Ga naar inhoud

nieuw konijn hapt naar mijn handen


holly

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Ik heb vorige week mijn gecastreerde mannetje (Bennie, 5 jaar) ergens laten koppelen, en sinds gister heb ik dus een koppeltje in huis! Daar ben ik heel blij mee, en het vrouwtje (Izzy, 1 jaar) is een erg leuk actief en nieuwsgierig konijntje, maar ze hapt wel naar mijn handen. Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken zodat zij dit niet meer doet. Ik heb namelijk wel redelijk wat ervaring met konijnen, maar ik heb nog nooit een konijn gehad die mij beet.


 


De situatie nu:


Ik heb een grote ren in huis, waardoor ik dus bij ze in het hok kan gaan zitten. Dit vindt Izzy wel prima, ze is niet vervelend of aggressief naar mij toe als ik bij ze zit. Ik probeer haar niet te aaien, want ik wil haar eerst rustig aan mij en haar nieuwe omgeving laten wennen. Ik laat haar dus lekker haar gang gaan en dan komt ze wel snuffelen en over mijn schoot kruipen. Ook gaat ze rustig zitten eten of drinken als ik bij ze in het hok zit, dus ik denk niet dat ze echt angstig is. Naar mijn idee reageert ze alleen heel enthousiast op alles wat beweegt, en dus naar mijn handen. Als ze mijn handen ziet bewegen komt ze meteen kijken wat er aan de hand is. Ze bijt dan ook niet meteen, maar loopt eerst heel druk te snuffelen en te duwen. Of het extreem enthousiast gesnuffel of enigszins aggressief is vind ik een beetje moeilijk inschatten op dit moment. Toch hapt ze dan ineens naar mijn hand, en ik heb net dus ook een flinke beet gehad. Nu ben ik dus een beetje angstig met het tevoorschijn houden van mijn handen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, want Bennie wil wel gewoon geknuffeld worden. Wat kan ik het beste doen? Toch proberen zo normaal mogelijk te bewegen met mijn handen en het beste hopen? Handschoenen aandoen? Iets lekkers geven als ze niet hapt?


 


Graag hoor ik jullie adviezen!


 


De koppeling was trouwens erg goed verlopen. Ze moeten nog wel een beetje wennen, maar ze halen niet uit naar elkaar. Izzy komt ook wel om aandacht vragen bij Bennie, maar hij weet nog niet zo goed wat hij daar mee moet. Dit is zijn eerste vriendinnetje, dus het is nog een beetje onwennig. Maar dat gaat vast goed komen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeker niet terugtrekken. Ik heb ook zo'n bijter en terugtrekken is voor hem alleen maar meer reden om de keer erop weer te bijten. Desnoods doe je handschoenen aan oid, ik weet niet of ze echt doorbijt?


Als ze van tevoren ook snuffelt en duwt aan je hand(en) kun je het misschien wel voor zijn door haar die kans niet te geven. Dus even laten snuffelen, en je hand weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hapt mijn voedster als ze aandacht wil. Ze wil heel graag geaaid worden en als ik aan het schoonmaken/opruimen ben in de ren of ergens anders mee bezig ben krijg ik wel eens een hap van 'hallo hier ben ik'. Als ik haar vervolgens aai gaat mevrouw er helemaal voor liggen/zitten en begint ze zachtjes te knarsen omdat ze er zo van geniet.


Als ik aan het opruimen/vegen ben kan het natuurlijk ook zijn dat het haar niet zint en ze daarom een hap geeft maar dat is maar net hoe je het als mens interpreteert ook natuurlijk.


 


Je weet natuurlijk niet wat ze hiervoor heeft meegemaakt en het is waarschijnlijk ook wennen aan elkaar, de nieuwe situatie etc. Je moet haar even leren kennen. Wie weet is ze wel veel opgetild bij vorige baasjes waar ze niet van houdt en dus handen niet prettig vind en daarom hapt? Je weet het niet natuurlijk. 


 


Ik denk dat het allemaal wat tijd nodig heeft en misschien kom je er in de loop van de tijd achter waarom ze dit doet of hoe je het kunt voorkomen. Ik zou zo normaal mogelijk doen verder en even kijken hoe dat gaat. Je kan ook altijd nog even contact opnemen met de plek waar ze vandaan komt en vragen of zij dit ook hebben ervaren of meer van haar verleden weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijntje bijt me ook weleens (gelukkig heel zachtjes).


In het begin was t wat harder omdat hij niet wist dat hij mij pijn deed. (idd zoals hierboven al is gezegd "AUW" roepen)


Nu bijt hij heel zachtjes als ik stop met aaien en wat anders wil doen dan meneer vermaken, als ik dan "NEE" zeg begint hij te likken.


 


Ik zou even kijken wat het nou precies is waarom ze bijt en haar, mits ze echt niet zachter gaat bijten, dan maar met handschoenen aan de situatie laten wennen die haar zo laat bijten of de situatie niet meer voor laten komen. 


 


succes ermee!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb dinsdag inderdaad even handschoenen aangedaan zodat ik mijn handen minder snel weg zou trekken. Ze heeft me die dag nog wel twee keer gebeten, één keer in mijn handschoen en één  keer in mijn hand, maar gelukkig niet door de huid heen. Ik heb toen "au" geroepen en ben nu ook wat rustiger met het bewegen van mijn handen aangezien ze heel enthousiast reageert op alles wat beweegt. Nu gaat het dus een stuk beter, dus ik heb vertrouwen dat het goed gaat komen.


 


Helaas staat haar anti-bijt training even op een iets lager pitje, omdat Bennie ineens in de lappenmand zit. Toen ik woensdag thuis kwam had hij plakpoep en aangezien hij al een paar dagen niet helemaal in zijn hummetje was (ik dacht wellicht van het wennen aan de nieuwe situatie), ben ik meteen naar de dierenarts gegaan. Blijkt dat hij haken op zijn kiezen heeft, ahgussie. Hij wordt nu morgen geholpen en tot die tijd moet hij aan de pijnstillers, medicatie om zijn darmen te stimuleren en dwangvoer aangezien hij woensdag niks in zijn maag had zitten. Hij moet dus weer even op kracht komen voor de verdoving. Gelukkig was hij nog vrij actief en alert en laat hij het allemaal redelijk goed toe en is hij af en toe ook uit zichzelf brokjes en groenvoer aan het eten. Ook zijn zijn keutels weer mooi rond, dus ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Izzy reageert gelukkig ook erg goed op al het extra gerommel in de ren. Al dat extra lekkers zal daar vast bij helpen ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij Joris kregen was hij ook bijtiger, op dezelfde manier als jij omschrijft. Ik klik dan met mijn vingers (hoe omschrijf je dat eigenlijk haha?) en zei dan heel hard 'uuh'! En in de loop van de tijd beet hij niet meer, maar duwde hij me weg of ging zachtjes met zijn tanden aan mijn vinger knagen.. En nu krijg ik alleen nog maar likjes en een duw :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Deem,


 


Met Bennie gaat het gelukkig erg goed. Donderdag at hij toch ook gewoon wel weer uit zichzelf, maar ik heb hem nog wel wat extra gedwangvoerd om er zeker van te zijn dat hij vrijdag fit genoeg was voor de narcose. Bij de dierenarts was het ook allemaal goed gegaan. Ben alleen wel erg geschrokken van de foto die ze me lieten zien van zijn haken! Het is echt een wonder dat hij al die tijd zo goed gegeten heeft, want het waren echt flinke haken. 


Op aanraden van de dierenarts ben ik nu ook over op Science Selective voer, en dat valt hier bij beide konijnen erg in de smaak. Bennie had bij de dierenarts ook al wat SS gekregen naast zijn oude voer en daar had hij na zijn narcose alleen de SS gegeten, haha. Ook thuis is de SS favoriet, dus dat overstappen ging prima! Hij eet weer heerlijk en ook zijn keutels zijn in orde. Verder moet hij nog wel een beetje bijkomen, maar dat is logisch na alle drukte. Nu hopen dat de haken wegblijven. Ik ga het in ieder geval goed in de gaten houden.


 


Ook met Izzy gaat het goed. Van de week wel wat plakpoep gedetecteerd, maar dat zal aan de stress gelegen hebben want ze eet prima. Inmiddels heeft ook zij weer mooie keutels. En ze heeft me niet meer gebeten, dus dat is erg fijn. Ik denk dat ze wel door heeft dat ze hier gewoon lekker konijn mag zijn en dat oppaken en knuffelen echt niet hoeft als zij dat niet wil. Af en toe een aai vind ze overigens wel prima, als het maar niet te lang duurt.


 


Ik zal als de rust hier in huis helemaal is terug gekeerd wel eens wat foto's plaatsen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .