Ga naar inhoud

Castreren


Kelly91

Aanbevolen berichten

Hallo,


 


Ik had een vraag met betrekking tot het castreren van mijn Ram.


Momenteel is hij nog te jong, maar is het nodig om hem te castreren? Hij heeft geen andere konijnen bij zich, dus voor de voortplanting hoef ik het niet te doen.


 


Maar word het daarom alsnog aangeraden?


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal hem wel castreren. Konijnen zijn eigenlijk groepsdieren en hebben een maatje nodig. Ik zou zeker je konijn castreren en dan een voedster zoeken voor hem bij de opvang.

Ik dacht in het begin toen ik mijn eerste konijntje net had dat het niet nodig was omdat ik hem toch alleen ging houden. Bunnybunch heeft mij van gedachten veranderd en sinds een weekje ofzo zit mijn konijn samen met een voedster nadat ik twee weken daarvoor hem heb laten castreren. Ik heb mijn konijntje nog nooit zo gelukkig gezien dus het is zeker een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt niet alleen aangeraden omdat het groepsdieren zijn en een maatje imo dus noodzakelijk is, maar ongecastreerde rammen kunnen ook op allerlei dingen gaan rijden, ze gaan sproeien, etc.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een soortgenootje is wel echt een basisbehoefte van een konijn, het zijn groepsdieren en kunnen erg vereenzamen alleen.

Het is wel goed om je te gaan verdiepen in konijnen, wat ze onder andere nodig hebben.

Twee weken na castratie kan een konijn gekoppeld worden. Je kunt met je dierenarts overleggen wanneer je konijn gecastreerd kan worden.

Een konijntje vol met hormonen, dus ongecastreerd, is ook niet erg prettig. Niet voor hemzelf maar als hij gaat sproeien en overal op gaat rijden ook niet voor jezelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat een maatje een basisbehoefte is, dit heb ik ook veelvuldig doorgelezen, maar voor dit moment is dit niet mogelijk. Verder heb ik mij in het konijn goed verdiept en informatie uit- opgezocht.


Klopt het dat een ram vanaf ongeveer 4 maand gecastreerd kan worden?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram kan gecastreerd worden wanneer de ballen ingedaald zijn.


 


Mag ik vragen waarom dat nu niet mogelijk is? Ik vind dat altijd een beetje sneu, een konijn alleen. Ik persoonlijk zou dan ook geen konijn gekozen hebben, als ik hem of haar geen maatje zou kunnen bieden...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hiervoor gekozen, nadat ik veel infomatie heb opgezocht voor het alleen houden van een konijn. Het konijn staat binnen, loopt wanneer iemand thuis is los en heeft de hond als maatje. Voor nu merk ik niet dat het konijn ongelukkig is, hij hupst vrolijk door de kamer, maakt sprintjes, binky's, schuddekopt en heeft veel speeltjes. Daarnaast ligt hij 's avonds ook vaak languit bij mij op de bank of rolt zich tegen de rand van de bank.


Wanneer hij eenmaal gecastreerd is wil ik wel gaan kijken naar een maatje, maar voor nu vind mijn vriend 1 konijn genoeg, aangezien hij niet zo van de klein dieren is, maar nu 1 konijn wel leuk vind.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat er tzt een maatje bij komt. Voor nu lijkt hij niet ongelukkig, maar vaak zie je pas hoe gelukkig een konijn kan zijn als ze een maatje hebben. Mensen en honden zijn leuk, maar kunnen nooit een soortgenoot vervangen. Als je alles bij elkaar op gaat tellen zal ie toch wel vaak alleen zijn. Sowieso wanneer jullie weg zijn en slapen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Evadonatella was de koppeling tussen jip en muis destijds niet gelukt? (Ofeheb ik iets gemist? )

Jeetje dat is een lang verhaal! Kwam er op neer dat de DA wat anders zei dan degene van de opvang. Heeeeel veel verwarring en uiteindelijk wert terug bij af, maar Jip is gecastreerd en is nu heel gelukkig samen met Teddy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je je hebt ingelezen, maar juist dan snap ik niet dat je er bewust voor hebt gekozen een groepsdier alleen te houden.

Een mens of een hond kan geen maatje vervangen. Daarbij zijn konijnen schemerdieren en in de schemer en nacht het meest actief. Als hij niet los mag lopen en jullie en de hond slapen.

sorry, ik vind dat zielig. Hopelijk veranderd de situatie waardoor je hem toch kunt koppelen.

en inderdaad. Pas als hij gekoppeld is zul je echt verschil zien. En kun je beter zien of hij zonder maatje gelukkig was, ja of nee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je de indruk hebt dat je konijn alleen wel gelukkig is, maar zodra je het verschil ziet met een maatje erbij denk ik wel dat je om bent. Toen mijn konijnen een maatje kregen zag ik een wereld van verschil, zo mooi om te zien! Toen eens het maatje van één van mijn konijnen overleed zag ik ook hoe depressief hij werd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .