Ga naar inhoud

Konijn sterk afgevallen


JillzenEvy

Aanbevolen berichten

Hallo,


 


Mijn oudere konijn Jillz is de laatste weken sterk vermagerd. Ze eet enorm veel en graag dus dat maakt het voor mij gek.


 


Vorige week verloor zij ineens wat helder rood bloed. Na onderzoek bij de dierenarts werd besloten haar te steriliseren/castreren. Er bleek sprake te zijn van een flinke baarmoeder ontsteking en een tumor. Alles is nu weggehaald en boven verwachting zat mw. binnen 6 uur aan haar brokjes en hooi te knabbelen. (Ze is wel 36 u in de dierenkliniek gebleven maar hersteld dus goed).


 


Onze konijnen krijgen als hoofdvoeding hooi en 1x per dag grote hoeveelheid gemengd groenvoer (andijvie, bleekselderij, venkel, peterselie, radijzen, wortel etc...) Deze bak is dan in notime leeg. Als brokjes krijgen ze ip Hopefarms Trio en als snoepje gebruiken we SS.


 


Jillz eet dus als een malle, ook nu na de operatie. Ze is 5 jaar en de dierenarts weet niet of t tumor uitgezaaid is. Weten jullie of ik iets kan doen om haar te laten aankomen?


De gewichten die ik heb ik vorig jaar bij vaccinatie 3,5 kg en nu 2.7 kg. Je voelt ook echt enorm haar botten vooral op de rug. 


 


Over het algemeen is ze levendig en rent lekker rond. Op dit moment ligt ze echter veel, maar ze is natuurlijk net geopereerd en het is erg warm ;-)


 


Zou ik SS 4+ kunnen geven en dan onbeperkt beschikbaar voor haar??


 


Hoop dat jullie een tip hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit niet kunnen overleggen met de dierenarts die haar heeft gecastreerd?Want het is best een lastige vraag en waar doe je goed aan.Er zijn wel dikmakertjes te koop zoals gedroogde erwtenvlokken en maisvlokken en bruinbrood.En onbeperkt biks kan ook maar je loopt wel het risico dat ze dan geen hooi meer wil eten.En bij mijn konijnen geeft een teveel aan SS vaak plakpoep en dat wil je natuurlijk ook niet midden in de zomer met de vliegen.Je zou wel dmv een bloedonderzoek te weten kunnen komen waar het probleem misschien zit,maar garantie heb je niet.En groente maakt oook niet dikker.Ik denk toch dat als ik jou was dit ook zou vragen aan de behandeld dierenarts.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig is dat! Hier heb ik in november een erg zieke voedster gehad. Ze was toen 4,5 maand en at nog wel, maar wel wat minder. Ze viel ineens zeer snel af. Zij is ook geopereerd en had buikvliesontsteking. Tijdens die operatie is ze ook preventief gecastreerd, aangezien ze toch open lag en de baarmoeder er erg klein en gek gevormd uit zat.


 


Na de operatie heeft ze enkele dagen 'dwang'voeding gehad. Dit vond ze erg lekker en likte ze zonder dwang zo uit het spuitje. Misschien dat je dat er bij zou kunnen geven?


 


Verder heb ik haar erwtenvlokken, maisvlokken, paardenbloemblad, luzerne, rode bietenruitjes, gedroogde ananas en gedroogde papaya bijgevoerd. Alles met mate, alleen van de erwtenvlokken en het paardenbloemblad heb ik wel wat ruimer gegeven. Een klein plakje banaan ging er ook goed in.


Wel zorgde ik dat ze onbeperkt hooi had en dit ook goed at. Daarnaast kreeg (en krijgt) ze SS als biks. Dit gaf ik haar in het begin onbeperkt aangezien hooi alsnog de voorkeur had. Toen ze beter op gewicht kwam ben ik dit terug gaan brengen naar 20 gram per kg.


Om het hooi extra aantrekkelijk te maken ben ik hier zelf gedroogde kruiden doorheen gaan doen.


 


In november woog mijn franse hangoor nog maar 2,6 kg en 4 maanden later zat ze al over de 4 kg. Vorige maand heeft ze haar inenting weer gehad en woog ze 5,7 kg en is ze nu prima op gewicht (ze is nu 13 maanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. Gelukkig eet ze ruim van het hooi. Ik heb nu SS 4+ gekocht en van hetzelfde merk een door Fibrafirst. Dit vinden ze beide lekker als tussendoortje. Verder gewoon de groente natuurlijk. Ik zal haar eind van de week even wegen. Best kans dat ze ook door alle stress rond de operatie is afgevallen. En tja, t is toch een kwaadaardig tumor wat eruit is gehaald, dus wie weet snoepte die ook gewicht van haar weg. Ik kijk het even aan en zal het anders bij de nacontrole bespreken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .