan vinden. Ik zou absoluut aanraden naar een opvang te gaan daar weten ze hoe je dominante voedsters moet koppelen en weten ze wel karakter het best zal klikken met jouw voedster. Maar als je de juiste match vindt zul je zien dat je konijnen (soms na een tijdje) naar elkaar toetrekken en dat ze samen spelen, wassen en eten. Waarschijnlijk is dat wat ze nu mist.

Voor het verblijf zijn er meerdere oplossingen, in het topic dat ik gelinkt had staan die oplossingen, weinig konijnen blijven achter een 60 cm ren zitten. Samengevat zijn die oplossingen: een net over de ren spannen, een hogere ren kopen van zooplus/de Starline puppyren/zelfbouwen of zowel een net als een nieuwe ren gebruiken. 

Als ze meer ruimte heeft, het absolute minimale voor twee kleine rustige konijntjes is twee vierkante meter op één oppervlak, dan hoeft ze ook niet meer per se los te lopen waardoor haar onzindelijkheid niet zo'n groot probleem meer is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera, Zappa heeft een hoekje in haar kooi gekozen als toilet :) Hopelijk is de zetel nu veilig. We hebben vandaag de hekken weggenomen en ze heeft (tot nu) geen bezitterig gedrag getoond, noch gekeuteld of geplast. En aan de binkies te zien, vindt ze het super.

We gaan met de huidige hekken eens testen of ze in haar ren blijft, indien niet dan gaan we eens zien naar een hoger ren zoals je aangeraden hebt @Bart lover. We kunnen het ren wel voldoende groot maken, zelfs voor 2 dwergjes. :)

En gelukkig ziet mijn vriend een kameraadje wel zitten, hij begrijpt dat ze hier behoefte aan heeft. Ik weet niet of de shelters in België ook aan koppeling doen? Wij staan minder ver in bunny-welzijn, heb ik zo de indruk. We wonen gelukkig niet te ver van Nederland,  moest het zijn dat koppeling niet gedaan wordt in Be. Dit moet ik nog eens uitzoeken,  maar eerst zien dat het ren in orde is.

 

Tot dusver het goede nieuws van het Zappa-front ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt geweldig! 

Als je kijkt naar het kaartje uit mijn link van stichting konijnenbelangen zie je dat er opvangen in België zijn valk bij de grens met Nederland. Als je de opvang die je wilt aanklikt dan zie je plaatjes bij de naam verschijnen, zie je een plaatje van twee konijntjes in een hartje dan weet je dat de opvang koppelt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Bart lover:

Dat klinkt geweldig! 

Als je kijkt naar het kaartje uit mijn link van stichting konijnenbelangen zie je dat er opvangen in België zijn valk bij de grens met Nederland. Als je de opvang die je wilt aanklikt dan zie je plaatjes bij de naam verschijnen, zie je een plaatje van twee konijntjes in een hartje dan weet je dat de opvang koppelt. 

Heel goede tip, dank je wel! :D 

Helaas heeft Zappa toch in de zetel geplast, 10 min voor bedtijd... :oops: 
Voorlopig zetten we de hekken terug rond de zetel, zodat die terug off-limits is. Wel gek dat het enkel een plas was, er waren geen keuteltjes. We vragen ons af of het een territoriaal plasje was, of misschien een "happy-plasje" (zoals je soms bij puppies ziet, maar ja Zappa is geen hondje!) Ze was heel blij en opgewonden dat ze terug in de zetel kon, want de zetel hoort integraal bij haar sprint-en-spring-parcours. Ze heeft niet gekeuteld en ze bromde ook niet op ons of iets dergelijks. Ze sprong ook niet meteen in de zetel, ze had er minder interesse in dan verwacht, ze ging ook weer naar haar kooi en speelmat.... . 

Ik weet niet of het een goed idee is om haar terug op de bank te laten vanavond. Als ze weer markeert dan zijn we écht terug bij af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen doen geen happyplasjes, ze sproeide om haar territorium te claimen. Dat doen konijnen als ze een tijdje niet op hun territorium geweest zijn. Het is dus zeer waarschijnlijk dat ze ook in de bank gaat plassen. Wil je garantie dat ze niet op de meubels plast dan moet je voorkomen dat ze op de meubels kan komen. 

Ik denk niet dat je veel verbetering kunt verwachten voor dat ze een tijdje haar grotere ruimte heeft en een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu bevalt de ren haar, ze is gisteren noch vannacht ontsnapt. Ze heeft wel wat gekeuteld in de zetel, maar gelukkig niet meer geplast. Ik denk dat, als ze het gevoel heeft dat er "voldoende gemarkeerd" is, dat het vanzelf wel stopt. Ze heeft in het verleden ook een hele tijd in de zetel kunnen zitten of spelen zonder accidentjes. 

We gaan komend weekend eens een bezoekje brengen aan een opvang, eens kennismaken en kijken of er een leuke vriendjes voor Zappa zijn. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .