Ga naar inhoud

Zindelijk en eetplek


Sienas

Aanbevolen berichten

Wij hebben nu anderhalve week onze konijnen uit de opvang. De voedster is zindelijk! De rammelaar.... niet of stiekem toch wel. Het lijkt er namelijk op dat waar hij eet dat hij ook daar plast en poept. Is dat logisch of toeval?


Eerder plaste en poepte hij alleen maar in de speelkamer, gister heb ik hem in de eetkamer wat brokjes gegeven en nu vind ik daar af en toe ook keutels.


 


Hij plast wel telkens op dezelfde plek, midden op het kleed in de speelkamer (van de kinderen). Die plasjes dep ik, als ik ze opmerk, op en gooi ze in het toilet in de kooi. Ik leg nu plastic zakken op die plek op het kleed maar hij blijft daar plassen. Misschien een oplossing om daar ook een toilet neer te zetten.... dat ga ik sowieso proberen.


 


Zou het helpen als ik ze een paar dagen in de kooi opsluit met het toilet en alleen daar stro in doe en in de kooi niet... of gaan ze zichzelf dan versmeren?


 


 


 


 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mij inlas over konijnen heb ik wel een artikel gelezen over dat konijnen graag eten en plassen/poepen tegelijk. Hierom heb ik een hooiruifje boven het toilet gehangen. Ik weet alleen niet meer waar dit artikel stond.


 


Als ze toch ergens anders gingen plassen heb ik dit opgeveegd, het doekje in het toilet gelegd en natuurazijn vermengt met water op de plas plek gespoten om zo de geur weg te halen. 


 


Niet alle konijnen zijn zindelijk te krijgen, opsluiten in een kooi klinkt niet gezellig. Ik weet niet hoe groot de kooi is? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad niet alle konijnen worden zindelijk. Maar je moet wel goed opletten inderdaad waar ze plasjes achterlaten. Hiermee laten ze hun geur achter en als het niet (voldoende) wordt opgeruimd denken ze gauw 'oh, hier ruikt het nog naar mij, hier mag ik dan vast wel plassen'. Dus het goed blijven opruimen en poetsen. Hooiruifje boven de toilet wilt inderdaad ook al helpen. 


Keutels blijven die van mij achterlaten, dat is iets waar je denk ik toch wel rekening moet houden. Bij mij zijn de konijnen erg goed zindelijk, maar ze laten allebei toch wel nog keutels achter. Niet heel veel, maar toch wel een paar.


En altijd in je achterhoofd houden dat niet alle konijnen zindelijk worden ;)


Succes ermee nog :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de onderkant van een kattenbak als toilet met bodembedekking en een bult hooi.

hier plassen ze ook overheen maar eten en vam en ik ververs dus heel vaak het hooi.

ze willen hier niet anders en ik haal hooi bij een boer dus ik vind de verspilling ook niet zo erg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ruim heel consequent elk keuteltje en plasje op. Die van mij keutelen ook nauwelijks meer buiten hun verblijf. Maar niet elk konijn heeft daar boodschap aan. Ik zou het wel proberen en dan plasjes opdeppen met toiketpapier en in hun toiletje doen. Daarna de plasplek neutraliseren met schoonmaakazijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .